Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att tänka på innan man köper digitalkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas_Axelsson

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är ny inom systemkameror och har intresse av att köpa en digitalsystem kamera från Nikon (min multimedia lärare rekommenderar Nikon)

Som tips för nybörjar kameror har jag fått: Nikon D70(s) och Nikon D50...

Det jag tänkte fråga om är:

*Vad skall man generellt sätt tänka på när man köper en begagnad kamera?

*Vad skall man ha för sorts objektiv? jag vill fota natur,bilar,människor, osv...

*Går kamerorna sönder lätt? slitskador lätt? eller liknande...

Jag har en kamera på G för 7500kr det är en Nikon D70s med ett orginal Nikon objektiv 18-70mm, jag kommer också få med ett Exstreme 111 minne på 1 Gigabyte, Nikon orginal kamera väska och Nikons nya fjärrkabel MC-DC1...vad är en fjärrkabel? =)

Se bild på kameran i länken nedanför:
viewimage.php


Om ni har några tips eller liknande och kan besvara iallafall en ovanstående fråga så hjälp mig gärna! =)

//Jonas Axelsson
 
Det första du skall fråga dig är vad vill fotografera med din kamera och hur ofta kommer du andvända den. När du vet svaret på det så vet du vilken kamera du skall söka efter för att passa dina behov och vilka objektiv du bör ha...Andra frågan och säkert den viktigaste är hur mycket vill du betala för din hobby...
 
Lite råd

Utrustningen kostar ny knappt 12000 så priset kan vara bra. Ta reda på hur många bilder som är tagna. Mer än 20000 bilder så skulle jag försöka pruta lite. Börja med att använda objektivet som följer med, sedan så kommer du att märka vad du saknar. Kanske ett makroobjektiv, mellanringar eller ett kraftigare teleobjektiv för skygga djur. Detta kommer garanterat att visa sig efter att du hållit på ett tag. Betala inte innan du har grejorna i handen om du handlar över nätet och inte är helt säker på att säljaren är seriös. Det finns flera här på fotosidan som kan berätta om lurendrejare som sålt tomma paket för dyra pengar.
Lycka till
Tony
 
Tunis skrev:
Det första du skall fråga dig är vad vill fotografera med din kamera och hur ofta kommer du andvända den. När du vet svaret på det så vet du vilken kamera du skall söka efter för att passa dina behov och vilka objektiv du bör ha...Andra frågan och säkert den viktigaste är hur mycket vill du betala för din hobby...

Jag kommer att fotografera när jag är ute och går i naturen, RESER och när jag är på olika evangemang som tex utställningar, festivaler och koncerter. Självklart kommer det även bli en del släktkort också.

Jag planerar att ha kameran under väldigt lång tid minst 5-8år (går det?)

Jag kommer delvis att betala kameran då min pappa är LITE fotointresserad och jag snart tar studenten! ;) jag kommer nog lägga runt 5000kr på kameran.

Det jag tvekar lite på är storleken..orkar man dra med den till olika ställen? finns det smidiga väskor som man kan ha på axeln bakom ryggen?
 
Re: Lite råd

Tonyeagle skrev:
Utrustningen kostar ny knappt 12000 så priset kan vara bra. Ta reda på hur många bilder som är tagna. Mer än 20000 bilder så skulle jag försöka pruta lite. Börja med att använda objektivet som följer med, sedan så kommer du att märka vad du saknar. Kanske ett makroobjektiv, mellanringar eller ett kraftigare teleobjektiv för skygga djur. Detta kommer garanterat att visa sig efter att du hållit på ett tag. Betala inte innan du har grejorna i handen om du handlar över nätet och inte är helt säker på att säljaren är seriös. Det finns flera här på fotosidan som kan berätta om lurendrejare som sålt tomma paket för dyra pengar.
Lycka till
Tony

säljaren har tagit 50-100 bilder(!?) jag kommer att träffa säljaren öga mot öga.
 
Re: Re: Lite råd

Jonas_Axelsson skrev:
säljaren har tagit 50-100 bilder(!?) jag kommer att träffa säljaren öga mot öga.

Du kan kolla hur många bilder kameran tagit genom att ta en bild och kolla EXIF-informationen. Under sektionen Maker Notes finns Total number of shutter releases for camera. Du behöver ett program som kan läsa Maker Notes, t ex Opanda (gratis att ladda ner).

Johannes
 
Re: Re: Re: Lite råd

Johannes-S skrev:
Du kan kolla hur många bilder kameran tagit genom att ta en bild och kolla EXIF-informationen. Under sektionen Maker Notes finns Total number of shutter releases for camera. Du behöver ett program som kan läsa Maker Notes, t ex Opanda (gratis att ladda ner).

Johannes

Okej jag skall försöka få tag i en dator så att man kan kolla det när man köper kameran :p
 
Tänkte fråga en sak (vet inte om det blir lite offtopic)

Slitskameran ju fler kort man tar? pajar den till slut? (någon gång gör den ju det) men hur länge håller en kamera? hur många bilder? eller vad mäter man i?

vad är det för "exponeringar" som folk skriver om här på forumet?
 
Jonas_Axelsson skrev:
Tänkte fråga en sak (vet inte om det blir lite offtopic)

Slitskameran ju fler kort man tar? pajar den till slut? (någon gång gör den ju det) men hur länge håller en kamera? hur många bilder? eller vad mäter man i?

vad är det för "exponeringar" som folk skriver om här på forumet?
Slutaren i kameran slits mer ju mer bilder man tar ja. Vissa tillverkare uppger max antal exponeringar för en slutare, beräknat alltså, & det rör sig om ca 50-100 000 exponeringar för kamerorna i det lägre & mellansegmentet.

Jag drar detta mycket grovt då jag anser att dessa siffror som anges bör tas med en nypa salt & det är ju dock bara beräkningar som inte behöver stämma överens med verkligheten...

Du undrar vad folk menar med exponering, när man exponerar så tar man helt enkelt en bild (man exponerar sensorn) & vid en exponering så öppnas slutaren för att därefter stängas, därav slitaget.

//Larsa
 
.Z. skrev:
Vissa tillverkare uppger max antal exponeringar för en slutare, beräknat alltså, & det rör sig om ca 50-100 000 exponeringar för kamerorna i det lägre & mellansegmentet.

Jag drar detta mycket grovt då jag anser att dessa siffror som anges bör tas med en nypa salt & det är ju dock bara beräkningar som inte behöver stämma överens med verkligheten...
Tvärt om, faktiskt. Antalet cykler en slutare är specad för, är antalet cykler den *skall* hålla för och inte ett maxvärde. Hade specade värden varit maxvärden, så hade de ju per definition inte betytt ett svatt, eftersom slutaren då enligt specen hade kunnat lägga av när som helst mellan 1 exponering och maxvärdet -- och ändå uppfylla specen...

Dessutom skulle vi ju vid detta laget sett massor av t.ex. D70:eek:r med havererade slutare, eftersom denna instegskamera är specad till "endast" 50000 slutarrörelser. D1X-individer, en modell som ju är proffs-specad till 150000 rörelser, har enligt Nikon nu börjat dyka upp hos dem med 1000000(!) exponeringar.

Sedan finns det alltid måndagsex, men det är ju därför specarna är så bra att ha. Går slutaren sönder orimligt tidigt, så är det i allmänhet inga problem att få den bytt som garantiåtgärd. Det hade man nog inte fått om specen bara var ett maxvärde.
 
Kolla Dustin.se, dom har ett D50-kit 18-55, 55-200, 1G-kort och Nikonväska för 7995:-. Mycket pengar men mångsidigt och prisvärt. Jag köpte ett sådan kit för en månad sedan, nöjd.

Jag tror inte D70s har så mkt mer användbara finesser för den genomsnittlige hobby-fotografen som D50 inte har. Inte i förhållande till prisskilnaden i alla fall. En ny kamera har ju dessutom garanti, går en beggad kamera sönder, så har du just en trasig kamera.....

Kanske ska du fundera på en bra analog systemkamera, tex Canon EOS 300, och en bra digital kompakt? Det finns MASSOR av mkt fina analoga systemkameror BILLIGT, och film lär det finnas länge. Då får du systemkamerans alla möjligheter och digitalkompaktens smidighet för totalt mindre pengar än D-SLR.

D-SLR kan du ju köpa senare, och priserna kommer nog att sjunka närmsta åren, och utbudet på beg öka.
Jag gissar att du inte är så gammal, så du hinner!

JL
 
jorgene skrev:
Tvärt om, faktiskt. Antalet cykler en slutare är specad för, är antalet cykler den *skall* hålla för och inte ett maxvärde. Hade specade värden varit maxvärden, så hade de ju per definition inte betytt ett svatt, eftersom slutaren då enligt specen hade kunnat lägga av när som helst mellan 1 exponering och maxvärdet -- och ändå uppfylla specen...

Dessutom skulle vi ju vid detta laget sett massor av t.ex. D70:eek:r med havererade slutare, eftersom denna instegskamera är specad till "endast" 50000 slutarrörelser. D1X-individer, en modell som ju är proffs-specad till 150000 rörelser, har enligt Nikon nu börjat dyka upp hos dem med 1000000(!) exponeringar.

Sedan finns det alltid måndagsex, men det är ju därför specarna är så bra att ha. Går slutaren sönder orimligt tidigt, så är det i allmänhet inga problem att få den bytt som garantiåtgärd. Det hade man nog inte fått om specen bara var ett maxvärde.
Du har helt rätt, jag använder fel ord när jag säger "max".

//Larsa
 
666 skrev:
Kolla Dustin.se, dom har ett D50-kit 18-55, 55-200, 1G-kort och Nikonväska för 7995:-. Mycket pengar men mångsidigt och prisvärt. Jag köpte ett sådan kit för en månad sedan, nöjd.

Jag tror inte D70s har så mkt mer användbara finesser för den genomsnittlige hobby-fotografen som D50 inte har. Inte i förhållande till prisskilnaden i alla fall. En ny kamera har ju dessutom garanti, går en beggad kamera sönder, så har du just en trasig kamera.....

Kanske ska du fundera på en bra analog systemkamera, tex Canon EOS 300, och en bra digital kompakt? Det finns MASSOR av mkt fina analoga systemkameror BILLIGT, och film lär det finnas länge. Då får du systemkamerans alla möjligheter och digitalkompaktens smidighet för totalt mindre pengar än D-SLR.

D-SLR kan du ju köpa senare, och priserna kommer nog att sjunka närmsta åren, och utbudet på beg öka.
Jag gissar att du inte är så gammal, så du hinner!

JL

Den kameran jag tittar på för 7500kr är köpt i dec 2005 och har tagit ungeför 50-100 exponeringar enligt säljaren (jag skall kontrollera detta om jag kan), kvitton och garanti skall tydligen också finnas kvar på kameran.

Jag vet inte vad som är bäst?

Ny D50,1gig,väska,18-55,55-200
eller köpa en
"begagnad" D70s,1gig,väska,18-70 som jag destutom får för 7500kr?

Är D50 kameran mycket mindre än d70s?

Skulle du kunna mer exakt visa mig vägen till erbjudandet? jag hittar inte det på dustin, kanske är ett utgående erbjudande som inte finns längre?
 
Hej, nä, finns tydligen inte längre... Dom har ett Pentax-kit för 5800, det är också en fin kamera för sansade pengar.
Gå till någon större fotoaffär och kläm o känn på olika kameror du är intresserad av, jag åkte till fotomässan därför. D70s kanske är större och det finns kanske batterigrepp, men D50 räcker långt till vettigare pengar, jag har plåtat i 30 år och tror at D50 räcker ett tag...

I slutänden är valet alltid ditt eget, lyssna på råd, med bilda dig en egen uppfattning.

JL
 
666 skrev:
Hej, nä, finns tydligen inte längre... Dom har ett Pentax-kit för 5800, det är också en fin kamera för sansade pengar.
Gå till någon större fotoaffär och kläm o känn på olika kameror du är intresserad av, jag åkte till fotomässan därför. D70s kanske är större och det finns kanske batterigrepp, men D50 räcker långt till vettigare pengar, jag har plåtat i 30 år och tror at D50 räcker ett tag...

I slutänden är valet alltid ditt eget, lyssna på råd, med bilda dig en egen uppfattning.

JL

Finns också den lite äldre D100'an.
-Något större än D70 / D70s.
-Sägs va lite bättre vädertätad.
-Spegeluppfällning, vilket är en klar fördel vid macro.

-Stöd för batteri/vertikal-Grepp med avtryckare. (Finns pirat för D70, dock IR-anslutning för den extra avtryckaren, vet ej om det innebär en störande fördröjning eller inte, då jag ej själv har testat.

Nackdelar jämfört med D70 har den givetvis också:
- Mindre buffer, som kan va en nackdel vid sekvensTagning.
-Bildkvaliten sägs inte va riktigt lika bra, dock väldigt nära.
(Nu vet jag dock inte om de som har "jämfört" haft brusreduceringen i D70 aktiverad eller ej)
-Slutaren på begagnade ex kan ha gått långt, och man kan inte lika enkelt kolla upp antal exponeringar som på D70.



Det här är vad jag kom på i skrivande stund, finns säkert fler nackdelar och fördelar.

Kanske borde vi tota ihop en ordentlig Faq där D50 /D70 / D70s och D100 jämförs mot varandra?

Alla 4 modellerna har ju sina styrkor respektive svagheter gentemot varandra när man väl jämför ordentligt.
 
Senast ändrad:
Re: vadå?

Jonas_Axelsson skrev:
Vad menar du? är denna kamera dålig/bra? förklara hellre lite mer istället för att vara fåordig ;)

Jaa, tänkte att Leica kunde tala för sig själv! hehe.
- I mitt tycke den intressantaste nyheten in DSLR marknaden just nu åtm i detta segement.
- Optikutbudet till 4/3 standarden är redan nu bra. + att de fått mkt fina betyg i tester.
- designen på denna Panasonic är också fin, eller hur!
 
Re: Re: vadå?

Torbjörn Stoor skrev:
Jaa, tänkte att Leica kunde tala för sig själv! hehe.
- I mitt tycke den intressantaste nyheten in DSLR marknaden just nu åtm i detta segement.
- Optikutbudet till 4/3 standarden är redan nu bra. + att de fått mkt fina betyg i tester.
- designen på denna Panasonic är också fin, eller hur!

När kommer kameran ut? jag fick läste att den släpps någon gång 2005, men jag hittar inte kameran till salu på nätet...vad kostar kameran?
 
Tyvärr, det vet jag inte o inte priset heller. Inte är den kanske i det billigaste laget, men den kan ju inte vara för dyr heller med tanke på vilket segment den kommer i.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.