joey_bazooka
Aktiv medlem
Ett Nikon AF-S 600/4,0G IF ED VR är väl ganska vettigt om man vill sätta igång på allvar.
Bra nybörjartips, en glugg som kostar över 80 000....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ett Nikon AF-S 600/4,0G IF ED VR är väl ganska vettigt om man vill sätta igång på allvar.
Det finns nationalparker överallt i landet dit du kan ta dig med allmänna medel. Jag har ingen bil heller, och tänker inte skaffa, av miljöskäl.
Med planering går det hur bra som helst att ta sig överallt. Skaffa en bra ryggsäck. Bästa för backpacker-fotografer är F-stop, men de finns inte i Sverige och det är otroligt lång väntetid på dem. Med mindre utrustning kan du nog hitta annat som duger, men när man börjar bära på 500mm el 600mm så blir det svårt att hitta bra ryggar.
Nationalparkerna brukar ha designerade kampingplatser eller tom ibland små stugor i anslutning till parken som är gratis att bo i. Då är du uppe tidigt på plats.
Jag skulle inte rekommendera 600mm då du måste använda stativ och den är mycket tyngre och otympligare än 500mm. 500mm kan du fortfarande faktiskt handhålla, om än korta stunder. Men med tiden blir man bättre att handhålla en sådan. En monopod är att rekommendera att ha med sig alltid allafall.
Som jag skrev i en annan tråd så rekommenderar jag också att skaffa den starkaste blixten du kan få tag på och en självklarhet om du fotar fåglar är tycker jag och många andra att skaffa en Better Beamer. Dessa två särskilt bra för att fota just fåglar.
De råd du fått från Martin verkar vara mycket bra och sådana jag kommer ta till mig också.
Det finns andra alternativ till att ha gömslen och det är att sätta upp kameran och sen fota med fjärr. Jag gör så med hackspett då dom är mycket känsliga för störning när dom matar sina ungar. Jag kan inte vara inom en radie på minst 30 meter utan att dom blir irriterade och störda.
Viktigaste i vart fall är att man inte stör djuren. Djurens väl ska gå före ens egna "egoistiska" intressen
Glöm inte Tyrestas NP små sjöar med sina intressanta groddjur och fåglar.
Bra nybörjartips, en glugg som kostar över 80 000....
Känner mig lite oansvarig iom att jag inte även varnade för blixt.
Att använda blixt på djur kan skada deras ögon.
Djur i djurparker får ofta olika problem med sina ögon och ibland tom blindhet pga alla blixtar.
Om man fotar vilt så är det nog ingen fara för man utsätter oftast inte samma individ för mer än ett fåtal blixt-tillfällen.
För mig har det tagit 30 år (började först vändan inom fotografering vid 15års ålder) att ha råd med en fin glugg i 60-90000 klassen, men jag jobbar i ideell förening och lönen är minimal. Men i längden så är det ett köp man aldrig kommer ångra. Det är enorm skillnad på kvalitet, men ställer också mycket större krav på fotografen. Jag har ännu inte lärt mig använda min så att jag är nöjd. Jag hade en idiotisk uppfattning om att ett sådant toppobjektiv skulle vara mycket enklare att fota med.
Jag skulle inte rekommendera 600mm då du måste använda stativ och den är mycket tyngre och otympligare än 500mm. 500mm kan du fortfarande faktiskt handhålla, om än korta stunder. Men med tiden blir man bättre att handhålla en sådan. En monopod är att rekommendera att ha med sig alltid allafall.
Kanske bara är jag, men jag anser att man alltid ska ha adekvat stöd för sin utrustning från 300/2.8 och uppåt. Handhållet ser jag som ett undantag när man inte hinner eller har möjlighet att ha ett stativ som hjälp. Stativ hjälper fotografen att få mindre bilder i papperskorgen pga rörelseoskärpa.
Ibland förstår jag inte rädslan för stativ, har man skaffat sig en kalasutrustning rent fotografiskt (och pengamässigt) så ska den väl få det stöd den behöver.
// Daniel
Sedan många år finns en hederskodex bland fotografer att låta bli bofotografering. Rimligen blir det en störning då kameran riggas upp.//K
Jag håller med dig till stor del. Kan man ha stöd så ska man ha det till dessa stora telen. Men, anledningen till att många naturfotografer som skaffar telen INTE skaffar 600mm, eller 400mm (Nikons), objektivet ÄR att de är i princip omöjliga att handhålla. Handhållet möjligheten är en stor faktor i valet av objektiv för oss som fotar vilt och framför allt fåglar so flyger. Försök fota fåglar som flyger runt om dig med ett stativ.
En annan faktor är att ett riktigt stativ både tar stor plats och tyngd om man ska ut och vandra i djungel eller arktis (t.ex.) i flera veckor och då betyder varje gram man sparar mycket. Då tar man helst inte med sig ett rejält stativ och inte heller den där tunga gimbal som man gärna skulle vilja ha med sig. Istället tar man kanske en monopod eller kanske bara en beanbag och sen får man tillverka på plats lösningar.
Det finns alltid anledning till varför
Men åter igen, jag håller med, använda rejält stativ när man verkligen har möjlighet till det. Det blir mycket fler bilder att behålla och lättare att få bra resultat.
De råd du fått från Martin verkar vara mycket bra och sådana jag kommer ta till mig också.
Det finns andra alternativ till att ha gömslen och det är att sätta upp kameran och sen fota med fjärr. Jag gör så med hackspett då dom är mycket känsliga för störning när dom matar sina ungar. Jag kan inte vara inom en radie på minst 30 meter utan att dom blir irriterade och störda.
Viktigaste i vart fall är att man inte stör djuren. Djurens väl ska gå före ens egna "egoistiska" intressen
Glöm inte Tyrestas NP små sjöar med sina intressanta groddjur och fåglar.
Att välja ett 500 framför ett 600 för att man kan "handhålla" det stämmer ju inte. Du handhåller inte ett 500/4 någon längre stund direkt. I nödfall kan jag tänka mig att någon skulle handhålla.
Kan du förklara varför du påstår något så felaktigt? Har du försökt kolla upp vad naturfotografer som här, allafall Nikon 500mm, säger om handhållet med detta tele?
Jag VET att många, som jag, handhåller det. Jag kan sitta flera timmar, en hel förmiddag eller eftermiddag, och bara fota handhållet.
Visst, jag har alltid varit vältränad men knappast någon muskelknutten (inte nu längre).
Kolla upp massa internationella foto siter om naturfotografer som använder 500mm så hittar du handhållet som en faktor.
Ett ökat omfång från 500mm till 600mm betyder inte tillräckligt för att motivera ett sådant hopp, allafall för någon som går omkring mycket med sin utrustning. Det är bättre att köpa någon av de fantastiska TC's från Nikon på 1.4x el 2.0x.
Ett bra sätt att komma igång med djur och naturfoto som jag kan rekomendera är att ta kontakt med Magnus Nyman.
Magnus arrangerar fotokurser i "djurfotografering" på somrarna, (brukar vara i midsommar tid) där han varvar teori och praktik. Det är mycket fotande från gömsle i dessa kurser. Dessutom har han gömslen som han hyr ut och jag är övertygad att man där kan få handledning för att komma igång. Magnus är medlem här på fotosidan så du hittar honom om du söker bland fotosidans medlemmar på Magnus Nyman.
mvh Lennart
Finns säkert nån annan som är med på workshopen som du kan åka med.Jag har faktiskt tagit kontakt med honom, för någon vecka sedan, men inte fått något svar ännu.
Har kollat hans workshops och varit sugen på dem ett bra tag, men som jag förstår det behöver man bil och det har jag tyvärr inte.
Glöm inte Tyrestas NP små sjöar med sina intressanta groddjur och fågl.