Renovation
Medlem
Jag har tidigare köpt en kompakt digitalkamera på nätet (från alfadigi), men skulle ni rekommendera att man köper en systemkamera över nätet eller är det bättre att betala lite mer och köpa den på orten man bor på?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Renovation skrev:
Jag har tidigare köpt en kompakt digitalkamera på nätet (från alfadigi), men skulle ni rekommendera att man köper en systemkamera över nätet eller är det bättre att betala lite mer och köpa den på orten man bor på?
perstromgren skrev:
Det finns tre skäl att köpa lokalt:
1. Du kan känna och klämma på kameran med gott samvete. (Det måste du göra även om du köper på nätet)
2. Det är närmare att lämna in eller fråga, om något blir fel.
3. Du har större chans att butiken finns kvar när du behöver den nästa gång.
Mot detta talar normalt priset. Det är i och för sig ingen fara att köpa kameror på nätet, i synnerhet inte om du väljer en av de större och välkända nätbutikerna.
Det måste bli ditt val.
Per.
Renovation skrev:
Men att köpa tillbehör, måste väl funka minst lika bra på nätet som att göra det på en "konkret" butik?
Sen måste väl samma regler gälla nätbutiker precis som med "konkreta" butiker?
Jag tycker alltid att det är värt att betala lite mer och handla lokalt. Det främsta skälet till detta är att de lokala handlarna skall överleva så att jag även fortsättningsvis kan gå och kolla på prylar. Jag tycker också att det är bra med den personliga kontakten om det blir några problem.Renovation skrev:
Mortella skrev:
Handlade på nätet förstagången, hmm.., tror det var en 10-11 år sedan, om inte 12. Ett grafikkort (Voodoo 2) från Dustin blev det då, handlat grejer av de efter det med, men inte fotoprylar iofs. och Dustin har funnits sedan 80-talet(?).
Så tycker Per Strömgrens argument att en fysisk butik har större chans att överleva än nätbutikens dito väger lite tunt, bara man vet vad man väljer för nätbutik och dess historia.
larsborg skrev:
Jag förstår inte trådens frågeställare, faktiskt!
Hade borde väl veta, att priserna på Internet butikerna är något lägre, än hos den lokala fotohandlaren.
Kvittar väl om det gäller ett inköp av en kompakt digitalkamera eller en systemkamera!
- Men, de flesta större lokala fotohandlare har oxå insett verkligheten, de har även börjat sälja via sin Internet butik, till något lägre priser, där det behövs mindre antal anställda, för att driva den delen.
Så är det iaf i de större städerna i Sverige och i Europa
Det är säljaren som skall vara vaken, hur köparen går till väga, väljer köparen Internet, ja, då blir det för säljaren att ändra försäljningssätt, alltså sälja via Internet.
Att köparen skulle "sponsra" sin lokala fotoaffär, med extra slantar vid köp, får bli för den blåögde ...
.
Det är rätt stor skillnad på hur en EOS 400D och en EOS 40D känns att hantera.Renovation skrev:
Som jag ser det är skillnaden mellan att köpa den i en lokal butik eller via nätet inget större, ok du kan inte ta på den på nätet, men en Canon 40D som det handlar om här är ju bara lite större än en Canon 400D och en sån har jag provat.
Renovation skrev:
Inte i samma omfattning som en lokal butik, kanske, men en del nätbutiker är rätt duktiga på kundservice, är mycket kunniga och delar gärna med sig av den kunskapen till kunder och presumtiva kunder. Jag tänker speciellt på den nätbutik som brukar skicka med en "överraskning" i paketen.Gersemi skrev:
Detta kan aldrig en nätbutik erbjuda
Gersemi skrev:
För mig är det självklart jag handlar och har handlat alla mina kameraprylar hos min lokale fotohandlare. Kanske har jag betalat några kronor mer, jag vet inte, jag har inte kollat.. men jag har fått något som ibland inte går att värdera i pengar och det är kunskap, service och hjälp. Jag har fått bollplanket jag kan behöva då dom besitter en gedigen fotokunskap och kunskap om de kameror dom säljer. Detta kan aldrig en nätbutik erbjuda