Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att kopiera bilder från fotosidan.se

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst det är inte olagligt att ladda ner bilder på datorn.. MEN.. vill ni själva att era bilder skall hamna hur som helst i någons dator, för att sedan kanske kopieras och användas?

Handlar inte egentligen den här diskussionen lite om god ton och respekt för andra personers material?

Ser jag en bild exempelvis här på Fotosidan, som jag tycker är jättefin, inspirerande, osv.. då är det väl egentligen bara att kontakta fotografen och fråga om man skulle kunna få en kopia?

Eller är det bara jag som är lite gammaldags av mig, som tycker att man skall fråga om lov?

Gersemi skrev:
...då är det väl egentligen bara att kontakta fotografen och fråga om man skulle kunna få en kopia?...

Om du läst tidigare inlägg om att bilder automatiskt hamnar i din dator då du ser dom på din skärm, så...
Det skulle bli väldigt jobbigt att surfa här på FS.

FILM) (ulltand skrev:
Om du läst tidigare inlägg om att bilder automatiskt hamnar i din dator då du ser dom på din skärm, så...
Det skulle bli väldigt jobbigt att surfa här på FS.

Du får ursäkta men den kommentaren förstår inte jag? Du menar att dom hamnar där som tillfälliga internetfiler? Visst isåfall.. men fortfarande.. handlar ändå inte frågan om respekt för fotografen och fotografens önskemål?? FFör du menar väl ändå inte att du sparar alla dessa tillfälliga internetfiler?

Varför skulle en fråga till fotografen om man ser en bild man vill spara, försvåra surfandet här på FS?

Gersemi skrev:
Du får ursäkta men den kommentaren förstår inte jag? Du menar att dom hamnar där som tillfälliga internetfiler? Visst isåfall.. men fortfarande.. handlar ändå inte frågan om respekt för fotografen och fotografens önskemål?? FFör du menar väl ändå inte att du sparar alla dessa tillfälliga internetfiler?

Varför skulle en fråga till fotografen om man ser en bild man vill spara, försvåra surfandet här på FS?

Frågar du upphovsrättsinnehavaren om du vill kopiera en cd till mp3 eller "på den gamla goda tiden" till ett blandband?

Jag tycker vi ska slå vakt om den rättighet vi faktiskt har att kunna ta del av och kopiera upphovsrättsskyddat material för eget privat bruk. Inskränkningar av denna rätt kan få långtgående konsekvenser och jag vill faktiskt inte ha varken företags spionprogram eller statens långa näsa snokandes i min privata dator.

Dock så ska vi naturligtvis även slå vakt om den rättighet vi har att inte få upphovsrättsskyddade bilder återpublicerade.

Nja.. en viss gradskillnad ser jag nog här... Köper jag en CD-skiva.. då ser jag det inte som några problem att exempelvis göra en kopia att ha i bilen... Däremot, skulle jag aldrig nånsin ladda ner musik till min dator och kopiera och använda.

Får jag då fråga vad du menar med privat bruk.. Så du tycker det t ex helt ok.. att ladda ner en bild här från Fotosidan.. kopiera och t ex använda som julkort?

Återigen vill jag poängtera att visst lagen säger att det är ok att ladda ner en bild här från FS och använda för privat bruk... men återigen..

Tycker ni inte att det av respekt för fotografen är på sin plats med en liten fråga om det är ok innan ni gör det?

Gersemi skrev:

Får jag då fråga vad du menar med privat bruk.. Så du tycker det t ex helt ok.. att ladda ner en bild här från Fotosidan.. kopiera och t ex använda som julkort?

För mig är gränsdragningen enkel och solklar. De bilder jag sparar, och det är inte många, använder jag bara som inspiration för egna bilder. Det handlar då inte om kopiering utan enbart som inspirationskälla. Minneslista skulle man kanske kunna säga också. Den ligger på min hårddisk i stället för att jag sparar en länk till bilden.

Jag skulle självklart aldrig ens drömma om att använda bilden som julkort eller liknande, eller sprida den på annat sätt. Jag har heller inte skrivit ut någon annans bild, även om jag vet att det i och för sig är lagligt.

//Anders

Gersemi skrev:
Nja.. en viss gradskillnad ser jag nog här... Köper jag en CD-skiva.. då ser jag det inte som några problem att exempelvis göra en kopia att ha i bilen... Däremot, skulle jag aldrig nånsin ladda ner musik till min dator och kopiera och använda.

Du Agneta... du och jag är ungefär i samma ålder. Har du aldrig suttit med fingret på recordknappen på din gamla kassettbandspelare när Svensktoppen, Tio i Topp eller Kvällstoppen sändes på radio på 60-talet?

