Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att tänka på innan man köper digitalkameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Torbjörn Stoor skrev:
Tyvärr, det vet jag inte o inte priset heller. Inte är den kanske i det billigaste laget, men den kan ju inte vara för dyr heller med tanke på vilket segment den kommer i.

Okej men jag kanske borde satsa på min begagnade D70s istället? 7500kr och jag kommer att träffa säljaren

jag får med ett 18-70objektiv,1gig minne samt en väska...och alla orginal tillbehör...kvitton och garanti är kvar.

//Jonas
 
Välj D70 före D50. Det beror inte på kameran, dom tal lika bra bilder. Har D50 själv.
Jag tycker att du skall välja kameran med 18-70 objektivet. Det har fått mycket bra kritik.
Jag har köpt det och jämfört med mina fasta 35 och 20 mm objektiv.
35:an är såld. 20:an går tyvärr ej att sälja p g a en mekanisk skada.
Tidningen FOTO skriver i nr 11/2005 om 18-70 mm:
"En fin normalzoom med god kvalitet såväl optiskt som mekaniskt. Bör föredras framför 18-55 zoomen om man är någorlunda kräsen".
 
jag tycker d70s paketet verkar fint och prisvärt.
själv köpte jag ett begagnat 18-70 objektiv och beställde ett d50 hus +1gb sd från tyskland. detta "paketet" gick på 7000. men då har jag ju inte köpt nån väska än heller.
 
OscarM skrev:
jag tycker d70s paketet verkar fint och prisvärt.
själv köpte jag ett begagnat 18-70 objektiv och beställde ett d50 hus +1gb sd från tyskland. detta "paketet" gick på 7000. men då har jag ju inte köpt nån väska än heller.

Jag tänkte lite på hur ni gör när ni går ut och fotar, hur ni transporterar er med kameran, om det är någon väska med axelrem? eller har ni bara kameran nerstoppad i en ryggsäck?

Jag skulle vilja ha en väska som har plats för kameran (med 18-70mm objektiv påmonterat) väskan skall gärna tåla regn (för kamerans säkerhet) och skall ha axelrem, har ni några bra tips?

Det viktigaste är dock att den har axelrem och har plats för kameran (med 18-70mm objektiv påmonterat). om det börjar regna kan man alltid ha en plastpåse runt kameran när den ligger i väskan (för det räcker eller?)
 
Min Crumpler Geekstar rymmer:
- Oly E-1 med 14-54 zoomen och 50 mm macron + blixt
- Voigtländer Bessa med 21 mm, 35 mm och 75 mm

att få med lite film börjar dock bli en utmaning ...

Crumplern verkar var fint gjord och borde sålunda vara mkt hållbar. Man kan bygga om i alla fall Geekstaren nästan hur man vill. Axelremmen är super bekväm. Finns i flera olika färger.

Du får nog med allt du behöver!

www.crumpler.se

features

Original 1000D Chicken TexTM hyper performance accessory fabric with waterproof ripstop lining. A Darkroom and Trap Door for storing longlenses and buckets of cash. Adjustable and removable padded internal dividers. Prince Charles Protective Seal makes sure no unwanted water, dust or corgis enter your bag. External loops for pouch and lenscase attachment. A removable shoulder pad and adjustable shoulder strap. Easy access front compartment with mesh and zip pockets, accessory and battery loops. Comfortable and contoured back. Finally there's a third leg stabilizer to keep the bag in place!
 
Torbjörn Stoor skrev:
Min Crumpler Geekstar rymmer:
- Oly E-1 med 14-54 zoomen och 50 mm macron + blixt
- Voigtländer Bessa med 21 mm, 35 mm och 75 mm

att få med lite film börjar dock bli en utmaning ...

Crumplern verkar var fint gjord och borde sålunda vara mkt hållbar. Man kan bygga om i alla fall Geekstaren nästan hur man vill. Axelremmen är super bekväm. Finns i flera olika färger.

Du får nog med allt du behöver!

www.crumpler.se

features

Original 1000D Chicken TexTM hyper performance accessory fabric with waterproof ripstop lining. A Darkroom and Trap Door for storing longlenses and buckets of cash. Adjustable and removable padded internal dividers. Prince Charles Protective Seal makes sure no unwanted water, dust or corgis enter your bag. External loops for pouch and lenscase attachment. A removable shoulder pad and adjustable shoulder strap. Easy access front compartment with mesh and zip pockets, accessory and battery loops. Comfortable and contoured back. Finally there's a third leg stabilizer to keep the bag in place!

Jag finner det lite jobbigt att man inte kan ha kameran färdigmonterad med objektivet, verkar ju inte få plats....jag vill ju ha kameran i en väska när jag är ute och går..och när jag snabbt behöver den skall jag kunna ta upp den ur väskan.
 
Inga problem! Objektiven de mina är alltid påmonterade. T.o.m. min Mamiya 645 har alltid objektivet på då den är med då o då. Kom ihåg att du kan bygga om innanför hur du vill. Väggarna o bottnen kan se ut hur som haver.
 
Torbjörn Stoor skrev:
Inga problem! Objektiven de mina är alltid påmonterade. T.o.m. min Mamiya 645 har alltid objektivet på då den är med då o då. Kom ihåg att du kan bygga om innanför hur du vill. Väggarna o bottnen kan se ut hur som haver.

Jag vill ha en smidig väska...typ liknande Ben's Pizza XL:

Internal: 25.5x18x13cm (WxHxD)
Holds: SLR with 3 lenses
and accessories

Frågan är hur stor plast kameran tar med objektivet!? :p
 
Svårt, svårt. Köpte min helt iblindo från Tyskland. Kanske den lite större modellen skulle var bättre. XL verkar vara ganska liten. Väggarna går nog säkert att ta bort på denna modell också.
Beställde en Billinghamn nyss och då ritade jag upp måtten på papper för att få en bild av dimensionerna.
Crumpler borde väl säljas i Sverige och bäst är väl att få titta på en i verkligheten.

PS grattis till VM-Guldet!
 
Torbjörn Stoor skrev:
Svårt, svårt. Köpte min helt iblindo från Tyskland. Kanske den lite större modellen skulle var bättre. XL verkar vara ganska liten. Väggarna går nog säkert att ta bort på denna modell också.
Beställde en Billinghamn nyss och då ritade jag upp måtten på papper för att få en bild av dimensionerna.
Crumpler borde väl säljas i Sverige och bäst är väl att få titta på en i verkligheten.

PS grattis till VM-Guldet!

Crumpler har återförsäljare i sthlm och Nacka vad jag ser på deras hemsida...möjligt att det finns fler som säljer deras väskor!

Haha jag kollade knappt på matchen!...gött att vi vann iallafall.

Jag har läst på många trådar här i forumet nu och det verkar som kameror går sönder ofta?! är D70s känd för ha problem? dyra fel?
 
Mozo skrev:
Men HALLÅ!! Vad tror du den kameran kommer att kosta??? Definitivt inte inom den budget som trådskaparen har... Skulle gissa att den landar runt 20-30 000 kr, om jag inte är ute och cyklar...

Kanske inte läge att rekomendera en sådan kamera =I

/cf

Halåå, Halåå! Ja vi får väl se om man trampar i eller trampar på, men nog tror jag att din pristippning är ganska så tilltagen. Att den skulle kosta lika mkt som tex Epsons RD-1. Knappast. Lumixen skall ju landa i samma segment som typ E-330 osv. Dessutom skall vi komma ihåg att Leica objektivet passar direkt till hela E-serien (som enl. uppgift innehåller förmånliga modeller också) och då kan man kombinera dem två.
Dessutom lär det hända en hel del i instegsDSLR kamerasegmentet iom photokina 2006.

Is på planen och is i magen!
 
Torbjörn Stoor skrev:

Dessutom lär det hända en hel del i instegsDSLR kamerasegmentet iom photokina 2006.

Is på planen och is i magen!

Antar att det rör sig om en uppföljare till D70s? Borde va mest logiskt då D50 släptes efter D70s.

Utöver det lär vi kanske få se D2Xs.

Vore ju inte heller så tokigt med en D200s, om inte annat borde dem iaf försöka komma tillrätta med bruset som itne står sig gentemot 5D....
 
Liten kamera med med fin brænnvid?

350d med sigmas nya 17-70 eller canons 17-85.

Bættre æn så blir det inte.
 
Jonas_Axelsson skrev:
Okej men jag kanske borde satsa på min begagnade D70s istället? 7500kr och jag kommer att träffa säljaren

jag får med ett 18-70objektiv,1gig minne samt en väska...och alla orginal tillbehör...kvitton och garanti är kvar.

//Jonas

Men vad händer med garantin på kameran vid begagnatköp. Förfaller inte den då. Rätt eller fel?
 
Gersemi skrev:
Men vad händer med garantin på kameran vid begagnatköp. Förfaller inte den då. Rätt eller fel?

Hmm det är frågan det! men det är väll bara 1års garanti på D70 kamerorna och denna kamera jag tänkte köpa är ju från December 2005.
 
Jonas_Axelsson skrev:
Hmm det är frågan det! men det är väll bara 1års garanti på D70 kamerorna och denna kamera jag tänkte köpa är ju från December 2005.

Är inte 100% säker, men tror inte att du behöver oroa. dig.

Vid fel som drabbat flera andra D70-ägare så får man det normalt fixat gratis, även om garantin löpt ut.

Om du inte bor på tok får långt från köparen så kan det va ide att bestämma träff så att du får testa kameran. / ha med en polare som äger en D70.
 
Jonas_Axelsson skrev:
Hmm det är frågan det! men det är väll bara 1års garanti på D70 kamerorna och denna kamera jag tänkte köpa är ju från December 2005.

Jo, men vad du skall kolla är om garantin fortfarande gäller när du tagit över kameran. Jag lurar på att garantin bara gäller så länge kameran är i den förste köparens ägo
 
Gersemi skrev:
Jo, men vad du skall kolla är om garantin fortfarande gäller när du tagit över kameran. Jag lurar på att garantin bara gäller så länge kameran är i den förste köparens ägo

Är det nikons supporttelefon som gäller, för att ta reda på saken? ringer dit i eftermiddag..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.