Annons

Auto-ISO på 5D MkII

Produkter
(logga in för att koppla)

lembit_pet

Aktiv medlem
Jag tycker auto-ISO på min 5D MkII är besatt av att hålla så lång ISO som möjligt.

Om jag kör bländarprio väljer den grymt snål slutartid för brännvidden och om jag kör slutarprio väljer den minsta möjliga bländare istället för att öka ISO.

T ex med mitt 50mm-objektiv i blädarprio ger slutartid 1/40 och ISO 100. Grym risk för skakningsoskärpa. Varför inte öka till ISO 200 och ge en slutartid på 1/60?

Kör jag slutarprio väljer den ISO 100 till varje pris och bländare 1.4.

Jag har för mig att auto-ISO funkade mycket bättre på min 40D. Då valde den inte slutartider under 1/60 åtminstone...

Är detta något som går att ändra i kameran? Finns det nån ny firmware som fixar detta?? Man borde kunna välja minsta bländare och slutartid man vill ha på auto-ISO...
 
Senast ändrad:
Med ex. bländarförval och auto-iso har du två parametrar som fladdrar hit o dit (iso+slutartid) utan kontroll. Kameran är väl ställd att prioritera tiden till nåt värde innan den drar upp iso helt enkelt. Värdelöst om man vill ha någon slags kontroll över situationen.
Jag har samma kamera och har ens knappt sett valet i menyn. Jag vill ALLTID välja iso själv.
 
Välj ISO själv vet jag!

Jag tycker auto-ISO på min 5D MkII är besatt av att hålla så lång ISO som möjligt.

Om jag kör bländarprio väljer den grymt snål slutartid för brännvidden och om jag kör slutarprio väljer den minsta möjliga bländare istället för att öka ISO.

T ex med mitt 50mm-objektiv i blädarprio ger slutartid 1/40 och ISO 100. Grym risk för skakningsoskärpa. Varför inte öka till ISO 200 och ge en slutartid på 1/60?

Kör jag slutarprio väljer den ISO 100 till varje pris och bländare 1.4.

Jag har för mig att auto-ISO funkade mycket bättre på min 40D. Då valde den inte slutartider under 1/60 åtminstone...

Är detta något som går att ändra i kameran? Finns det nån ny firmware som fixar detta?? Man borde kunna välja minsta bländare och slutartid man vill ha på auto-ISO...
 
Auto-ISO är en av de bästa funktioner man kan tänka sig, och det är verkligen synd att Canon begränsat användarens valmöjlighteter så till den grad att man lika gärna kan välja ISO manuellt, som föreslås här ovan. Det är som att förorda M-läge framför tidsautomatik, vilket i många fall är mycket opraktiskt.

De tre parametrar (förutom befintligt ljus) som styr exponeringen borde rimligen vara fritt inställbara även när det gäller automatik, på en avancerad kamera.

Det här är ju bara en ren mjukvarubegränsning som skulle gå att åtgärda i ett nafs om någon hos Canon skulle bry sig. Så om det skulle bli lite mer liv på nätet om hur korkat det funkar idag, så kanske någon skulle lyssna och ändra.
 
Problemet är bara att man får två parametrar som samtidigt ska vara automatiska. Isåfall borde man kunna välja hur kombinationerna ska väljas beroende på situation efter nån slags kurva. Nä - jag fattar inget av automatisk ISO och poängen med det, men jag har haft fel förr.
 
Precis! Man borde kunna välja en minsta bländare och slutare där kameran ska byta till högre ISO. Måste vara superenkelt att lägga in i datorn:
IF slutartid < X+brännvidd, THEN byt ISO, där man själv får välja X i sekunder =)
Eller varför inte ha möjlighet till auto-ISO i M-läget? Kameran är ju ändå nästan brusfri upp till 3200.

Vem ska man mejla detta om tro...

För övrigt gör jag också som ni skrev ovan, dvs väljer ISO manuellt eftersom auto är så kass...



Auto-ISO är en av de bästa funktioner man kan tänka sig, och det är verkligen synd att Canon begränsat användarens valmöjlighteter så till den grad att man lika gärna kan välja ISO manuellt, som föreslås här ovan. Det är som att förorda M-läge framför tidsautomatik, vilket i många fall är mycket opraktiskt.

De tre parametrar (förutom befintligt ljus) som styr exponeringen borde rimligen vara fritt inställbara även när det gäller automatik, på en avancerad kamera.

Det här är ju bara en ren mjukvarubegränsning som skulle gå att åtgärda i ett nafs om någon hos Canon skulle bry sig. Så om det skulle bli lite mer liv på nätet om hur korkat det funkar idag, så kanske någon skulle lyssna och ändra.
 
Eller varför inte ha möjlighet till auto-ISO i M-läget? Kameran är ju ändå nästan brusfri upp till 3200.
Pentax kallar det för TAv på sina kameror, SV är programautomatik där man styr känsligheten och kameran väljer tid och bländare.
http://digiichi.pentax.jp/english/tech/vol_23.html

Annars är Pentax programautomatk (hyper-program) väldigt användbar i kombination med auto-iso (iom att man kan överstyra den till tids- eller bländarautomatik). Och då man kan välja om (program)automatiken ska prioritera korta slutartider, stort skärpedjup eller maximal skärpa (utöver normal automatik) så går den att anpassa för de flesta situationer.
 
Åtminstone på 7D fungerar auto ISO i läge M.

Man kan ju ställa in P också, och auto ISO, så har man tre variabler som kameran justerar på eget bevåg. Sätt på en blixt i E-TTL II och du har fyra.

Finessen med auto ISO är förstås att om man ställer in en viss tid, så vill man ha den. Kameran varierar då bländaren så att exponeringen blir rätt (enligt något sätt att se det). Om inte bländarna räcker till börjar den pillra på ISO.
Vill man inte att den ska ändra bländaren heller är det ju M kombinerat med auto ISO som gäller.

Det jag tycker är att man skulle kunna tala om för den att jag vill ha 1/500 s och att jag accepterar bländare mellan f/4 och f/11. Kommer jag utanför där vill jag att kameran ändrar ISO istället. Men det går inte på 7D heller.
 
Precis! Man borde kunna välja en minsta bländare och slutare där kameran ska byta till högre ISO. Måste vara superenkelt att lägga in i datorn:
IF slutartid < X+brännvidd, THEN byt ISO, där man själv får välja X i sekunder =)

...

Detta fungerar tyvärr inte med mina Nikon heller. Att kortaste slutartid skall vara beroende av brännvidden alltså. "Allt" annat går att ställa in men tyvärr inte detta....

Jag skrev om detta i en tidigare tråd, vill minnas att det var om 40D eller om det var tråden om 50D och då var det en person som skrev att i alla fall 40D hade denna funktion. Stämmer det eller var det bara bullshit .....
 
Det stämmer, men man kan inte ställa in gränsen själv, utan kameran avgör vad som är längsta lämpliga slutartid.
Dessutom har 40D i praktiken bara auto ISO mellan 400 och 800 ISO, så det är av begränsat värde.

Jag förutsatte att 7D är likadan, men jag har inte kollat.

<.../>

Nu har jag kollat. Det fungerar på 7D också. Den slutartid, vid vilken den börjar höja ISO, beror på brännvidden. Men det är alltså fortfarande inget man kan ställa in, utan det blir det som kameran är programmerad till.
 
Jag har länge saknat denna funktion. Jag vill oftast ha en slutartid som är 0,5 x brännvidden. Dvs 1/250s om brännvidden är 125mm. Lite slarvmarginal alltså. Klarar mig oftast med en längre slutartid relativt brännvidd men då jag ofta fotograferar på ett sätt som kräver rätt snabba reflexer så är marginalen bra. Så jag skulle verkligen uppskatta att kunna sätta dessa gränser själv.
 
Senast ändrad:
Det stämmer, men man kan inte ställa in gränsen själv, utan kameran avgör vad som är längsta lämpliga slutartid.
Dessutom har 40D i praktiken bara auto ISO mellan 400 och 800 ISO, så det är av begränsat värde.

.

Jaha. Då var det som vanligt då: en sådan där fartblind märkestaliban som var i farten igen. Vad är det för bra med en autoiso som enbart fungerar (i praktiken) mellan iso400-iso800?. Tänk om folk kunde lyfta på näsan över sin egen lilla sfär av beundran och i alla fall försöka vara lite objektiva: Saken var den att personen i fråga öste beröm över hur smart 40Ds autoiso fungerade jämfört med andra märken. Alltså inte enbart att den fanns där...

För att dra en paralell till en annan implementation av en fullständigt kass autoiso: Den som sitter i D100. I den kan du överhuvud taget inte sätta min resp maxvärde så autoiso kickar igång först när hela slutartidsomfånget inte räcker till längre i PSA läget (den fungerar dock bra i det manuella läget). Vem i hela friden behöver en autoisofunktion först när slutartiden är längre än 30sekunder. Idiotiskt implementerat
 
Senast ändrad:
Jaha. Då var det som vanligt då: en sådan där fartblind märkestaliban som var i farten igen. Vad är det för bra med en autoiso som enbart fungerar (i praktiken) mellan iso400-iso800?. Tänk om folk kunde lyfta på näsan över sin egen lilla sfär av beundran och i alla fall försöka vara lite objektiva: Saken var den att personen i fråga öste beröm över hur smart 40Ds autoiso fungerade jämfört med andra märken. Alltså inte enbart att den fanns där...

....

Jag tror att auto-iso i 40D skulle passa din typ av fotografering väldigt bra för då får du i allmänhet slutartider som är snabbare än 1/brännvidden i dagsljus, 2x snabbare inte alls ovanligt på bländare runt 5.6 och 200mm. Att auto-iso "står still" på iso400 i ungefär åtta EV-steg innan isot börjar sjunka igen är eg en väldigt bra lösnig, bättre än i 50D, 7D och 5DII för din typ av fotografering skulle jag tro, definitivt så är det så för min. I praktiken går auto-iso hos 40D även ända ner till iso100 om så behövs.

Jo, det var jag som "öste beröm" över 40D och som du ser finns det en anledning ;-)
 
Jag tror att auto-iso i 40D skulle passa din typ av fotografering väldigt bra för då får du i allmänhet slutartider som är snabbare än 1/brännvidden i dagsljus, 2x snabbare inte alls ovanligt på bländare runt 5.6 och 200mm. Att auto-iso "står still" på iso400 i ungefär åtta EV-steg innan isot börjar sjunka igen är eg en väldigt bra lösnig, bättre än i 50D, 7D och 5DII för din typ av fotografering skulle jag tro, definitivt så är det så för min. I praktiken går auto-iso hos 40D även ända ner till iso100 om så behövs.

Jo, det var jag som "öste beröm" över 40D och som du ser finns det en anledning ;-)

Tyvärr ser jag inte alls de fördelar med Canons implementation på samma sätt som du tycks göra, Föredrar alla gånger den som Nikon gjort även om den absolut inte är perfekt. Canons version är helt kass för min typ av fotografering om jag inte kommer högre än iso800 vid användande av autoiso.

Det är inte åt det lägre hållet jag vill att min autoiso skall fungera. Det är åt det andra hållet. Iso400 som lägst är absolut inget problem men att vara begränsad till max iso800....nix.

På min kamera är autoiso inställd att variera från 200 till 3200. (från iso100 - iso6400 är möjligt att välja) Skulle gärna gå ännu högre upp i skalan om bara bildkvaliteten räckte till. Får väl köpa en D700 eller D3 först.

För många av mina bilder är det givetvis inga problem men jag fotograferar ofta ultrasnabb motorsport och då även under sämre ljus. Till detta så behöver jag ofta en exponeringstid som inte alls är relaterad till brännvidden. vanligtvis är den avsevärt kortare än vad jag behöver för att undvika skak. (Den skall dock inte vara alltför kort för att hjul och andra detaljer skall frysas.) Detta är anledningen till att jag inte klarar mig med iso800. Och när bildkvaliteten dessutom räcker till mellan iso200 - iso3200 så ser jag ingen anledning till varför tillverkaren skulle behöva begränsa mig.

På sättet som autoiso är implementerat i de moderna Nikonkamerorna så kan man ha den påslagen hela tiden. Den påverkar inte känsligheten (och därmed bildkvaliteten) överhuvud taget om den inte behövs. Dvs före något av gränsvärdena under eller överstigs. Det är på detta sätt jag vill den skall fungera. Finnas men inte synas om den inte behövs. Dock skulle jag väldigt gärna ta finessen med kopplingen till bärnnvidden från Canon OM jag själv kan få sätta in gränsvärdena....
 
Senast ändrad:
På 7D spänner auto ISO över området 100-3200, eller 200 till 3200 om högdagerprioritet är tillslaget.

På 50D tror jag det är 100-1600?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.