pl2se skrev:
Orkade inte läsa igenom alla inlägg men vill ändå ge en liten fundering. Kanske är det ett par delatagre här som är hantverkare yrkesmässigt. Så...''
Tänk om alla som gillar att snickra skulle få åka hem till folk och sätta upp nya väggar, lägga golv och kakla. Därefter skulle familjen i huset ropa "bra, va snyggt!" och skicka med 100 spänn som ersättning för allt arbete INKLUSIVE material och maskinkostnader. Det är roligt med uppskattning, men känns det verkligen rimligt med en sån här lösning? Samtidigt står yrkesmannen med en familj att försörja med en röresle där marginalerna minskar.
Jag älskar att se mina egna bilder i tryck, jag gillar att se mina bilder på bekantas väggar och jag går i spinn när folk ringer och vill att jag kommer och gör jobb. Men då ser jag också till att ta betalt. Även till mina bekanta. Antingen helt gratis för att jag vill hjälpa dom - eller så tar jag betalt fullt ut.
Jag har mycket dyr utrustning, jag har tränat i år, ibland blir mina bilder minst lika bra som proffsens - så varför ska jag då inte få en rimlig ersättning?
Det är min fundering!
mvh
Peter