Annons

Att spara från tif till jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)
alfin skrev:
Om han tittar på samma bild i Photoshop och i webläsaren med samma bildskärm, även om den inte klarar att visa sRGB fullt ut, så lär han väl se samma begränsade färgomfång i Photoshop? Eller missförstod jag ditt resonemang?

Photoshop och en webbläsare fungerar helt olika. Photoshop tittar på vilken skärmprofil som finns för skärmen och gör en konvertering från arbetsfärgrymden (i detta fall sRGB) till skärmprofilen. Det innebär ju att färgerna ska återges på skärmen så nära det rätta färgerna som möjligt.

Allt detta struntar en webbläsare i. Utan att ta någon hänsyn till vilken röd, grön eller blå färg so skärmen faktiskt arbetar med visar den bara upp bilden.

Detta innebär att den enda möjligheten att få samma färg i Photoshop och i en webbläsare är att du konverterar bilden i Photoshop till din skärmprofil. Då kommer du se exakt samma färger i båda programmen, men för alla andra kommer dina bilder antagligen se rätt konstiga ut eftersom deras färger på deras skärmar är helt annorlunda än vad du har. Tänk återigen på exemplet med TV-apparaterna som står vid sidan av varandra i butiken.

Stefan
 
alfin skrev:
Edit: Eftersom webläsaren inte har någon färghantering medan Photoshop har det skulle jag söka svaret i skärmprofilintällningarna i Photoshop.

Det finns ju ingen möjighet att ändra på skärminställningarna i Photoshop. Photoshop tar ju den profil som bildskärmen använder, den som är laddad i kontrollpanelen (PC) eller Systeminställningar (Mac).

Stefan
 
Stefan, din TV-apparatjämförelse är i mitt tycke helt off road pga att vi talar om olika bildskärmar, men låt oss lämna det därhän.

Jag uttryckte mig dåligt vad gäller skärminställningarna, Photoshop använder naturligtvis skärmprofilen och kan inte påverkas via inställningarna i Photoshop. Dock bör bildskärmen kalibreras vid arbete med digitala bildfiler och en kalibrerad skärm återger färger med någotsånär exakthet. Det är därför en bild, taggad med sRGB, på en kalibrerad skärm, i Photoshop överenstämmer rimligt med samma bild i en webbrowser (som förutsätter sRGB).

Detta har ingenting att göra med hur bildskärmen klarar att visa sRGB, annat än om skärmen råkar vara "rätt kalibrerad" från början (se din TV-analogi så ser du hur ofta detta inträffar). Även en "dålig" skärm går att kalibrera hyfsat, har man inte tillgång till eller vill lägga ut de pengar en bildskärmskalibreringsutrustning kostar, fungerar det hjälpligt med t ex Adobe Gamma. Åtminstone kommer man tillräckligt nära för att slippa så simpla problem som bildvisning i sRGB via PS vs. IE.
 
alfin skrev:
Det är därför en bild, taggad med sRGB, på en kalibrerad skärm, i Photoshop överenstämmer rimligt med samma bild i en webbrowser (som förutsätter sRGB).

Nej, du har faktiskt helt fel. En webbläsare förutsätter ingenting. Den kombinerar de RGB-värden som finns i bilden med de färger som finns på de röda, gröna och blå pixlarna på skärmen. Har jag en skärm som har intensiva, mättade RGB-färger, då blir bilder intensiv och mättad. Har du en skärm med svaga, matta RGB-färger, då blir bilden matt och trist.

Webbläsare gör alltså ingenting åt färgen, vilket däremomt Photoshop gör. Min TV-analogi handlar om hur olika individer ser på en och samma bild, alltså på olika skärmar.

Stefan
 
När bildskärmen kalibreras och profileras, används dessa värden till att ställa om bildskärmskortet till de kalibrerade värdena. Själva skärmprofilen är bara en tabell med värden som justerar den okalibrerade skärmens vitpunkt, kontrast, gamma och färg till kända värden. Vanligtvis kalibreras skärmen till 6500K och en gammakurva motsvarande 2.2. Det brukar finnas ett litet program som läser in de kalibrerade värdena och justerar bildskärmskortets LUT (LookUp Table) vid uppstart av datorn.

På t ex ett Win OS gäller sedan denna kalibrering alla applikationer, alltså även de som inte har en egen färghantering, vilket inkluderar webläsare som t ex Internet Explorer och Mozilla Firefox. Detta övergripande färghanteringssystem kallar Microsoft för ICM, Image Color Management. Apple kallar sitt system för ColorSync och Adobe, som har egen färghantering inbyggt i sina applikationer kallar det för ACE, Adobe Color Engine. Gemensamt för dem alla är att de är helt kompatibla med den standard som definieras av ICC, International Color Consortium.

För nästan exakt tio år sedan föreslog HP och Microsoft gemensamt, sRGB som färgrymd för att hantera bilder som publiceras via webben. W3C, World Wide Web Consortium, antog detta som standard för webpublicering och alla idag existerande webbrowsers följer denna standard som förutsätter att bilder, för att bäst återges korrekt över internet, har en färgrymd som motsvarar sRGB.

Det finns definierade regler i Microsoft’s ICM för hur bilden återges i webläsaren om den t ex saknar medföljande sRGB profil, hur den visas om den är taggad med en annan färgrymd, t ex Adobe RGB, hur den ska återges om det finns en skärmprofil laddad osv. Se nedanstående försök till tabell:

winproof.gif


Ovanstående borde förorsaka en viss eftertanke till dem av er som tror att en webläsare helt ignorerar bilden som visas.

Det som händer om man har en okalibrerad bildskärm är att webläsaren läser av färgprofilen i den återgivna bilden, i det här fallet sRGB som färgrymd, konstaterar att det inte finns någon bildskärmsprofil närvarande och utgår därför från sRGB. Problemet är att sRGB på en okalibrerad bildskärm inte ser ut som sRGB eftersom den ojusterade bildskärmen sannolikt har en vitpunkt på 9300K och en gammakurva någonstans mellan 1.5 och 2.5 med okontrollerad färgåtergivning.

Genom att kalibrera bildskärmen, kommer Windows att återge bilden i webläsaren som den ska se ut på skärmen, upp till den färgrymd som skärmen kan hantera. Eftersom Photoshop har en egen färghantering, helt ICC kompatibel, kommer den också att återge bilden i sin definierade färgrymd och utgående från skärmens kalibreringsdata, kommer bilderna i princip att se identiska ut på samma bildskärm. Att en annan bildskärm någon annanstans återger samma bild annorlunda är ett helt annat problemområde (och här kommer TV-analogin in), men två kalibrerade system kommer på ett tillfredställande sätt att återge samma bild någotsånär lika, och det är hela essansen av begreppet ’Color Management’.
 
alfin skrev:
och det är hela essansen av begreppet ’Color Management’.

Du har rätt i mycket, men missar ett antal delar. För det första påverkar skärmprofilen bilden på två sätt. Den ena delen är den som laddas in i videokortet, precis som du skriver. Den andra delen är den del som färghanterade applikationer, som t ex Photoshop, använder. Det är informationen om vilken röd, grön och blå färg som respektive färgrymd innehåller. Det är denna information som en webbläsare inte använder. Och det är orsaken till att bilder ofta ser olika ut i Photoshop och i en webbläsare, även om de ligger i färgrymden sRGB.

Om du fortfarande inte tror på mitt resonemang kan du göra följande test. Ta upp en bild i Photoshop och konvertera den till en stor färgrymd, som t ex Prophoto RGB. Spara sedan först en kopia med färgprofilen inbädddad i bildfilen och en utan färgprofilen inbäddad. Om det du säger stämmer bör dessa bilder skilja sig åt när de öppnas i en webbläsare, eller hur? Det är hur det ska fungera enligt den webblänk som du hänvisar till.

Den ena bilden konverteras från sin färgrymd till skärmprofilen och den andra bilden, den utan profil, där antar webbläsaren att bilden ligger i sRGB och konverterar från denna färgrymd till skärmprofilen.

För mig blir bilderna identiska i Internet Explorer och Firefox, med olika i Safari. Safari är nämligen ett undantag av alla webbläsare genom att den faktiskt går in och ser efter en inbäddad profil.

Vill du veta mer om färghantering rekommenderar jag till exempel Bruce Frasers »Real World Color Management« eller »Color Management for Photographers« av Andrew Rodney. Båda ger dig en god översyn över vad färghantering innebär. Du kan också läsa mina artiklar här på Fotosidan, som ger en mycket förenklad översikt över vad färghantering innebär.

Stefan
 
Stefan, du har naturligtvis rätt. Varför jag först beskriver att sRGB är gällande internetstandard, och sedan börjar svamla om hur webläsaren hanterar medföljande profiler får tillskrivas min begränsade hjärnkapacitet.

Microsoft's ISM beskrivning handlar om hur färghanteringen i Win OS fungerar generellt och inte specifikt webläsaren IE.

Jag drar ner hatten, blundar, håller för öronen, ställer mig i skamvrån, lovar att aldrig mer uttala mig i detta ämne, med en from förhoppning om att ingen läser detta, utan hoppas att ni alla varit bortresta över julen.

Och skulle så inte vara fallet, så har jag aldrig fel. Och skulle jag eventuellt råka ha fel vid något enstaka tillfälle, så kommer jag aldrig att erkänna det ändå. Bortsett från det så har Stefan rätt. Webläsare, förutom Safari, bryr sig inte om medföljande färgprofil.
 
"Jag har aldrig fel, förutom om jag blir motbevisad, och då har jag fortfaranade rätt. Frågan är i så fall, fel ställd."

;-)
 
alfin skrev:
Stefan, du har naturligtvis rätt. Varför jag först beskriver att sRGB är gällande internetstandard, och sedan börjar svamla om hur webläsaren hanterar medföljande profiler får tillskrivas min begränsade hjärnkapacitet.
Tycker att vi sätter upp det på ett antal programmerares begränsade intresse i att vi får en vettig färghantering på webben. För som du beskrev att det fungerade, det är ju så vi skulle vilja att det faktiskt gjorde.

Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.