//Anders

Arne S skrev:
Tror att du missförstår mig Mikael.

1. Jag skrev "högupplösta" inom citationstecken. Med det menar jag att ladda upp bilder som går att förstora på FS. (Inte säker, men jag tror att den funktionen kommer upp när någon sida i bilden är större än 800 pix, möjligen är det 600 pix). Ju mindre bild du kan kopiera hem desto mindre blir din möjlighet att förstora den med bra kvalité. Själv laddar jag numera upp max 600X400.

2. Återigen, det ÄR din fulla rätt att kopiera hem en bild till din dator. Men det ÄR INTE min eller någon annans skyldighet att förenkla detta för dig. Däremot är det en rättighet för fotografen (eller FS crew) att försvåra det för dig, eller göra det mindre attraktivt.

Är jag däremot så rädd om bilden att jag vill omöjliggöra det, tja då är som sagt enda lösningen att inte ladda upp bilden. Vilket också är fullt lagligt... :)

Klart det är i din fulla rätt att försvåra min lagliga rätt att inneha en kopia, på samma sätt är det helt lagligt att ställa sig precis framför en fotograf för att förhindra att denna fotograferar det som är bakom den som står framför, detta utnyttjas ju ständigt av tex säkerhetsvakter för att "skydda" personer från media. Med det är tillika min rättighet att försöka gå runt detta problem, som tex att ha tilläggsprogram som sorterar alla bilder man fått hem under en dags surfande, eller tex periskopliknande fotoutrustning för att komma över vakterna. Problemet är att varje gång någon försöker hindra tex mig att utnyttja det som är min lagliga rätt så kommer någon på ett bättre sätt att gå runt det ( fortfarande lagligt) så i slutändan förlorar jag som fotograf på att man försökt förhindra kopieringen av bilder eftersom det numera har blivit ännu enklare än det var från början att spara dessa bilder.

Jag tycker bara att man ska låta folk göra det som är lagligt och istället ägna energin åt det som är olagligt, i detta fall återpublicering av bilderna.

´Läste nånstans att WIndows Vista skulle stödja kryptering ända till bildskärmen, fast på en analog skärm är det ganska lätt att tappa signalen från bildslutsteget.

Mazy skrev:
Klart det är i din fulla rätt att försvåra min lagliga rätt att inneha en kopia, på samma sätt är det helt lagligt att ställa sig precis framför en fotograf för att förhindra att denna fotograferar det som är bakom den som står framför, detta utnyttjas ju ständigt av tex säkerhetsvakter för att "skydda" personer från media. Med det är tillika min rättighet att försöka gå runt detta problem, som tex att ha tilläggsprogram som sorterar alla bilder man fått hem under en dags surfande, eller tex periskopliknande fotoutrustning för att komma över vakterna. Problemet är att varje gång någon försöker hindra tex mig att utnyttja det som är min lagliga rätt så kommer någon på ett bättre sätt att gå runt det ( fortfarande lagligt) så i slutändan förlorar jag som fotograf på att man försökt förhindra kopieringen av bilder eftersom det numera har blivit ännu enklare än det var från början att spara dessa bilder.

Jag tycker bara att man ska låta folk göra det som är lagligt och istället ägna energin åt det som är olagligt, i detta fall återpublicering av bilderna.

Jag känner mig överens med dig på de flesta punkterna Mikael. Dock vill jag förtydliga att jag inte på något sätt anser att dina och mina rättigheter skall förändras. De skall vi vara mycket rädda om. Kanske kan man också se det som att utvecklingen drivs framåt genom att folk med olika åsikter, som du och jag, hela tiden försöker övertrumfa varandra med olika medel. Så detta med tekniska "skydd" av olika slag kanske inte bara är av ondo ändå... :)

På samma sätt som jag respekterar den lagliga rätten respekterar jag också dina åsikter och rätten till dem. Jag har inget behov av att försöka förändra dem heller, jag bara ger min syn på problemet.

Om det nu är ett problem? Efter vad du skriver har det ju nu blivit ännu enklare än det var från början och då känns det lite dumt att ändra tillbaka och åter göra det krångligare att utöva sina rättigheter. ;)

Ha det gott!

/Arne

WFS) (Graylingman skrev:
Du Agneta... du och jag är ungefär i samma ålder. Har du aldrig suttit med fingret på recordknappen på din gamla kassettbandspelare när Svensktoppen, Tio i Topp eller Kvällstoppen sändes på radio på 60-talet?

//Anders
He, he. Det är två typer menniskor......
Dom som kissar i tvättstället...och dom som sejer att dom alldrig gör det.......

Gersemi skrev:
Du menar att dom hamnar där som tillfälliga internetfiler? Visst isåfall.. men fortfarande.. handlar ändå inte frågan om respekt för fotografen och fotografens önskemål?? FFör du menar väl ändå inte att du sparar alla dessa tillfälliga internetfiler?

Jag gör ett försök att förklara..

Du sparar dem också, eller mer specifikt, din dator gör det. Vad vi talar om här är kommunikation, Internet handlar om att skicka och ta emot information, inget annat. När du klickar på en länk, då ställer du bara en fråga: Kan jag få ta del av informationen på denna adress? Om servern svarar med att skicka ut infon till dig och din dator, ja då har du fått informationen, en kopia (orginalet ligger ju kvar). Det är då faktiskt din kopia, du har ju fått den när du bad om den.

Jämför gärna med skräpreklamen du får i din fysiska brevlåda, den har du också fått. Skräpreklamen innehåller ofta bilder tagna av professionella fotografer - men de bilderna, de tryckta exemplaren är dina, skräpreklamen du fått är faktiskt i din ägo när du fått eländet, således din egendom! - Tro mig, ;-) du får kasta bort skräpreklamen i pappersåtervinningen. Detta även om du inte har upphovsrätten till bilderna i den. Eller tänk på böckerna i din bokhylla, det är dina böcker, din egendom, dina exemplar - även om du inte skrivit dem och har upphovsrätten till dem. Du får givetvis göra vad du vill med din egendom. Elda upp böckerna, tapetsera väggarna med sidorna ur dem, ja du får tom. sälja dem begagnade. Samma sak gäller givetvis alla exemplar av verk, även de verk du fått dig tillsänt till din dator när du bad om dem.

Kommunikation är vad det handlar om. Talar jag om något för dig, då vet du också om det, du har då fått en kopia. Publicerar jag då en bild på Internet, då har jag publicerat. Alla som kan se bilden har då fått ta del av informationen som bilden består av, de har således fått en kopia av informationen som då är i deras ägo, annars hade de inte kunnat se den. Internet har bara inneburit en dramatisk sänkning av barriären till informationsspridning, precis det som tryckpressen en gång innebar. Men tyvärr så reagerar dagens "makt o kyrka" i stort sett likadant nu som på Gutenbergs tid.

Jag som upphovsman har givetvis inget att säga till om när det gäller andras egendom, exemplar av mina verk i andras ägo. Det enda jag har ensamrätt till är vad som regleras i upphovsrätten, och upphovsrätt handlar om tillgängliggörande av det immateriella verket.

Fundera en stund på vad något immateriellt är, jag lovar att du kommer fram till att det är något du varken kan se, höra eller ta på. Detta "tankefoster" är vad upphovsrätten handlar om, det handlar inte om sådant som sorterar under äganderätt. Frasen "intellektuell egendom" är således bedrägligt, en motsägelse i sig. Upphovsrätt handlar inte heller om idéer eftersom det skulle betyda upphovsrätt till ännu ej skrivna böcker, eller foton som inte är tagna.

Vad upphovsrätten ger mig som upphovsman, är en ensamrätt att besluta om tillgängligörande, publicering osv.., den ger mig inte rätt att besluta om redan tillgängligjorda exemplar som redan är i annans ägo. Det om något skulle kunna liknas vid stöld eller expropriation; om jag t ex. hade rätten att säga: Du får inte titta på min bild om du är på semester, eller att du inte får läsa boken jag skrev om du åker tåg. Någon sådan rätt ger inte upphovsrätten. Har du redan ett ex. av min bok eller bild, så är ju det exemplaret ditt, och du får givetvis avnjuta verket på semestern eller när du åker tåg.

Ofta används ordet "stöld" när man talar om intrång i andras ensamrätter till verk. Men när man gör det så motiverar man att lagen finns med att det är förbjudet att bryta emot den, dvs. ett logiskt felslut. Man ber sin läsare att behandla rättssytemet som en auktoritet i etik; om kopiering är förbjuden, så måste det vara fel. Detta eftersom stöld alltid är moraliskt fel oavsett vad lagen säger. Men upphovsrättsintrång är inte stöld, lagen refuserar den tanken, det är upphovsrättsintrång och inget annat. Det är således att hänvisa till lagen i samma mening som man misstolkar densamma. Ja, hela idén om att lagar skulle definiera vad som är rätt och fel är ett misstag i stort. Lagar är - i bästa fall - ett försök från lagstiftaren att skapa rättvisa, men att säga att lagar definierar rättvisa eller etiskt handlande, det är att vända bak o fram på saker o ting. Att då hänvisa till lagen med att skriva stöld för något som i den samma inte är det, gör att man lätt hamnar fel och river upp tämligen okonstruktiva diskussioner som lätt går över i pajkastning.

