Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att tänka på vid köp av kamera??

Produkter
(logga in för att koppla)

Renovation

Medlem
Jag har tidigare köpt en kompakt digitalkamera på nätet (från alfadigi), men skulle ni rekommendera att man köper en systemkamera över nätet eller är det bättre att betala lite mer och köpa den på orten man bor på?

Renovation skrev:
Jag har tidigare köpt en kompakt digitalkamera på nätet (från alfadigi), men skulle ni rekommendera att man köper en systemkamera över nätet eller är det bättre att betala lite mer och köpa den på orten man bor på?

Det finns tre skäl att köpa lokalt:

1. Du kan känna och klämma på kameran med gott samvete. (Det måste du göra även om du köper på nätet)
2. Det är närmare att lämna in eller fråga, om något blir fel.
3. Du har större chans att butiken finns kvar när du behöver den nästa gång.

Mot detta talar normalt priset. Det är i och för sig ingen fara att köpa kameror på nätet, i synnerhet inte om du väljer en av de större och välkända nätbutikerna.

Det måste bli ditt val.

Per.

Näthandelns dilemma är att vi konsumenter förstör för oss själva, vi vill ju testa och kolla in prylarna innan vi köper samtidigt som vi vill betala så lite som möjligt.Ofta kan vi inte göra båda sakerna på samma ställe utan får ett val, och mitt val blir(oftast) att köpa där jag får kika på grejorna innan.
Men om jag på nätet hittar ett betydligt lägre pris än den lokala affären så kanske priset hos den lokale är för högt, det vill jag heller inte betala.Ett dilemma som sagt.

Jag handlar i.o.f.s helst begangnat.

I åtminstone Stockholm finns flera butiker som brukar hålla en prisnivå som är konkurrenskraftig med näthandlarna. Nätbutikernas stora fördel tycker jag oftast är att de har större utbud.

Jag är inte den personen som vill ge 5 000 extra för att åka 8 kilometer längre för att köpa kamera. Tycker att postorder är finfint. Att klämma på sakor finns elmia till för.

Re: Re: Att tänka på vid köp av kamera??

perstromgren skrev:
Det finns tre skäl att köpa lokalt:

1. Du kan känna och klämma på kameran med gott samvete. (Det måste du göra även om du köper på nätet)
2. Det är närmare att lämna in eller fråga, om något blir fel.
3. Du har större chans att butiken finns kvar när du behöver den nästa gång.

Mot detta talar normalt priset. Det är i och för sig ingen fara att köpa kameror på nätet, i synnerhet inte om du väljer en av de större och välkända nätbutikerna.

Det måste bli ditt val.

Per.

Men att köpa tillbehör, måste väl funka minst lika bra på nätet som att göra det på en "konkret" butik?

Sen måste väl samma regler gälla nätbutiker precis som med "konkreta" butiker?

Re: Re: Re: Att tänka på vid köp av kamera??

Renovation skrev:
Men att köpa tillbehör, måste väl funka minst lika bra på nätet som att göra det på en "konkret" butik?

Sen måste väl samma regler gälla nätbutiker precis som med "konkreta" butiker?

Jovisst. Men skäl 3 (att butiken finns kvar) gäller även för tillbehör. Om du nu vill ha en butik att handla i, det är kanske OK om den inte finns? Jag säger inte att du har hela den moraliska bördan att handla där, jag bara påpekar hur näthandeln påverkar de lokala bodarna.

Per.

Renovation skrev:
Jag tycker alltid att det är värt att betala lite mer och handla lokalt. Det främsta skälet till detta är att de lokala handlarna skall överleva så att jag även fortsättningsvis kan gå och kolla på prylar. Jag tycker också att det är bra med den personliga kontakten om det blir några problem.

Handlade på nätet förstagången, hmm.., tror det var en 10-11 år sedan, om inte 12. Ett grafikkort (Voodoo 2) från Dustin blev det då, handlat grejer av de efter det med, men inte fotoprylar iofs. och Dustin har funnits sedan 80-talet(?).

Så tycker Per Strömgrens argument att en fysisk butik har större chans att överleva än nätbutikens dito väger lite tunt, bara man vet vad man väljer för nätbutik och dess historia.

Mortella skrev:
Handlade på nätet förstagången, hmm.., tror det var en 10-11 år sedan, om inte 12. Ett grafikkort (Voodoo 2) från Dustin blev det då, handlat grejer av de efter det med, men inte fotoprylar iofs. och Dustin har funnits sedan 80-talet(?).

Så tycker Per Strömgrens argument att en fysisk butik har större chans att överleva än nätbutikens dito väger lite tunt, bara man vet vad man väljer för nätbutik och dess historia.

Jag har tittat på Cyberphoto, brukar köpa bläckfärgen till min canon Pixma pro 9000 där och det funkar perfekt varje gång. Fär i butik kostar 135-148kr/st Cyberphoto tar 935kr för 8st, så ungefär 117kr/st.
Så även om man inte köper kameran där så ser jag inte varför problem skulle uppstå med tillbehör, även internetbutiken lever ju på sitt rykte.

Jag förstår inte trådens frågeställare, faktiskt!
Hade borde väl veta, att priserna på Internet butikerna är något lägre, än hos den lokala fotohandlaren.
Kvittar väl om det gäller ett inköp av en kompakt digitalkamera eller en systemkamera!
- Men, de flesta större lokala fotohandlare har oxå insett verkligheten, de har även börjat sälja via sin Internet butik, till något lägre priser, där det behövs mindre antal anställda, för att driva den delen.
Så är det iaf i de större städerna i Sverige och i Europa
Det är säljaren som skall vara vaken, hur köparen går till väga, väljer köparen Internet, ja, då blir det för säljaren att ändra försäljningssätt, alltså sälja via Internet.
Att köparen skulle "sponsra" sin lokala fotoaffär, med extra slantar vid köp, får bli för den blåögde ...

.

larsborg skrev:
Jag förstår inte trådens frågeställare, faktiskt!
Hade borde väl veta, att priserna på Internet butikerna är något lägre, än hos den lokala fotohandlaren.
Kvittar väl om det gäller ett inköp av en kompakt digitalkamera eller en systemkamera!
- Men, de flesta större lokala fotohandlare har oxå insett verkligheten, de har även börjat sälja via sin Internet butik, till något lägre priser, där det behövs mindre antal anställda, för att driva den delen.
Så är det iaf i de större städerna i Sverige och i Europa
Det är säljaren som skall vara vaken, hur köparen går till väga, väljer köparen Internet, ja, då blir det för säljaren att ändra försäljningssätt, alltså sälja via Internet.
Att köparen skulle "sponsra" sin lokala fotoaffär, med extra slantar vid köp, får bli för den blåögde ...

.

Min fråga var ett försök att se vad andra har/hade eller inte gjort, när det gäller köp av kamera på nätet vs lokal butik.

Som jag ser det är skillnaden mellan att köpa den i en lokal butik eller via nätet inget större, ok du kan inte ta på den på nätet, men en Canon 40D som det handlar om här är ju bara lite större än en Canon 400D och en sån har jag provat.

Jag tror oron ligger i vad som händer om det skulle hända något med utrustning, kommer jag få samma service via nätet jämfört med butiken runt hörnet.

Vad det gäller garanti är den samma, Canon är ju tillverkaren så till dem skickas den ju oavsett vem som har sålt den.

Men frågan är nog när gemene man drar gränsen för vad som är ok att betala över nätet. En mobiltelefon, systemkamera eller en bil ?

Jag köpte min EOS 40D av Kungsholms Foto i Stockholm som hade det lägsta priset jag kunde hitta just då (i slutet av oktober förra året) inklusive internethandlare i Sverige.

Annars har jag inga hämningar när det gäller att handla via nätet. Den dyraste fotopryl jag har köpt via internetpostorder är nog ett EF 100-400/4.5-5.6L IS USM som jag köpte av B&H i New York.

Renovation skrev:
Som jag ser det är skillnaden mellan att köpa den i en lokal butik eller via nätet inget större, ok du kan inte ta på den på nätet, men en Canon 40D som det handlar om här är ju bara lite större än en Canon 400D och en sån har jag provat.
Det är rätt stor skillnad på hur en EOS 400D och en EOS 40D känns att hantera.

Det är rätt stor skillnad på hur en EOS 400D och en EOS 40D känns att hantera.

Javisst, är det så!
Frågeställaren måste vara dåligt insatt i hur olika ändå kamerahusen är, storlek/reglage/knappar, inom ett visst kameramärke.

Renovation skrev:

För mig är det självklart jag handlar och har handlat alla mina kameraprylar hos min lokale fotohandlare. Kanske har jag betalat några kronor mer, jag vet inte, jag har inte kollat.. men jag har fått något som ibland inte går att värdera i pengar och det är kunskap, service och hjälp. Jag har fått bollplanket jag kan behöva då dom besitter en gedigen fotokunskap och kunskap om de kameror dom säljer. Detta kan aldrig en nätbutik erbjuda

Gersemi skrev:
Detta kan aldrig en nätbutik erbjuda
Inte i samma omfattning som en lokal butik, kanske, men en del nätbutiker är rätt duktiga på kundservice, är mycket kunniga och delar gärna med sig av den kunskapen till kunder och presumtiva kunder. Jag tänker speciellt på den nätbutik som brukar skicka med en "överraskning" i paketen.

Jag tycker det räcker med mässor för att få klämma och testa grejerna, och då finns ju alla tillbehör.

Gersemi skrev:
För mig är det självklart jag handlar och har handlat alla mina kameraprylar hos min lokale fotohandlare. Kanske har jag betalat några kronor mer, jag vet inte, jag har inte kollat.. men jag har fått något som ibland inte går att värdera i pengar och det är kunskap, service och hjälp. Jag har fått bollplanket jag kan behöva då dom besitter en gedigen fotokunskap och kunskap om de kameror dom säljer. Detta kan aldrig en nätbutik erbjuda

Jag har personligen svårt att se att en internetbutik med mångårig kunskap inom fotografering och kameror inte skulle ha lika bra/bättre kompetens än den lokala handlaren, möjligvis att man gillar möjligheten att prata öga mot öga och med en fysisk kontakt (telefonen funkar hos internethandlaren med)

Men lokala handlare har för dåligt utbud vi fick ju mediamarkt men där är det en äcklig expedit som jagar mig. Och de butikerna i cita har på sin höjd några sigma 70-300 och tamron 55-200 till överpris.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto