Gersemi skrev:
Magnus Stålnacke, jag skall försöka besvara ditt långa inlägg, men kopierar det inte här.
Näe, det kanske är lite opraktiskt, det vart väldigt långt...
Men när vi nu talar upphovsrätt så vill jag ändå påpeka att du hade fått göra det, det heter då inte kopiering, utan citering. I upphovsrätten finns nämligen en citaträtt. Men den kanske vi inte skall fördjupa oss i desto mer.
Det här blir nog också långt, så långt att jag delar upp det på två inlägg. Näe, jag sitter inte och skriver allt detta rakt upp och ned, mycket av det är klipp o klistra från tidigare texter jag skrivit både här på FS och annorstädes i sas. digital-politiska sammanhang.
Däremot, alla dessa länkar, jag klickat på eller alla dessa foton jag klickat på, stannar dessa kvar i min dator för evinnerliga tider.. eller är det ungefär, som att jag går in på ett bibliotek och lånar en bok, läser den och sedan lämnar tillbaka den.. (eller om jag förstått dig rätt i internets tidevarv, jag kan inte lämna tillbaka länken, däremot rensa min dator från materialet när jag tittat färdigt)
På bibliotetek lånar du exemplar, dvs. egendom (bibliotekets), så givetvis måste du lämna tillbaks dem. Annars hade ju biblioteket blivit utan exemplar. Men om du kikar på en av min bilder så blir jag inte av med min bild, som jag dessutom lagt här på FS just för att folk skall kunna se den. Återigen, det är kommunikation vi talar om.
Näe, all information du tar del av stannar inte i din dator för evinnerliga tider. Du kan ofta själv välja hur länge de skall stanna, det är _dina_ inställningar i ditt program som avgör det.
Du har säkert hört talas om begreppet "streama", man brukar oftast tala om det i samband med webbradio eller t ex. som SVT lägger ut TV-program på webben. Många tror, helt i linje med vad mediebolagen och dess politiska lobby-grupper vill, att det skulle vara någon skillnad mellan att "streama" och att ladda ned/upp. Men det är återigen bara en lek med ord för att leda tanken fel, för det är nämligen samma sak.
Streama = Dator 1 sänder ut, Dator 2 tar emot.
Ladda upp/ned = Dator 1 sänder ut, Dator 2 tar emot.
Skillnaden ligger bara i att klientprogrammet inte är skrivet för att spara informationen som du får. Använder man ett annat program, som egentligen gör exakt samma sak, tar emot information när man ber om det, så sparas det per automatik. I båda fall så skickar man bara en förfrågan - Kan jag få den där informationen? Får du den så har du fått den.
Visst, det böcker som står i min bokhylla har jag köpt och därmed är dom min egendom, men för det får jag väl ändå inte göra som jag vill med dom.
Jodå, du får göra vad du vill, bara det inte är något som regleras i upphovsrätten. Att kopiera för eget bruk är inget som omfattas av upphovsrätt, upphovsrätten handlar om att sprida, framföra eller göra verket tillgängligt för andra.
För att underlätta "tänket".. Följande frågor bör en domstol kunna svara på för att kunna avgöra hurvida ett upphovsrättsintrång har begåtts:
1. Vad består verket ifråga utav?
Upphovsrätten gäller som sagt inte för idéer, annars skulle vi öppna för upphovsrätt på oskrivna böcker. Minst ett exemplar måste således finnas som bevis.
2. Är då det ett verk?
Uppnår det verkshöjd. Att någon skriver en kort alldaglig mening på tre-fyra ord gör ju inte att denne kan stämma andra som som skrivit samma mening. Med verkshöjd menas normalt att ett verk inte skulle ha kunnat framställas snarlikt av två personer oberoende av varandra, inget annat. En domstol ska inte bedöma om en viss stil eller trend skall vara skyddsvärd, det skulle ju vara bedrövligt om domstolar avgjorde vad som är konst och inte.
3. Har då ett intrång begåtts i upphovsmannens ensamrätter?
Den uppenbara kärnfrågan.
4. Om ett visst intrång föreligger, har då en tillräckligt betydande del av verket plagierats, framförts, gjorts tillgängligt osv..? (obs, inte ett ord om kopiering)
Rätten behöver dessutom göra en bedömning om uppsåt och hurvida upphovsmannen lidit skada, annars är ju hela frågan en storm i ett vattenglas. Det är ju rättvisa som skall skipas, inte någon sorts hämnd.
Applicera nu frågorna på en bild som är utlagd här på FS och ligger sparad i datorn hos någon som besökt FS och tittat på bilden.
1. Det är ett fotografi.
2. Fotografier har en liten särställning i upphovsrätten eftersom en fotografiskt framställd bild uttryckligen alltid anses uppfylla verkshöjd.
3. Nej, inget intrång. Fotografen har ju publicerat, det är fotografen som aktivt gjort bilden tillgänglig, inte besökaren. Det är således fotografen som tillåtit kopieringen (det är servern som kopierar, besökaren tar bara emot kopian). Informationen som bilden består av är således i besökarens ägo genom fotografens eget aktiva agerande.
4. Ej applicerbar.
Sedan har vi bedömningen om uppsåt. Besökaren bara frågade om denne kunde få en kopia och FS server lämnade ut den såsom fotografen avsåg. Om en fotografen så anser sig skadad, så har denne tillfogat sig själv denna skada. Besökaren kan inte lastas, eftersom det enda denne aktivt gjorde var att fråga.
Vad händer, om jag ställer mig och kopierar dessa böcker och sedan säljer kopiorna vidare? Har jag rätt att göra det?
Nej, det skulle vara ett tämligen solklart fall av upphovsrättsintrång efterom du gör kopiorna tillgänglig för andra.
Däremot är jag i min fulla rätt att sälja just den befintliga boken vidare till vem jag vill.. För det är väl ändå just den befintliga boken som är min..
Just det. Detta på prcis samma sätt som att du får sälja din dator utan att radera all information på hårddisken. Visserligen väldigt dumt att göra, eftersom köparen då kan få reda på div. lösenord eller annat känsligt, du är dock i din fulla rätt att sälja din dator begagnad med alla program - så länge som du inte behåller kopior. Finns ingen lag som tvingar dig att radera din hårddisk.
Ang alla dessa förbaskade reklamblad som ramlar ner i tid och otid i min brevlåda, visst dom är också mina, och innehållet är också mitt.. men för det.. får jag väl ändå inte göra vad jag vill med det.. Får jag verkligen kopiera det, scanna texter och bilder och använda hur som helst?
I din privata sfär, vilket inkluderar typ. din familj, så får du faktiskt det, det är ju din egendom. Det är fullt tillåtet att kopiera en CD för att lyssna på i bilden, alternativt spela in på kassettband. Det är fullt tillåtet att banda ett TV-program på VHS, eller DVD om vi skall vara lite modernare. Vad du gör i din privata sfär med din egendom, eller med information du fått, är inget som upphovsrätten reglerar.
Detta gäller förresten många andra lagar. Det går ju liksom inge vidare att lagstifta i den högst personliga sfären, för hur skall samhället kontrollera efterlevnaden, placera en polis i folks vardagsrum?
Visst, jag skulle mycket väl kunna (om jag visste exakt hur man gjorde) klicka på en länk eller nåt för att lyssna på en specifik låt.. men, jag skulle inte spara den i min dator för att ha den den och fortsätta lyssna på den..
Det här är precis såsom vissa multinationella mediebolag vill framställa frågan. Men frågan är så oerhört mycket större än så. Ytterst berör frågan sådant som har beröring med mänskliga rättigheter såsom yttrandefrihet, integritet och rätten till privat kommunikation och meningsutbyte.
Läs gärna Richard Stallmans gamla framtidscenario från 1997
Rätten att läsa (i svensk översättning). Hittils har han haft skrämmande rätt, den beskriver en framtid som ingen vill se, men som våra politiker mer eller mindre luras att lagstifta fram. Texten är skriven som om den var skriven år 2096 av en person som skriver historia om någon som verkade inte så långt i framtiden räknat från idag.
Jag brukar ofta misstolkas när jag ger mig in i debatten kring fildelning. Faktum är att jag inte tankar ned musik från nätet, jag seedar inte upp heller, jag har t ex. inga olovliga program i mina datorer, jag använder endast fri
GPL licensierad mjukvara med GNU/Linux som grund. Jag snarare fördömer dem som olovligen använder program de kopierat, eftersom det snarare gynnar ett fortsatt användande av just de programmen genom inlåsningseffekter och närmast flockbeteende.