martinator
Aktiv medlem
Grundproblemet blir alltså att amatörer måste sluta att spara hela tiden för varje ändring man gör. Det är inte MS Word vi pratar om här....
/m
/m
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag gjorde som ovan på bilderna i första inlägget och på länken nedan visas skillnaden mellan bilderna. Tänk på att skillnaden är kraftigt förstärkt med kontrastökning och minskad intensitet.Så här kan man göra för att exakt se vad som är skillnaden mellan bilderna i första inlägget.
Öppna båda bilderna i PS
Kopiera över ena bilden till den andra.
Välj "Differans" i lageralternativen.Bilden blir svart
Slå samman lagren
Invertera bilden
Höj kontrasten till nära 100%
Då ser man en ljus bild med de förändrade pixlarna.
Det kan vara så att Gimp bara sparar om de förändrade pixlarna vid siffrorna du har lagt in. Resten av bilden är original-jpeg som inte komprimeras om. Så gör Picasa när man tar bort röda ögon. Jpeg hanterar rutor som är 16x16 pixlar.
Jag har inte PS här så jag kan inte visa skillnaden
Just däför är det väldigt fiffigt med ett program som hela tiden jobbar från ett undansparat original så att den justerade kopian maximalt blir en generation "sämre" än originalet. ACDSee funkar så, gissar att även Lightroom gör det.Grundproblemet blir alltså att amatörer måste sluta att spara hela tiden för varje ändring man gör. Det är inte MS Word vi pratar om här....
/m
Ja, så är det. Lightroom utgår altid från originalet oavsett om det är Raw, Jpg eller annat. Att kludda runt pixlarna med ex. photoshop är oftast onödigt om man inte måste.Just däför är det väldigt fiffigt med ett program som hela tiden jobbar från ett undansparat original så att den justerade kopian maximalt blir en generation "sämre" än originalet. ACDSee funkar så, gissar att även Lightroom gör det.
Ja, så är det. Lightroom utgår altid från originalet oavsett om det är Raw, Jpg eller annat. Att kludda runt pixlarna med ex. photoshop är oftast onödigt om man inte måste.
En annan finess är att man kan spara flera justeringar som utgår från samma originalfil. Helt suveränt.
Man kan inte sänka exponeringen för att få fram detaljer i högdagrarna och man kan inte öka den för att få fram detaljer i skuggorna.
i högdagrarna vete 17 om jag noterat något men i skuggorna kan man väl (till viss gräns) få fram lite detaljer på en jpeg? Tycker det ser så ut nästan när jag fixar med mina jpeg i Lightroom
Säger inte emot, det är svårt att få fram mer information ur en jpeg. Vilket var min poäng, RAW-har mer information. Förstås.
i högdagrarna vete 17 om jag noterat något men i skuggorna kan man väl (till viss gräns) få fram lite detaljer på en jpeg? Tycker det ser så ut nästan när jag fixar med mina jpeg i Lightroom
Nu börjar det snurra runt.
Om infilen är jpeg är ju den mesta skadan redan skedd. Man kan inte sänka exponeringen för att få fram detaljer i högdagrarna och man kan inte öka den för att få fram detaljer i skuggorna. Lika mycket som med RAW alltså. Men det är inte så konstigt, 8 bitar är rätt långt från 14 bitar.
Bilder på skärmen från en webbkamera ser hyfsade ut också. Man märker först skillnaden vid utskriften. Zooma in samma motiv på båda bilder till 100% och skriv ut. Först då kan man se något.... måste inte leda till katastrof! Tror jag.
JPEG-kompression gjordes alltså av GIMP 5 gånger. Resultatet blev som följer:
Jovisst är det så. Det hela handlar väl i grunden om ens val att fota i Jpeg eller RAW. Fotar man i Jpeg så har man ju valt bort möjligheten att göra stora förändringar i exponeringingen, däremot så finns det ju stora möjligheter att finjustera exponeringen även med Jpeg. Hamnar man i rätt härad från början när det gäller exponeringen så ska man knappast behöva fota i RAW, så resonerar i alla fall jag. Vid kontrastrika motiv så exponerar jag normalt lite i underkant och lyfter skuggorna med hjälp av Active D-lighting (Nikon), vilket fungerar fint tycker jag. Det är ju inte fråga om att få en totalt jämn exponering heller (á la HDR) utan är det en solig dag med skuggor så må detta ju synas i bilden, annars fotar man ju något annat än det som är för handen vid fototillfället. Därmed inte sagt att man vill kunna få fram en del detaljer i skuggorna, men det tycker jag man löser rätt bra på ovanstående sätt. Men jag gissar att det här är ett område där var och en blir salig på sin tro. Min ståndpunkt är nog ändå att alltför många hårddiskar i världen fylls upp av rådata från digitalkameror.
Kanske lite off-topic, men hur förstörande är egentligen en jpg-nersparing på högsta kvalitet?
Ja, lite svårmätbart är det...Med vilken måttenhet vill du ha skillnaden=)
Om du läser i tråden finns en metod om att använda blandläget Difference för att se skillnad mellan original och en sparad version, så kan du avgöra själv.
.
Ja, lite svårmätbart är det...
Nu känns det som att mitt inlägg ovan blev lite flummigt.
Givetvis går detta inte att mäta i rena siffror.
Det jag var inne och funderade på var att om det i jpg-standarden finns möjligheter att spara en bild med icke-förstörande komprimering i en jpg-fil? För även en bild sparad på högsta kvalitet/minsta komprimering lär ju få en liten kvalitetsminskning?
I spara-dialogen i PS finns det något som heter 'Format options'. Här kan man välja mellan Baseline/Baseline Optimized/Progressive. Påverkar dessa kvaliteten?