Annons

Autofocus med K100D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jellax

Ny medlem
Jag är en total nybörjare som funderar på att ta steget in i systemvärlden. Jag har en del gamla objektiv från min farsas analoga systemkamera från Pentax och funderade därför på att börja med en K100D.
Min fundering är hur det då blir med kamerans autofocus, kommer den fungera eller måste jag alltid fokusera själv?

Du får fokusera manuellt om det inte F/FA optik. Autofokusfunktionen hjälper dig med att indikera när du är i fokus. På Penatx hemsida finns det en förteckning över vilken automatik du få med olika objektiv. Själv använder jag gamla K-objektiv från -77 blandat med DA-objektiv

/Mats

Då kanske man ska tänka om...
Anledningen att jag funderade på att köpa just den kameran var för att den var prisvärd men att jag hade ett antal objektiv. Dom objektiv jag har är från 80-talet så då är det nog tveksamt om autofokusen fungerar.
Tillbaka till skrivbordet :)

Det är ju inte helt kört ändå...

Jag kör mina ljusstarka manuella gluggar när det är dåligt ljus, men är det lite bättre ljus så använder jag min AF-konverter:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1042

Tekniken är att grovjustera fokusen på objektivet och sedan låta konverten göra finjusteringen...
Mitt 50/1.4 blir då en ~85/2.3 min 85:a en 135:a och 135:an ett 200mm autofokus objektiv.

För att autofokusen ska fungera, måste objektivet vara byggt för autofokus från början. Kameran kan ej vrida fokuset på objektivet om det inte finns en koppling mellan fokusringen och kameran. Pentax lanserade sitt autofokussystem 1987 och första generationen hette F. Sen kom FA serien i början av 90-talet (jag har för mig att det var 1993).

Det som däremot finns är en AF anpassare - Pentax AF 1.7x adapter/converter. Den innehåller ett optiskt element som kameran fokuserar. Eftersom den innehåller ett optiskt element så orsakar det en förlängning av objektivet med en faktor av 1.7x, även ljuset trillar bort med en faktor av 1.7x (det är därför den kräver objektiv med största bländare på f/2.8 eller öppnare).

Det går alldeles utmärkt att använda K100D med manuellt fokuserade objektiv, om det är A serie objektiv (introducerades 1982), alltså objektiv med 'A' på bländarringen, har en fullständig kompatibilitet med kamerans olika exponeringsfunktioner. Objektiv utan 'A' läge på bländarringen fungerar med en form av tidsautomatik.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar