Annons

Att spara från tif till jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är visserligen nybörjade på det digitala, men är det inte så att man även måste tilldela filen sRGB-profilen. Convert to profile & Assign profile i PS. Dvs:

konvertera TIFF'en till 8 bitars RGB-> spara som JPG -> konvertera till sRGB-> tildela filen sRGB -> spara igen.
 
nikomatix skrev:
Jag är visserligen nybörjade på det digitala, men är det inte så att man även måste tilldela filen sRGB-profilen. Convert to profile & Assign profile i PS. Dvs:

konvertera TIFF'en till 8 bitars RGB-> spara som JPG -> konvertera till sRGB-> tildela filen sRGB -> spara igen.
nej det behöver du inte
om du har bilden i exv Adobe rgb och vill ändra till s-rgb så skall du enbart konvertera till s-rgb.
Mikael
 
Re: Re: Re: Adobe Bridge

jonasandersson skrev:
Förhoppningsvis så både löser det problemet med sRGB och är ett alternativt svar på din fråga, samtidigt så kan du utföra det på många bilder samtidigt och få en välförtjänt fika!

Jonas

jkag får bara ett felmeddelande hela tiden.

Det stod att man skulle ominstallera PS om man fick det och det gjorde jag, men felmeddelandet består...jag fattar inte varför det inte går...
 
Står det sRGB häruppe när den är sRGB?

...bara så jag vet om jag måste testa bilden hela tiden för att se om den funkar eller inte...


(oj, glömde bilden...den kommer..)
 
Måste bara fråga en idiot fråga...

Du ahr väl gjort "Redigera -> Konvertera till profil" (CS2) Om du har gjort det och du inte får några felmeddelanden så har du troligtivs konverterat.. det blir ingen direkt synbar skillnad, informationen längst upp på bilden säger fortfarande RGB och du ser ingen annan skillnad heller... Så händer ingenting så har du troligtvis konverterat...
 
Men det blir fult på webben... :(

Se bara på bilden jag la in lite högre upp...skittråkiga färger :(
 
fast löven som synd litegrann ovan verkar ha lite färg..jag blir galen...jag måste testa igen...

Man börjar ju snart gråta...tur jag har en godispåse som tröst...
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    76.4 KB · Visningar: 171
Gip skrev:
...fortfarande grådaskig...

Som jag skrev innan, fast tydligare:

Din jpg-fil innehåller

1) Värden för R,G,B i varje pixel. Dessa värden måste tolkas på något sätt.

2) En uppgift om färgrymd, t.ex. sRGB.

De flesta bildbehandlingsprogram läser 1) och korrigerar med hjälp av 2)

Microsoft Internet Explorer och de flesta andra webläsare läser 1) och struntar i 2)

Ganska ofta ser därför bilder blaskigare ut i MS IE. Om 2) råkar säga "Adobe RGB" så blir det riktigt illa i de flesta webläsare.
 
Adobe Bridge

Gip skrev:
jag får bara ett felmeddelande hela tiden.

Vad står det i felmeddelandet? Ta en skärmdump och lägg ut den här eller maila mig den så ska jag se om jag kan hjälpa dig. Det låter lite skumt eftersom du även har problem med att konvertera bilder till sRGB, kanske är det något större fel som orsakar problemen. Annars får du väl vänta tills du kommer hem och testa den ImageProcessorn som redan finns i CS2.

Jonas
 
Kalle kikade på bilderna och såg att dom var i sRGB (blev jätteglad, men konfunderad)

När jag jobbar med dom i adobe så har dom MASSOR av färg, men när jag lägger dom på webben är dom trist trots att dom är sRGB...

Jag behöver helt enkelt göra nåt så att jag ser dom i samma fäger i PS som på webben...


Nu är jag trött så det kanske är en jättekorkad fråga, men jag kan inte komma på hur jag ska gör, förutom att titta på bilden i save for web.
 
Gip skrev:
Nu är jag trött så det kanske är en jättekorkad fråga, men jag kan inte komma på hur jag ska gör, förutom att titta på bilden i save for web.

Anledningen att du inte får samma färger i din webbläsare som i Photoshop är att på webben antar man att din skärm har ett färgomfång som motsvarar sRGB. Om din skärm inte gör det kommer de färger du ser i din webbläsare inte motsvara det du ser i Photoshop.

Det innebär inte att alla andra kommer att se dina bilder på detta sätt. Eftersom en webbläsare inte har en färghantering är det olika färgutseende på din bild på alla olika skärmar. På samma sätt som du ser en TV-bild på helt olika sätt om du tittar på flera apparater hos en TV-handlare.

Så detta är lite av ett olösligt problem idag. Det enda du kan göra är att byta skärm till en med ett omfång som kan ställas in på sRGB. Men detta gör ju inget för att du ska veta hur färgen ser ut hos oss andra som tittar på din bild.

Stefan
 
Om han tittar på samma bild i Photoshop och i webläsaren med samma bildskärm, även om den inte klarar att visa sRGB fullt ut, så lär han väl se samma begränsade färgomfång i Photoshop? Eller missförstod jag ditt resonemang?
 
alfin skrev:
Om han tittar på samma bild i Photoshop och i webläsaren med samma bildskärm, även om den inte klarar att visa sRGB fullt ut, så lär han väl se samma begränsade färgomfång i Photoshop? Eller missförstod jag ditt resonemang?

Precis...bilderna kan ses bredvid varann...en i PSfönstret och den andra i webfönstret...ändå är dom HELT olika...
 
Om jag sparar ner det lilla bildutsnittet som finns tidigare i tråden så ser de i princip identiska ut i PS och MSIE på mitt system.

Edit: Eftersom webläsaren inte har någon färghantering medan Photoshop har det skulle jag söka svaret i skärmprofilintällningarna i Photoshop.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.