Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus-motor i kamerahuset

Produkter
(logga in för att koppla)

elsa10

Medlem
Hejsan!

Är sugen på att köpa en Nikon D5000, men jag har ingen aning om den egentligen är bra. Skulle gärna vilja veta lite plus och minus med kameran för mig som är nybörjare.

Vad innebär det att Nikon D5000 inte har någon autofokus-motor i kamerahuset.

Finns det då i objektivet eller är det viktigt att ha det i själva kamerahuset??

Tacksam för hjälp!

Jag är inte Nikonanvändare, men jag tror mest det betyder att du inte kan använda äldre Nikonobjektiv (eller i alla fall får du inte autofokus med sådana). Nyare objektiv har fokusmotorn inbyggd, med elektronisk styrning från kamerahuset. Objektivserien som passar heter AF-S någonting tror jag.

Som Anders säger heter Nikons serie AF-S med inbyggt motor i objektivet. Sigmas motsvarighet heter HSM och även Tamron har objektiv med inbyggd motor.

Du kan använde andra objektiv på kameran men får då ingen autofokus utan får köra manuellt vad avser fokusering. Ljusmätning fungerar fortfarande.

Det är så att Nikon har valt att sätta motor i de lite med avancerade husen. Det börjar på och finns i D70-D80-D90-D100-D200-D300-D700-D3-D3x (har säkert glömt något hus)

Det finns i dagsläget inga problem med att köpa en kamera utan autofokusmotor, då de nya objektiv som släpps har detta inbyggt i objektvet och det finns även mycket instegsobjektiv att tillgå.

// Johan

Avsaknaden av motor är ett fanskap om man frågar mig. Har en D60, och avsaknaden av motor är främsta orsaken till att jag vill byta upp mig från den. Objektivurvalet är mycket begränsat speciellt på begagnatmarknaden. Nästan alla objektiv till salu stöder autofokus men de flesta kräver motor i huset.

Dessutom är objektiven som har fokusmotor ofta aningen dyrare.

Jag köpte i somras ett begagnat Nikkor AF 50/1.8. Tänkte att det väl inte är så svårt att ratta fram skärpan manuellt. Jag hade fel. Det är oftast svårt, t.o.m. riktigt svårt på de största bländarna, speciellt då man fotar på lite längre avstånd (10-20 m till objektet man vi ha i fokus). Fast bilden ser skarp ut i sökaren (som är rätt liten) är den ofta inte det. Det finns ju förstås en avståndsmätare i kameran som är till hjälp, men det tar ofta alltför lång tid att hålla ett öga på både kompositionen och avståndsmätaren, och inte ens fast man ställer skärpan rätt enligt avståndsmätaren blir den inte alltid rätt. Nu överväger jag sälja objektivet, men tvekar då jag kanske byter kamera så småningom.... En D5000 blir det inte, utan troligtvis en D90 eller D300 om jag får tag på en sådan till ett förmånligt pris....

Avsaknaden av motor är ett fanskap om man frågar mig. Har en D60, och avsaknaden av motor är främsta orsaken till att jag vill byta upp mig från den. Objektivurvalet är mycket begränsat speciellt på begagnatmarknaden. Nästan alla objektiv till salu stöder autofokus men de flesta kräver motor i huset.

Dessutom är objektiven som har fokusmotor ofta aningen dyrare.

Jag köpte i somras ett begagnat Nikkor AF 50/1.8. Tänkte att det väl inte är så svårt att ratta fram skärpan manuellt. Jag hade fel. Det är oftast svårt, t.o.m. riktigt svårt på de största bländarna, speciellt då man fotar på lite längre avstånd (10-20 m till objektet man vi ha i fokus). Fast bilden ser skarp ut i sökaren (som är rätt liten) är den ofta inte det. Det finns ju förstås en avståndsmätare i kameran som är till hjälp, men det tar ofta alltför lång tid att hålla ett öga på både kompositionen och avståndsmätaren, och inte ens fast man ställer skärpan rätt enligt avståndsmätaren blir den inte alltid rätt. Nu överväger jag sälja objektivet, men tvekar då jag kanske byter kamera så småningom.... En D5000 blir det inte, utan troligtvis en D90 eller D300 om jag får tag på en sådan till ett förmånligt pris....

För att brusa lite igen, skönt att någon håller med mig.

Micke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar