Annons

att spara bilder, RAW eller JPEG?

Produkter
(logga in för att koppla)
det beror ju vilket format du sparar det som, jpeg förlorar lite i information varje gång du sparar om filen så därför kan det vara bra att spara den i .psd om du vet att du vill ändra den. själv brukar jag inte använda .psd av den anledningen att ja inte brukar göra alltför omfattande redigering så det har inte riktigt varit nödvändigt.

Personligen har jag slutat konvertera över till dng eftersom det bara är nikons program som gör ett riktigt bra jobb med besvärliga brusiga hög-isobilder. Det känns för mig som om dng på det sättet begränsar lite vad som är möjligt att få ut ur en bild (även om vi nu pratar finlir, men i vissa lägen är det påtagligt).

Jag är inte särskilt orolig över att det inte ska finnas stöd för nef-formatet framledes. Det finns ju några exponeringar ute i värdlen i det formatet...

lawe skrev:

Jag är inte särskilt orolig över att det inte ska finnas stöd för nef-formatet framledes. Det finns ju några exponeringar ute i värdlen i det formatet...
Håller med dej Lars. Nikon kan ju inte gärna avinstallera programen på våra datorer så även om deras support upphör så finns ju programen kvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar