Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att konvertera till svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

perfrej

Medlem
Är det någon som vet om det finns någon riktigt BRA s/v-konverterare? Jag har en känsla av att t ex T-max inte är helt linjär i R, G och B och därför har en speciell överföringskurva. Man skulle ha ett fint filter som gör detta i Photopaint eller -shop, gärna per svartvit filmtyp. Någon?

Kanske inget att tänka på för dig nu nu men vill man ha känslan av olika filmer i sina digitala bilder kanske det varit en bättre idé om man inte lämnat det analoga utan istället köpt en högkvalitativ filmscanner? Men annars är nog programmen inte helt fel väg.

Här la jag dem

Här skulle mina placeras PS 7,0. Dvs jag öppnade upp och la dem här där övriga actions fanns.
C:\Program\Adobe\Photoshop 7.0\Presets\Photoshop Actions
Sedan får man ladda upp dem inifrån PS så att de blir tillgängliga för bruk. Det kommer jag inte ihåg hur man gjorde. Någon annan vet säkert!

Här kommer lite ytterligare tips som jag hittat!

B&W conversion has always been an interesting topic. As you can see from your examples, Greyscale and Desaturation methods don't always give the best results. The Channel Mixer can be used for many effects including B&W conversion, and lends itself to personal tweaks to give differing outputs.

The main rule to remember, if you want to retain normal luminance, is to ensure that, whatever settings you have on your CM sliders, they should add up to 100. This still allows a lot of scope for customising slider positions to give the best B&W conversion for any given image.

You can also replicate certain film types.
Here's a few examples...

Agfapan 25 : 25,39,36
Agfapan 100 : 21,40,39
Ilford FP4 : 28,41,31
Ilford HP5 : 23,37,40
Ilford Pan F : 33,36,31
Ilford SFX : 36,31,33
Kodak Tri-X : 25,35,40

You can also emulate B&W lens filters...
(the 100 rule doesn't apply here)

Red : 100, 15, 0 (constant -15)
Orange : 75, 20, 20 (-15)
Yellow : 60, 30, 10 (0)
Green : 35, 55, 20 (-10)
Blue : 15, 15, 80 (-10)
Infra Red : 120, 32, -64 (10)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar