Annons

Autofokus eller vanligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

micke_j

Aktiv medlem
Tja,

Jag har en (gammal) Minolta Dimage F300. Default när man startar den så kör den ju med autofokus, dvs. den hittar själv det objekt som man vill fota, vilket inte alltid sämmer iofs, men hittar den "fel" så kan man ju göra om eller flytta lite så byter den. Detta kan ta lite längre tid, spec om den hittar "fel" och man måste göra om, än om man själv väljer att sätta fokus i MITTEN av "bilden". Nu är min fråga. Blir bilderna bättre med autofokus än med den manuella? Jag har försökt att fota bilder på samma objekt, samam avstånd, samma tidpunkt dels med autofokus och dels med den manuella. Jag får uppfattningen av att det blir bättre med autofokus ibland? Är det bara som jag inbillar mig?

Hoppas ni förstår vad jag menar, det blev lite rörigt kanske. :/

/Micke
 
Oftast beror det ju på vem som "ser bäst". Kameran eller du. Känner inte till just din kamera så jag vet inte hur bra sökaren är.

Jag har fotat mycket film genom åren utan AF med en Canon. Hade inga problem alls.

Nu med åldersynthet och D70ns lilla sökare kan jag inte fokusera lika säkert som kameran. Det är bara vid makro eftersom det då snarast handlar om var man vill att skärpeplanet skall ligga.

Kameran har ju inga "tricks" för sig så det spelar ingen roll ur den aspekten.

/AnWi (Svaret kanske inte blev mindre rörigt)
 
Men säg att autofokusen väljer att fokusera på ett träd som står lite till häger. Och jag tar en bild. Sen väljer jag själv manuellt att sätta fokus till höger, på trädet, och tar en bild. Det ska inte bl någon skillnad på dessa bilder då?
 
Varför skulle det bli någon skillnad? Om du flyttar linserna i objektivet manuellt eller låter kameran göra det har ju inget med optikens
optiska prestanda att göra. Däremot så har en del af-system problem med vissa motiv eller ljusförhållanden där de kan lägga skärpan fel men "tror" att den ligger rätt. Det talar isåfall till af:ens nackdel.
 
Testade en sak nu. Att fota min pappers- och blockhög på skrivbordet. Ca 50-60 cm ifrån den. Lät kameran köra autofokus på högen, som låg till höger i sökarfönstret. Satte även sökaren manuellt till höger. Till min stora förvåning så är det enorm skillnad. På den med autofokus så ligger fokus på pappershögen, jätteskarpt och fint. Men på den där jag manuellt satte fokus på pappershögen ligger fokus inte alls där, utan det är suddigt, fokus ligger mitt i bild om man ska säga.

Nu blev jag ledsen :( Tycker det är svårt med autofokus om man har sett ut ett speciellt objekt som man vill fota, men samtidigt vill få med mycket runtom.

/Micke

EDIT: Testade att ta på liknande sätt med min monitor till höger i bilden, lite lägre avstånd, och längre avstånd till sakerna bakom också. Verkar som det blri någorlunda samma när det gäller fokus (inte 100% dock) MEN däremot blev det skillnader i färg. Autofokus gav en kraftig grön nyans, och manuellt gav till synes naturliga färger. Än mer förvirrande, om en av dem är bra på det enda o dålig på det andra. :( Kanske bara var en tillfällighet det här med färgen. Vet inte...
 
Senast ändrad:
Okej, jag visste inte vad f300 var för kamera innan jag nyss kollade på nätet. Det verkar som din optiskasökare inte är riktigt synkad mot
optiken. Vet inte om man kan begära mer av den kameratypen.

Vad beträffar färgskillnaden är det förmodligen så att kameran ställer vitbalansen med tonvikt där den fokuserar med af. Har du autofokuserat på skärmen ställer den vitbalans efter det. När du fokuserar manuellt ställer den vitbalans efter ett genomsnitt i bilden.
 
Jag har en Minolta F100. På den, liksom på alla kameror som själv kan välja fokus mellan flera punkter, så låser jag till en autofokuspunkt i mitten. Kameror som kan välja själv tar, utifrån min sympunkt ofta fel.
 
Har du synfel?

Har du något synfel ska du antingen fokusera med glasögonen på eller med en s.k dioptrilins som motsvarar ditt synfel. Det finns dock inte uttag för att sätt dit vid sökaren på alla kameror. Har du använt tillräckligt kort tid för att eleminera skakningsoskärpa? I så fall har du förmodligen ett synfel som gör att du ställer in fokus fel. Det räcker med att man är lätt närsynt eller översynt för att fokus ska hamna fel.
 
Per Boström: Jo, det är ju samma med min. Men om du läser det jag skrivit tidigare så verkar det som om fokus inte kommer där jag sätter punkten, däremo kommer fokus rätt om jag låter den autosöka sig till punkten, men det kan vara jobbigt att låta kamera hitta det man fill sätta fokus på, som sagt. :/

Synfel har jag inga. Men sen är det ju så att jag använder autoläget på kameran, jag ställer alltså inte in skärpan manuellt, det sköter kameran. KAN jag
ens ställa in skärpan manuellt med min F300?
 
Nej nej :) För manuell fokus kan jag väl tyvärr inte använda med min relativt enkla F300?

Testade att ta en bild utomhus, på ett hus. En med autofokus och en med "manuell" (kasnke inte ska kalla det manuell, för manuell är väl då man "vrider" till sig fokus så att säga, ni förstår nog :), men jag menar den då man kan välja att säta fokua mitten, höger, väsnter, uppe, nere i alla fall.). Den med autofokus blev något mörkare tycker jag. Kanske ska sluta bry mig, för simpel kamera för det. ;)
 
Senast ändrad:
Jag hade fotat i över tjugo år med manuella fokuseringar och så en gång började mina bilder bli suddiga. Tappade nästan lusten att plåta mer men då kom räddningen som gjorde fotografering roligt igen. Autofocus! Klarar inte att focusera manuellt mer med min syn....
 
Förstår. Men nu är det ju inte helt manuell jag jämför med. Fortfarande autofokus kan man väl säga, fast jag väljer punkt där den ska fokusera istället för den själv.
 
OK. Min D100 focuserar lika bra med vilken punkt jag än väljer. Kanske det är ett kameraproblem helt enkelt.Min har 5 olika punkter.
 
Utan att nu veta något om just din kamera, så är det väll oftast så att kompaktkameror använder bildsensorn som autofokussensor, genom att ta provbilder och se vilken som har högst kontrast.

I helauto använder den troligen hela bilden, varför fokus hamnar i det plan i bilden som innehåller flest kontrastrika föremål. Med manuellt vald fokuspunkt så använder den troligen en mindre del av sensorn, och får därmed mindre data att jämföra, varför fokus blir osäkrare.

Systemkameror har speciella autofokussensorer som finns av olika kvalitet, där mittpunkten brukar ha en bättre sensor än de på sidorna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.