Dock har "stöld" använts i en sådan omfattning att förståelsen av det grumlats, ordbruket leder dock tanken lika fel för det. Kopiering av sådant man har i sin ägo är inte olagligt, att tillgängliggöra kopior olovligen kan vara det, dock inte alltid. Stöld däremot, det är alltid fel, därför är det ett så synnerligen olämpligt ord i sammanhanget, speciellt om läsaren inte är ordentligt insatt och därmed lätt drar fel moraliska slutsatser.

WFS) (Graylingman skrev:

//Anders

Visst hände det att jag gjorde så när jag varsisådär 15-16 år.. men idag.. nej, det skulle jag inte göra.

Magnus Stålnacke, jag skall försöka besvara ditt långa inlägg, men kopierar det inte här.

Visst, jag tror jag förstår tekniken med datorer och vad som händer när jag exempelvis klickar på en länk.

Däremot, alla dessa länkar, jag klickat på eller alla dessa foton jag klickat på, stannar dessa kvar i min dator för evinnerliga tider.. eller är det ungefär, som att jag går in på ett bibliotek och lånar en bok, läser den och sedan lämnar tillbaka den.. (eller om jag förstått dig rätt i internets tidevarv, jag kan inte lämna tillbaka länken, däremot rensa min dator från materialet när jag tittat färdigt)

Visst, det böcker som står i min bokhylla har jag köpt och därmed är dom min egendom, men för det får jag väl ändå inte göra som jag vill med dom.

Vad händer, om jag ställer mig och kopierar dessa böcker och sedan säljer kopiorna vidare? Har jag rätt att göra det?
Däremot är jag i min fulla rätt att sälja just den befintliga boken vidare till vem jag vill.. För det är väl ändå just den befintliga boken som är min..

Ang alla dessa förbaskade reklamblad som ramlar ner i tid och otid i min brevlåda, visst dom är också mina, och innehållet är också mitt.. men för det.. får jag väl ändå inte göra vad jag vill med det.. Får jag verkligen kopiera det, scanna texter och bilder och använda hur som helst?

Visst, jag skulle mycket väl kunna (om jag visste exakt hur man gjorde) klicka på en länk eller nåt för att lyssna på en specifik låt.. men, jag skulle inte spara den i min dator för att ha den den och fortsätta lyssna på den.. Jag är återigen, så gammaldags, så gillar jag låten.. så går jag faktiskt till affären och köper den.

Det kan hända, att jag här pratar om hårklyveri.

Där är en viss skillnad...

... mellan fysiska bilder/böcker/CD-skivor/reklamblad/vad-du-vill och de digitala motsvarigheterna. I den verkliga världen så måste någon i förväg mångfaldiga de prylar som skall distribueras, medan man i den digitala världen bara gör ett original som sedan distribueras (i det här fallet kopieras) när någon specifikt efterfrågar det.

Men när det gäller mångfaldigandet gäller samma regler inom både digitala och fysiska världen: du får inte mångfaldiga något utan upphovsmannens tillstånd.

Att du får en 'kopia' av de bilder du tittar på på internet är en följd av den digitala tekniken, och borde likställas vid att du får ett exemplar på papper för att titta på. Du får göra vad du vill med det fysiska exemplaret (ge bort, sätta på väggen, bränna....) men inte mångfaldiga. Det samma borde gälla elektroniska 'kopior': du får radera filen, spara den, trycka upp ett ex av den på papper men du får inte mångfaldiga den.

FILM) (ulltand skrev:
Ska det vara så lätt att snatta i närbutiken?
Ska det vara så lätt att slå grannen på käften?
Ska det vara så lätt att kränka jobbarkompisen?

Alla dessa tre exempel är olagliga. Att kopiera en bild för privat bruk är det inte.

Re: Re: Re: Re: Att kopiera bilder från fotosidan.se

200cm skrev:
Tools/Page Info/Media

Välj rätt bild och klicka på Save As

Annars så är insticksprogrammet "Background image saver" bra. Högerklicka på bilden och visa enbart bakgrunden eller spara den.

Gersemi skrev:

Du har alltså inte spelat in några låtar från din kompis skivor på band? Spelat av någonting från radio? TV?

Gersemi skrev:

Öh, nej, då återpublicerar du bilden och det är normalt inte tillåtet. (Det kan vara tillåtet till familj och nära vänner.)

Arctic skrev:
Du har alltså inte spelat in några låtar från din kompis skivor på band? Spelat av någonting från radio? TV?

Som jag skrev tidigare i tråden.. som tonåring ja, idag nej

Jag har också.. när videon kom.. spelat in TV-program för att se senare.. men idag.. nej

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar