Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att plåta en målning för Vykortstillverkning ?!

Produkter
(logga in för att koppla)

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Fått ett uppdrag där jag ska plåta av en stor målning för att sedan vill min beställare göra vykort av denna bild.

Att jag tar betalt är ju självklart, men visst borde konstnären (om i livet) ha betalt och en del av kakan också? Tror inte min beställare frågat om d e ok..

Jag borde veta detta tycker jag men det gör jag inte...med paragraf säkerhet =)

Kan någon där ute upplysa mig, tack!

Euroshots skrev:
Att jag tar betalt är ju självklart, men visst borde konstnären (om i livet) ha betalt och en del av kakan också?
Upphovsrättslagen 4 kap. 43 §:
Upphovsrätt till ett verk gäller intill utgången av sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled eller, i fråga om verk som avses i 6 §, efter den sist avlidne upphovsmannens dödsår[...]

Du, eller snarare din uppdragsgivare, behöver med stor sannolikhet ett avtal med konstnären för att få sprida kopior av verket - annars kan det bli svindyrt. Möjligen finns små kryphål exempelvis om konstverket är stadigvarande placerat på eller vid allmän plats utomhus, men jag gissar att det inte är tillämpligt i det här fallet.

Upphovsrättslagen:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19600729.HTM

Tänk på värmen från fotoljuset!

En fotograf använde halogenlampor för en oljemålning med det olyckliga resultatet att målningen smälte lite.
Det var en mångmiljontavla han förstörde och försäkringsbolaget ersatte inget pga klantighet i yrket. Fotografen fick därmed en skuld på några miljoner.

/Erik

eon skrev:
Tänk på värmen från fotoljuset!

En fotograf använde halogenlampor för en oljemålning med det olyckliga resultatet att målningen smälte lite.
Det var en mångmiljontavla han förstörde och försäkringsbolaget ersatte inget pga klantighet i yrket. Fotografen fick därmed en skuld på några miljoner.

/Erik

Ooups! Den vill man inte göra om. Detta är en väggmålning som tur är dock. På kommunalt hus. ute men ändå inte till allmänhetens beskådan. Antar att det är därför de vill ge ut ett vykort nu.

Re: Re: Att plåta en målning för Vykortstillverkning ?!

200cm skrev:
Upphovsrättslagen 4 kap. 43 §:
Upphovsrätt till ett verk gäller intill utgången av sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled eller, i fråga om verk som avses i 6 §, efter den sist avlidne upphovsmannens dödsår[...]

Du, eller snarare din uppdragsgivare, behöver med stor sannolikhet ett avtal med konstnären för att få sprida kopior av verket - annars kan det bli svindyrt. Möjligen finns små kryphål exempelvis om konstverket är stadigvarande placerat på eller vid allmän plats utomhus, men jag gissar att det inte är tillämpligt i det här fallet.

Upphovsrättslagen:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19600729.HTM

Tack thomas...det var ju så det kändes.

Kom att tänka på en sak till ...VEM ska man betala/ be om lov om konstnären är död då?

Finns där någon stiftelse lr nåt i vanliga fall ?

Euroshots skrev:
Kom att tänka på en sak till ...VEM ska man betala/ be om lov om konstnären är död då?
Upphovsrättslagen 2 kap. 41 §:
Efter upphovsmannens död är, utan hinder av 10 kap. 3 § första stycket äktenskapsbalken, föreskrifterna om bodelning, arv och testamente tillämpliga på upphovsrätten. Avträds boet till förvaltning av boutredningsman, får denne inte utan dödsbodelägarnas samtycke utnyttja verket på annat sätt än som förut har skett.
Upphovsmannen äger genom testamente, med bindande verkan även för efterlevande make och bröstarvingar, giva föreskrifter om rättens utövande eller bemyndiga annan att meddela dylika föreskrifter.

Lite knölig text att harva sig igenom, men som jag fattar det så går upphovsrätten i arv ungefär som vad som helst, och den kan även testamenteras bort. Så det gäller i så fall alltså att hitta arvingarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar