Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att vägra fotografera lesbiskt par ...

Produkter
(logga in för att koppla)

accipiter

Aktiv medlem
I Aftonbladet idag, sö 28 mars:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,454278,00.html

Artikeln handlar alltså om en fotograf som vägrar ta ett "bröllopsfoto"-uppdrag där motiven är två kvinnor som ingått partnerskapsförhållande.
Jag skulle i a f ha sett det som en särdeles trevlig och intressant utmaning.

Se'n vet jag inte hur jag reagerar nästa gång då två män dyker upp med samma önskemål.
Jag skulle nog inte för skams skull vägra men uppdraget skulle nog kännas en smula knepigt ...

Samtidigt bör ju en någorlunda kompetent fotograf kunna ge sig i kast med alla typer av jobb.

Något att ventilera måhända?

mvh accipiter
 
Låter som en mycket dålig förvändning..han har nog homofobi..rätt tragiskt tycker jag.
 
Hela diskussionen att man ens skulle tveka är ju patetisk. Håller med Kim, tragiskt är vad det är. Varför skulle det spela roll ifall det är ett lesbiskt eller två killar som ska ingå partnerskap när man ska fotografera?
 
Det är väl ingen skillnad att fota två kvinnor, två män eller en man och en kvinna som älskar varandra? Varför skulle två män vara knepigare än två kvinnor eller en man och en kvinna. Är man blyg för att titta på när folk pussas så kanske man skulle valt en annan branch än bröllopsfoto!

Misstänker precis som Kim att det handlar om homofobi, vilket är tråkigt, alla människor borde ha samma rättigheter till kärlek!

mvh Erik
 
Ska inte en fotograf bestämma själv vilka jobb han vill ta och vad han ska fotografera?
Självklart måste ju en fotograf med självaktning kunna tacka nej om han vet att han ej kan leverera ett bra resultat.
 
För mig får folk ha vilka erotiska preferenser de vill och det har dom ju lyckligtvis också men själv är jag nog innerst inne en smula homofobisk och kan liksom inte hjälpa det.

Får man vara det?

Eller knackar åsiktspolisen på dörren snart?

Jag gillar att fotografera ishockey men har svårt för bandy också ...

mvh accipiter
 
Jämföra homo/heterosexualitet med hockey/bandy känns faktiskt sådär i mina ögon. Rasism och homofobi tycker jag däremot är mer relevant. Är det okej att inte fota svarta?

Sen vad du personligen vill fota eller inte bryr jag mig inte om. Homofobi är, som folk redan förklarat, tragiskt.
 
accipiter skrev:
Jag gillar att fotografera ishockey men har svårt för bandy också ...
Det är väl ändå en ganska haltande jämförelse då bandyspelare knappast kan hävda att du diskriminerar dem såtillvida det bryter mot lagen:)

Men visst, en frilansande fotograf får väl tacka nej till vilka jobb han/hon vill, och behöver väl inte ens uppge orsak.
Sedan kan ju jag tycka att det är hur fånigt och konservativt som helst.
 
Risken finns att fotografen begår ett brott.

En affär kan vägra sälja till en kund, en nattklubb kan vägra att släppa in en gäst och en fotograf kan vägra att fotografera en person.
kallas kontraheringsfrihet (rätt att teckna avtal).

Men, om skälet är att kunden är homosexuell eller exempelvis zigenare är det diskriminering och fotografen kan åka på böter.
Är man smart säger man inte varför, man behöver inte ge någon orsak till att man inte vill utföra tjänster åt en person.

En bögklubb(?) är i sin fulla rätt att vägra mig inträde för att jag är hetero men Etage (i Malmö) får inte stoppa någon att komma in för att personen är homo.
 
accipiter skrev:
För mig får folk ha vilka erotiska preferenser de vill och det har dom ju lyckligtvis också men själv är jag nog innerst inne en smula homofobisk och kan liksom inte hjälpa det.

Får man vara det?

Eller knackar åsiktspolisen på dörren snart?

Jag gillar att fotografera ishockey men har svårt för bandy också ...

mvh accipiter

genom att erkänna att man har en fobi så har man ju på det viset redan visat att man har inte har en logisk eller rationell orsak att " inte acceptera homosexuella"

jag tycker det är värre med människor som inte säger sig ha en fobi utan hävdar att det bevisligen är fel på homosexuella, färgade människor, överviktga osv osv
 
Dumheter!

Så klart en företagare har rätten att inte acceptera ett uppdragsanbud! Det är fundamental avtalsrätt, och något annat skulle strida mot allt sunt förnuft.

I det här fallet hävdar fotografen att han inte kunde göra ett bra jobb, vilket jag tycker är den bästa av alla anledningar att neka ett uppdrag.

Vore det ärligare av fotografen att göra ett dåligt jobb?
 
Det vore intressant att höra en motivering till varför han inte kunde göra ett bra jobb.
 
sagan skrev:
Det vore intressant att höra en motivering till varför han inte kunde göra ett bra jobb.
Onekligen!

a) Nybakad fotograf och tillika mån om att alltid göra ett bra jobb. Kanske mest fotat skolporträtt och liknande, med fler än en gång han behövs göra om sitt uppdrag pga att han klantat sig. Fasar över fota bröllop, eftersom det inte finns samma chans att göra om fotograferingen.

b) Homofob. Stackars snubbe, men gör han inte bäst i att neka i allafall? Kan en homofob verkligen fungera bra i en sådan situation? Han kanske inte har den IS-optik som behövs. ;-)

c) Ena tjejen är hans ex..? ;-)
 
Jag skulle vilja veta varför det ropas "homofobi" såfort någon säger något som inte är i linje med vad man skall tycka när det gäller just homosexualitet?

Inte är det väl någon som ropar "sossefobbi/moderatofobi" när det sägs något som inte S eller M sympatiserar med?

/Johan
 
Du menar att du inte förstår skillnaden mellan sexuell läggning och politiska åsikter?
 
hansen2 skrev:
Jag skulle vilja veta varför det ropas "homofobi" såfort någon säger något som inte är i linje med vad man skall tycka när det gäller just homosexualitet?

Inte är det väl någon som ropar "sossefobbi/moderatofobi" när det sägs något som inte S eller M sympatiserar med?

/Johan
Att inte fungera i en situation pga av att ens värderingar kommer i konflikt med situationen, är i praktiken fobi. Att bara inte dela en åsikt, medför inte att man inte kan fungera i situationen. Är övertygad om att de flesta fotografer kan fotografera personer med annan politisk uppfattning än fotografen själv.

Exempel; jag gillar inte spindlar så överdrivet, men fotar dem gärna. Det hade jag inte klarat om jag vore fobisk, däremot.
 
Javisst, det är ju två helt olika saker!
Fobi är när man är rädd för något som det inte finns rimligt fog för...öppna platser, trånga utrymmen, spindlar (som inte är giftiga), personer med en viss sexuell läggning exempelvis.. o.s.v

Inga av dessa situationer har något med åsikter att göra.

Att inte vara överens om sakfrågor, har inte med fobi att göra.

hansen2 skrev:
Du gör det enkelt för dig, läs min fråga igen.

Jag har läst din fråga..men jag ser inget rimligt med den.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.