Annons

Att komma igång på riktigt med naturfoto- tips?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan du förklara varför du påstår något så felaktigt? Har du försökt kolla upp vad naturfotografer som här, allafall Nikon 500mm, säger om handhållet med detta tele?

Jag VET att många, som jag, handhåller det. Jag kan sitta flera timmar, en hel förmiddag eller eftermiddag, och bara fota handhållet.
Visst, jag har alltid varit vältränad men knappast någon muskelknutten (inte nu längre).

Kolla upp massa internationella foto siter om naturfotografer som använder 500mm så hittar du handhållet som en faktor.

Ett ökat omfång från 500mm till 600mm betyder inte tillräckligt för att motivera ett sådant hopp, allafall för någon som går omkring mycket med sin utrustning. Det är bättre att köpa någon av de fantastiska TC's från Nikon på 1.4x el 2.0x.

Men är du på allvar eller? Ja, jag har läst internationella forum i snart 10 år, och inget av de inläggen jag läser där man diskuterar 500/600 handlar om Handhållet. Precis som Stenberg skriver igen handlar det om möjligheter att ta med detta på flygplan, hur det är att bära och röra sig i naturen. Att stativen blir betydligt tyngre och mer kostsamma. Du sitter alltså i flera timmar och handhåller ett 500/4? Det e klart det e ju runt 4kg + 1kg kamerahus, så runt 5kg på rak arm i ett par timmar. Får gratulera dig då du gör detta betydligt bättre än jag.

Men detta är inte ens handhållningens vara eller inte vara, att handhålla ett 500 ser jag inte ens som något man bör göra, jag personligen förlorar allt för mycket stadga och det blir lätt skakigt om jag håller sådana vikter ett längre tag utan stöd.

Du kan börja med att gå in på naturescapes.net och naturephotographers.net och läsa lite om 500/600 där, så ser du att 95% av alla poster som favoriserar 500 är pga förflyttningsskäl, flygplan, tyngd på utrustning+stativ samt då prisklass. Väldigt få gånger har jag läst om handhållet, i de fallen jag läst om det har det handlat om just att man KAN handhålla om möjlighet finnes.

Så nej, jag är faktiskt inte helt fel ute, men gratulerar dig till ditt handhållande. Jag är slående förvånad.

Sedan många år finns en hederskodex bland fotografer att låta bli bofotografering. Rimligen blir det en störning då kameran riggas upp.//K

Det där stämmer inte riktigt så som du skrivit det. Det finns säkert många av er som hört den vedertagna kodexen men det är oftast bara de inom den genren av fotografering som är insatt i sådant. Själv har jag fotat natur och djur i årtionden utan att höra den kodexen. Nu är jag visserligen en ensam varg och varken gör som andra eller följer andra. Men, ett sunt förnuft och kunskap kan ge en förståelse för den kodexen. Att ha en sådan kodex är lovvärt för de som är mindre kunniga i zoologi och biologi. Har man rejäla kunskaper om det djur man fotar så är en sådan kodex överflödig.
I det här fallet gällde det hackspett och så länge som ungarna matas i en ostörd rytm så är det ingen fara med att vara så pass nära att dom märker av dig. MEN, känner man inte till fågelns normala beteende vid matning eller ruvning så ska man hålla sig borta.

Att det blir en störning när man sätter upp kameran och stativet är inget som påverkar dessa hackspettar i någon särskilt allvarlig eller onaturligt sätt.

Åter igen, kunskap och sunt förnuft gäller. Finns inte dom så är det bra att följa de kodex som kan finnas för sådanna fall.[/QUOTE]

Här håller jag med dig fullt ut, den hederskodex som finns att inte störa boplatser är först och främst för väldigt sårbara arter. Att man sedan bör ha kunskap om hur fåglar beter sig under ruvning eller när ungarna börjar bli kunniga att flyga är också A och O. Kunskap tillsammans med sunt förnuft är det man bör gå efter. Att den där fågelfotosidan har som kodex att inte vilja ha bilder på fågel vid bo är väl för att alla inte skall söka upp boplatser...

hej,

jag måste passa på att rekommendera dig att kolla den relativt nystartade webbtidningen naturfotomagasinet.se där jag själv är med i redaktionen. Där hittar du tips, artiklar om det mesta och vi kommer också inom en snar framtid förmodligen börja med workshops.
Kolla in!

Ska genast kolla upp detta, låter spännande.

Att den där fågelfotosidan har som kodex att inte vilja ha bilder på fågel vid bo är väl för att alla inte skall söka upp boplatser...

Jag tyckte först att dom var väl strikta men när man sen inser hur stort antal medlemmar dom har och hur mycket "vanligt" folk/fotografer det är där så förstår man och håller med om de reglerna.

Men är du på allvar eller? Ja, jag har läst internationella forum i snart 10 år, och inget av de inläggen jag läser där man diskuterar 500/600 handlar om Handhållet. Precis som Stenberg skriver igen handlar det om möjligheter att ta med detta på flygplan, hur det är att bära och röra sig i naturen. Att stativen blir betydligt tyngre och mer kostsamma. Du sitter alltså i flera timmar och handhåller ett 500/4? Det e klart det e ju runt 4kg + 1kg kamerahus, så runt 5kg på rak arm i ett par timmar. Får gratulera dig då du gör detta betydligt bättre än jag.

Snälla, läs om mitt inlägg.
Jag skriver inte att det är det primära man söker efter när man köper i den tyngdklassen. Jag skrev att det var EN "faktor".
Jag skrev inte att jag höll kameran i luften i flera timmar.

Lite mindre efterkonstruktion tack.

Snälla, läs om mitt inlägg.
Jag skriver inte att det är det primära man söker efter när man köper i den tyngdklassen. Jag skrev att det var EN "faktor".
Jag skrev inte att jag höll kameran i luften i flera timmar.

Lite mindre efterkonstruktion tack.

"Jag VET att många, som jag, handhåller det. Jag kan sitta flera timmar, en hel förmiddag eller eftermiddag, och bara fota handhållet.
Visst, jag har alltid varit vältränad men knappast någon muskelknutten (inte nu längre)."

Kanske mitt fel att feltolka, vet inte riktigt hur jag skall tolka det där. :)

Jag har dock inte sett några inlägg som styrker att man väljer 500 framför 600 för att man skall handhålla, alltså, jag har nog aldrig ens sett det som ett kriterium eller ens att det finns med i diskussionen. Mer än att om möjlighet skulle finnas.

Skall man bara slänga upp det en kortis går det lika bra med detta..
http://jonnatalarut.blogg.se/images/2009/juza_handholding_sigma_200-500_2-8_62483396.jpg

Finns ju folk som gör vad som helst :)

"Jag VET att många, som jag, handhåller det. Jag kan sitta flera timmar, en hel förmiddag eller eftermiddag, och bara fota handhållet.
Visst, jag har alltid varit vältränad men knappast någon muskelknutten (inte nu längre)."

Jag har dock inte sett några inlägg som styrker att man väljer 500 framför 600 för att man skall handhålla, alltså, jag har nog aldrig ens sett det som ett kriterium eller ens att det finns med i diskussionen. Mer än att om möjlighet skulle finnas.

Skall man bara slänga upp det en kortis går det lika bra med detta..
http://jonnatalarut.blogg.se/images/2009/juza_handholding_sigma_200-500_2-8_62483396.jpg

Finns ju folk som gör vad som helst :)

Det är inget konstigt att handhålla ett 500mm. Och det är inget konstigt att det är tyngre med ett 600mm.

Själv har jag ett 500mm 4.5 Sigma och har inte köpt något stativ än. Brukar sitta och lägga upp det på knät, eller handhålla om det flyger förbi en fågel. Eller så hittar jag något att stödja det mot. Ofta vill man ju ner lågt och då kan det vara bra att ställa det på marken, eller på en stekpanna även om jag inte prövat det än. Jag tycker nog att man ska börja med ett så bra objektiv man har råd med och sedan får man ge sig ut och känna på vad mer man saknar.

Mitt andra inköp var en riktigt bra fotoryggsäck. Det känns viktigt att skydda utrustningen och kunna ta med sig den på ett lätt sätt.

Jag brukar spana på obsar och ge mig ut när det är fint väder och ta många kort. Då träffar man ofta på andra fotografer man kan utbyta erfarenheter med. När det är dåligt väder får man sitta vid datorn och fila på korten. Spara ett per 500 ungefär, börja lägga upp ett bilbliotek och jobba sig framåt.

Kul och intressant tråd!

Jag valde 500mm istället för 600 pga av vikten. 300f2,8 är också frestande eftersom det går att få rätt bra resultat med en 2,0 konverter. Men 500f4 kändes som rätt balans mellan räckvidd, vikt och bildkvalitet, man får ju ett optiskt utmärkt 700mm f5,6.
För mig var det ett plus att 500 går så pass bra att handhålla, jag tillhör även dom som ibland lämnar stativet hemma.
Tidigare hade jag Canons 500f4 när jag bytte system valde jag än en gång 500f4 fast nu nikon bättre ISO och bättre VR gör att jag kör än mer handhållet efter bytet.
.
Här en video med terje där han har sitt 500? som jag brukar bära mitt, på axeln ofta med monopod monterat.
http://www.youtube.com/watch?v=6hjezQ3TeW0&sns=em

Ytterligare tips om fotoutbildning: Jag kör en grundutbildning på Gälö utanför Trosa den 1-3 juni 2012. En fantastisk miljö där vi hela tiden är på ön men både teori och praktik.
Mer info på: http://fotoutbildning.com.

Hälsningar
Gert Olsson

Jag valde 500mm istället för 600 pga av vikten. 300f2,8 är också frestande eftersom det går att få rätt bra resultat med en 2,0 konverter. Men 500f4 kändes som rätt balans mellan räckvidd, vikt och bildkvalitet, man får ju ett optiskt utmärkt 700mm f5,6.
För mig var det ett plus att 500 går så pass bra att handhålla, jag tillhör även dom som ibland lämnar stativet hemma.
Tidigare hade jag Canons 500f4 när jag bytte system valde jag än en gång 500f4 fast nu nikon bättre ISO och bättre VR gör att jag kör än mer handhållet efter bytet.
.
Här en video med terje där han har sitt 500? som jag brukar bära mitt, på axeln ofta med monopod monterat.
http://www.youtube.com/watch?v=6hjezQ3TeW0&sns=em

Ja, monopoden är ju ett utmärkt val. Ser faktiskt ut som att Terje kör med ett 400 2.8 där, kan ha fel. Jag använder nästan uteslutet monopod förr, nu har jag i princip helt bytt teknik och försöker planera mina bilder på ett helt annat sätt. Det är inte så ofta jag går omkring i skogarna och letar längre, utan bestämmer mig ofta i förväg vilken art jag kommer att fotografera, söker upp denna och planerar ofta för fotot. Då ofta gömd.

Jag såg något nytt som amerikanerna kör på stranden, ser ut som en stekpanna ungefär. Man svetsar fast en skruv i den så man kan sätta dit sitt huvud. Det är för att komma otroligt lågt ner vid foto av t ex vadare ute på stränder.

http://www.photomigrations.com/articles/0701300.htm

typ så.

Tack för många nya fina tips!
Stekpannegrejen är väldigt intressant!
Jag tycker f.ö. att vi håller oss borta från diskussionen handhålla tele eller inte, det är väl upp till var och en vad man föredrar.

Förutom optiken och den tekniska utrustningen, vad är bra grejer att ha med sig om man t.ex är ute och planerar att sitta gömd ett par timmar?

Jag tycker f.ö. att vi håller oss borta från diskussionen handhålla tele eller inte, det är väl upp till var och en vad man föredrar.

Förutom optiken och den tekniska utrustningen, vad är bra grejer att ha med sig om man t.ex är ute och planerar att sitta gömd ett par timmar?

Att du kan sitta bekvämt, det är nog det viktigaste. För mig är det inget annat, fördriver tiden genom att njuta av naturen. Sen vad man har med sig är rätt mycket upp till en själv. Vissa gillar kaffe, andra gillar te. Vissa gillar ipod andra gillar fågelkvitter. osv osv. Tämligen subjektivt. Men som sagt, en bra fältstol är skönt och kläder som man kan justera värmen i.

Beror på årstid men nu under vintern är det ju läge för varm dryck och tilltugg och det bör förvaras i prasselfri förpackning så inte motiven hör Dig.

Vätska är viktigt även när det är kallare så vatten i flaska eller så gör Du som jag och har en sådan "vattenrygga" från Camelbak som har en blåsa i ett eget fack som rymmer 3l vatten/vätska och som Du dricker via en slang med munstycke, i samma rygga men i stora facket har jag lenscasen till mitt 400mm tele, handskar med avklippta fingrar för att kunna sköta kamerans knapapr och i ytterfacket ligger en förbandslåda om olyckan är framme, går även att fästa en extra lenscase för zoomen på ryggan så är jag garderad för det mesta.

Ta med ett extra sittunderlag eller en bit frigolit som Du lägger på marken och har fötterna på så isolerar det från markkylan och Du håller fötterna varmare mycket längre!

Några tips på annat än fotogrejorna som Du redan fått massor med bra tips om, och jag ska ta till mig en del av tipsen emd faktiskt.

Något skönt att sitta på med ryggstöd finns stolsryggor med ryggstöd som är bekvämare än de utan och som då rymmer det andra Du behöver ha med Dig

Det behöver bara läsas rakt av som det står i texten tycker jag. Tydligt enligt min mening. Att tolka något innebär för mig att texten måste utrönas efter en specifik undermening, men det är klart att ordet inte behöver innebära det.

Jag sitter en hel eftermiddag och bara fotar handhållet, skrev jag.
Alltså, jag fotar inte på något annat sätt den eftermiddagen.

För att det ska bli som du tolkade det så skulle man skriva något i stil med detta:
Jag sitter och fotar handhållet kontinuerligt en hel eftermiddag.

Men, nu fick du höra av ett par fler här som berättar samma som jag, att dom fotar handhållet.
Vi jobbar alla på väldigt snarlikt sätt.
Jag med bär mycket ofta min kamera med objektivet på min monopod med gimbal och lägger det över axeln och vandrar iväg. Andra dagar sitter jag på ett ställe i flera timmar och håller kameran med 500mm i mitt knä och lyfter upp för en burst av foton under några sekunder till upp mot en halv minut eller kanske mer ibland och sen ner med den i knäet igen och vila någon minut.

Att du inte hittar posts i foto forums beror nog på att du inte riktat dina sökningar under en längre tid på just den frågan. Om man inte söker så hittar man inte. Alltså, du har aldrig varit intresserad i att ta reda på just den frågan bland naturfotografer men jag sökte i veckor och frågade i många forums och fick svar från både kända och icke kända fotografer inom natur/djur.
Eftersom jag själv skapat en hel del sådana trådar så finns dom ju där, förutom alla de JAG hittade skapade av andra. Om du verkligen vill stilla din nyfikenhet över existensen av dessa trådar så skicka mig ett PM att du vill ha de länkarna så ska jag alla fall hitta tillbaka till ett par av dom och ge dig.
Men vi kan avsluta denna bit här nu, pga trådskaparens önskan.

Stekpannegrejen (ground pod) har något år på nacken och kommer från början (självklart) från USA:

http://www.naturescapes.net/store/the-skimmer-ground_pod-ii.html

På Vårgårda naturfotofestival tidigare i höstas hittade jag den lite senare svenska modellen:

http://www.gobi.nu/gobi-low-mud.htm

Jag testade själv den amerikanska varianten tillsammans med ett Wimberley när jag var på Svalbard och det fungerade alldeles utmärkt.

// Daniel

Superfina bilder! Vad hade du för hus/objektiv när du tog dessa? Jag planerar att återvända till Svalbard, med mer kunskaper och bättre utrustning. Det är ett fantastiskt ställe.

Lite prylar som jag brukar ha med är en walkingstol som finns på naturkompaniet, fötterna på den är breda så dom inte sjunker ner om det är mjukt i marken.
Jag använder gömslen ifrån wildlife watching supplies. Dom är rätt dyra men väldigt bra och lätta att bära med. Det minsta tältet får plats inuti min ryggsäck och det gör att det nästan alltid är med ut.
Luckorna är väldigt bra placerade och det märks att tälten är gjorda för naturfotografering.

http://www.wildlifewatchingsupplies.co.uk/retail/acatalog/Hides_Hides_Accessories.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar