ANNONS
Annons

Att söka information ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik H

Aktiv medlem
Jag tycker det är mycket frågor av typen:

" Är det nån som vet något om......? "
" Kan nån hjälpa mig med .....? "

Nu blir ju ofta svaret på en sån fråga ungefär såhär:

" Det här har diskuterats i en tidigare tråd, se här (och så kommer det en länk) "

Slutsats:

Är de flesta så dåliga på att använda sökfunktionernaa att de hellre låter nån annan göra det åt en ,eller är det ren lathet.

Det skapar ju ofta en mängd dublett trådar som gör hela siten midre överskådlig, eftersom det nästan alltid slutar med en ny diskusion, istället för att bygga på den gamla som redan finns.

Jag vill därför ge några tips.

För det första, om man inte vill söka bland alla tusen trådar som finns här på Fotosidan så är min absoluta favorit just nu Google.

www.google.com

För det andra så finns det ju massor av information samlad här nu som är relativt lät att hitta, genom att använda fotosidans egna sökfunktion.

Under menun forum finns en länk som heter "sök inlägg" går man in där och skriver ett eller flera ord så brukar man hitta vad man söker utan att skapa en ny tråd.

Vill dessutom påminna om att använda tydliga rubriker för att lättare andra ska kunna hitta informationen senare.

Finns en tråd i ämnet här

Och ja, jag har sökt och har inte direkt hittat nånting på detta ämne ! :)

Jag är rätt kass på data å sånnt.

Men när jag söker efter *agentur får jag noll träffar medan en sökning efter fotoagentur ger träff.

Gör jag fel eller är sökmotorn inte hundra?

Fotosidans alltså.

Har testat din teori och den stämmer.

*agentur ger 1 träff (denna tråden)

agentur ger 6 träffar

fotoagentur ger 6 träffar

Det är konstigt, för alt 1 och alt 2 borde ge samma svar.

Det låter som ett problem för kodsnickaren Christer, eller så kan inte jag heller så mycket om datorer.

Vilket jag trodde ända tills nu ;-)

Jag ska maila honom om detta och se om vi kan få nått svar.

Maila alltid alla frågor till [email protected], så fördelar redaktionen dem emellan sig. Skickar ni direkt till ngn av oss finns det risk att det tar längre tid att få svar eftersom personen ifråga kanske inte är tillgänglig.

Sant, det verkar vara någon bugg när det gäller sökning med jokertecken. Detä rä inte i min kod, utan i forumprogramvaran (annars hade det ju förståss inte kunnat vara ett fel :). Att uppgradera den till senaste version står rätt högt på Att Göra-listan så vi avvaktar lite och ser om det löser sig då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar