Annons

Autofockus hastighet!

Produkter
(logga in för att koppla)

diablo 3

Aktiv medlem
Hej
Jag har en dynax 7d, och funderar att köpa en ny telezom.

Spelar det någon roll på autofocus vilket tele man köper?
Jag menar att det finns ju ingen HSM motor till minoltan när man köper t ex sigma.

Vad är det som bestämer hastighetn kamran eller objektivet?
Funderar på dessa gluggar

sigma 170-500
tokina 80-400

Är det någon som har några erfarenheter när det gäller dessa gluggar till en dynax 7 d
Mvh jimmie
 
Motorn i 7D och 5D är väldigt snabba, på kortare objektiv jämnsnabba med HSM, dock inte på långa teleobjektiv, det är olika mellan olika objektiv med pga att alla inte är byggda likadant, vill man ha tele med jättesnabb AF får man satsa på ett Minolta APO/G med SSM, t.ex. 70-200 2.8, men det kostar ju lite.
 
Hum blev inte mycket klokare, att den är snabbare på ett kort tele är ju inte så konstigt. Kamran behöver ju inte jobba lika mycket. Jag har ett sigma 18-50 ex 2.8 och den är rugit snabb. Men då är den ljustark och har inte så lång väg att gå.
Om man inte väljer minoltas snabbare motor vilket är det då som styr objektivet eller kameran?
 
Jag kanske uttrycker mig oklart, om man inte har minoltas mosvarighet till HSM vad är det som styr autofukushastigheten. Kameran eller gluggen?
 
Motorn i kameran arbetar lika snabbt oavsett vilket objektiv du monterar.
Däremot har olika Minoltamodeller olika snabba motorer. Dynax 7D har en snabb motor medan de enklare analoga modellerna har långsammare motorer.
Ett objektiv kommer fokusera snabbare på din Dynax 7D än samma objektiv på t.ex en analog Dynax 4.
I det avseendet är det kameran som styr autofokushastigheten.

Sedan kanske telezoom X är mekaniskt annorluna konstruerad än telezoom Y vilket gör att X är snabbare än Y på samma kamera.
I det avseendet är det objektivet som styr autofokushastigheten.

Således: både kamerans och objektivets konstruktioner inverkar på autofokushastigheten.

Tillräckligt tydligt?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.