Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att kopiera bilder från fotosidan.se

Produkter
(logga in för att koppla)
Det vore ju önskvärt om det inte var lätt, men det är det. Men med tanke på var i forumet du lagt din tråd är det nog ingen teknisk diskussion du är ute efter, eller??

Det finns flera tidigare trådar som behandlar detta, någon teknisk lösning har ännu inte presenterats vad jag vet. Går det???

Det ligger som sagt på den enskilde besökarens egen moral om han/hon vill kopiera andras bilder eller ej. Och den moralen är som vi vet "något" skiftande över befolkningen på vårt klot.

Personligen har jag slutat att ladda upp bilder i storlek som gör att de går att förstora, just av denna anledning. Självklart kan den som vill sno bilden ändå och sedan interpolera den lite för att använda den på sin dator eller för mindre kopior. Går inte att förhindra. Vill jag helt undvika den risken är det nog bara till att ge f-n i att ladda upp bilder...tyvärr.

Ja.
Tycker tom. att det ska vara lättare.

Du har ju redan fått hem den när du ser den, och om man sen vill lägga den i en mapp med inspirationsbilder lokalt ( vilket är helt i min rätt) så borde jag kunna dra den direkt från websidan.. men där ligger ju numera en 1x1px gifbild eller liknande.

Jag är i sådana fall rätt slö och kör sonika med printscreen.

Mazy skrev:
Ja.
Tycker tom. att det ska vara lättare.

Du har ju redan fått hem den när du ser den, och om man sen vill lägga den i en mapp med inspirationsbilder lokalt ( vilket är helt i min rätt) så borde jag kunna dra den direkt från websidan.. men där ligger ju numera en 1x1px gifbild eller liknande.

Jag är i sådana fall rätt slö och kör sonika med printscreen.

Precis som du säger är det ju inget olagligt i det förfarandet. Om det blir olagligt eller ej beror ju på hur bilden hanteras därefter. Och det är ju där moralen kommer in i bilden (!).
Jag tycker dock inte att det skall vara lättare, tvärtom. Ju bättre möjlighet till skydd som erbjuds, desto bättre för mig som fotograf. Att skydda sig är också en laglig rättighet. Däremot finns det många som inte bryr sig om att deras bilder kopieras och då kanske det skulle gå att fixa en teknisk lösning för detta. Jag vet inte, är inte så hemma på programmering. Men det borde gå.

På tal om lag moral och etik så är det du gjorde här över dock helt olagligt. Jag antar att det inte är din bild eftersom du inte har några under din profil, så du har tagit en bild och sedan återpublicerat den, och dessutom utan säja vems det är. Det är minst två brott bara det.

Det går inte att hindra att man kan få tag på bilden om man kan se den, lika lite som du kan förhindra att någon fotograferar av en poster som du hänbger på stan.

Mazy skrev:
Det går inte att hindra att man kan få tag på bilden om man kan se den, lika lite som du kan förhindra att någon fotograferar av en poster som du hänbger på stan.

Helt rätt, det var det jag avsåg i mitt första inlägg när jag skrev att enda sättet att förhindra det är att inte ladda upp någon bild. Däremot kan man försvåra det på olika sätt, exempelvis genom att inte möjliggöra kopiering av "högupplösta" bilder. Och det är jag positiv till!

Ser inte problemet. Om du publicerar en högupplöstbild så är det ju helt inom min rätt att få ta och ha en kopia av den hemma ( på samma lagringsmedia som den kom till mig på).

På fotosidan så finns väl inget som jag skulle klassa som högupplöst?

Det är när man försöker förhindra folk från att utföra helt lagliga saker som det stora missnöjet börjar rulla på och det kommer i så fall komma åtskilliga åtgärder från dom missnöjda som gör att det bli ännu lättare att få hem dessa saker än det var innan någon försökte spärra möjligheten.

Som detta med bilder. Innan alla försökte spärra möjligheten att plocka hem bilder så fick man iaf
spara undan websidan eller klicka på en knapp för att spara undan den ( förutom i cachebuffern då), men nu finns det plugins som kan spara undan bilder över en viss storlek direkt när du surfar omkring.

Samma sak som med musik alltså, när man inte längre kan spela upp en köpt cd skiva vart man vill, och tom ta egna kopior av den så funderar man på varför man ens ska köpa den, man måste ju ändå kopiera hem den för att den ska fungera på datorn / i bilen / mp3 spelaren osv.

Ska det vara så lätt att snatta i närbutiken?
Ska det vara så lätt att slå grannen på käften?
Ska det vara så lätt att kränka jobbarkompisen?

Mazy skrev:
Ser inte problemet. Om du publicerar en högupplöstbild så är det ju helt inom min rätt att få ta och ha en kopia av den hemma ( på samma lagringsmedia som den kom till mig på).

På fotosidan så finns väl inget som jag skulle klassa som högupplöst?

Det är när man försöker förhindra folk från att utföra helt lagliga saker som det stora missnöjet börjar rulla på och det kommer i så fall komma åtskilliga åtgärder från dom missnöjda som gör att det bli ännu lättare att få hem dessa saker än det var innan någon försökte spärra möjligheten.

Som detta med bilder. Innan alla försökte spärra möjligheten att plocka hem bilder så fick man iaf
spara undan websidan eller klicka på en knapp för att spara undan den ( förutom i cachebuffern då), men nu finns det plugins som kan spara undan bilder över en viss storlek direkt när du surfar omkring.

Samma sak som med musik alltså, när man inte längre kan spela upp en köpt cd skiva vart man vill, och tom ta egna kopior av den så funderar man på varför man ens ska köpa den, man måste ju ändå kopiera hem den för att den ska fungera på datorn / i bilen / mp3 spelaren osv.

Tror att du missförstår mig Mikael.

1. Jag skrev "högupplösta" inom citationstecken. Med det menar jag att ladda upp bilder som går att förstora på FS. (Inte säker, men jag tror att den funktionen kommer upp när någon sida i bilden är större än 800 pix, möjligen är det 600 pix). Ju mindre bild du kan kopiera hem desto mindre blir din möjlighet att förstora den med bra kvalité. Själv laddar jag numera upp max 600X400.

2. Återigen, det ÄR din fulla rätt att kopiera hem en bild till din dator. Men det ÄR INTE min eller någon annans skyldighet att förenkla detta för dig. Däremot är det en rättighet för fotografen (eller FS crew) att försvåra det för dig, eller göra det mindre attraktivt.

Är jag däremot så rädd om bilden att jag vill omöjliggöra det, tja då är som sagt enda lösningen att inte ladda upp bilden. Vilket också är fullt lagligt... :)

box346 skrev:
Hej.

Ska det vara lätt att kopiera bilder från t.ex. bildkritik?

Nej, men det finns inget sätt att skydda sig, annat än att låta bli att publicera bilderna.

Med Firefox kan du enkelt få upp en lista på alla bilder som finns på en sida, titta på dem en och en och spara dem om du vill.

Med Linux i datorn kan man använda verktyget wget, och göra sig en kopia på hela webbsiter, med bilder och allt: du anger ett kommando i stil med "wget -abc www.fotosidan.se"* så åker du iväg över helgen. När du kommer tillbaka på söndag kväll har du en kopia på fotosidan.se i din dator, snyggt anpassad så du kan surfa på den som om det vore 'originalet'. Kopian uppdateras dock inte i takt med att originalet ändras.

* Det skall inte vara -abc som växlar till wget, men jag minns inte vilka det skall vara.

Jag är rätt dålig på detta område. Men jag trodde att det inte gick att ladda ner de bilder medlemmarna lägger upp här på FS! När jag själv provar spara bild så blir det bara spacer! Är det inte så alltid, eller?

Johan Pihl skrev:
Jag är rätt dålig på detta område. Men jag trodde att det inte gick att ladda ner de bilder medlemmarna lägger upp här på FS! När jag själv provar spara bild så blir det bara spacer! Är det inte så alltid, eller?
Självklart går det att ladda ner bilderna. Hur skulle du annars kunna se dem på din dator?

Fotosidan har ett inkompetens-baserat kopieringsskydd, som bygger på att folk inte läser manualen till webbläsaren ordentligt.

Det finns massor av sätt att spara ner bilderna på sin egen dator. Exempelvis kan man i Firefox välja Save Page As, och sedan leta reda på rätt bild i katalogen som man sparat.

Re: Re: Att kopiera bilder från fotosidan.se

Uffe_Nordholm skrev:

Med Firefox kan du enkelt få upp en lista på alla bilder som finns på en sida, titta på dem en och en och spara dem om du vill.

Hur gör jag det? Jag sparar ibland bilder i min "inspirationsbank" med hjälp av PrintScreen, men det är ju lite småbökigt. Vill du inte svara i tråden kan du ju svara privat.
//Anders

Re: Re: Re: Att kopiera bilder från fotosidan.se

WFS) (Graylingman skrev:Hur gör jag det? Jag sparar ibland bilder i min "inspirationsbank" med hjälp av PrintScreen, men det är ju lite småbökigt.
Tools/Page Info/Media

Välj rätt bild och klicka på Save As

Som sagt, det kan finnas anledning att ladda upp så lågupplöst som möjligt...

Men det är ju upp till var och en.

/Arne

FILM) (ulltand skrev:
Ska det vara så lätt att snatta i närbutiken?
Ska det vara så lätt att slå grannen på käften?
Ska det vara så lätt att kränka jobbarkompisen?
Det är olagligt att snatta.
Det är olagligt att slå grannen på käften.
Det är olagligt att kränka jobbarkompisen.
Det är INTE olagligt att ladda hem en bild till din dator.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar