Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att Kalla sig fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Tweedy

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag är rätt ny på det här med att vara "fotograf" & dessutom ta betalt för mina uppdrag, har nyligen fått F-Skatt och hela den biten, men när kan man kalla sig fotograf med gott samvete?
Jag brukar kalla mig hobbyfotograf.

Mvh Emma

Framåt

Jag brukar säga att jag "jobbar med bilder".

Har F-skatt sedan 1993.

Har träffat folk som säger att de jobbat på reklambyrå. Deras uppgifgt har varit att koka kaffe.

Ingen lögn i sig. Personen var ju anställt och fick lön. Kaffe är viktigt i den kreativa processen!

Taget från Nationalencyklopedin.
"fotograf, person som (yrkesmässigt) sysslar med fotografisk bildframställning."

Tweedy skrev:
Hej på er!

Jag är rätt ny på det här med att vara "fotograf" & dessutom ta betalt för mina uppdrag, har nyligen fått F-Skatt och hela den biten, men när kan man kalla sig fotograf med gott samvete?
Jag brukar kalla mig hobbyfotograf.

Mvh Emma

Om du fotograferar,
tycker jag du kan kalla dig fotograf...
Om du vill!?
Sedan om du lever av det till 3% eller till 100%,
och då vitt eller svart ;)

Tycker alltså ändå Fotograf låter Ok för en som Fotograferar....

Vad är det som ordet fotograf betyder...?
Måla med ljus,
eller nåt liknande...?

Sedan kan man väl..
om man vill.. :)
ev lägga till Amatör eller Yrkes eller Sport eller Porträtt eller Fågel eller Skate,
eller Gatufotograf ;)

B)

Senast ändrad:
Jag tycker man kan kalla sig fotograf då man fotograferar och skapar något man själv är riktigt nöjd med, och när man får fram sin bildidé.
/ Jens

Senast ändrad:
Det måste ju bara vara fritt att kalla sig för... vad man vill.
Då det verkar vara fritt fram för andra att kalla människor, för både det ena och det andra.

Klart du är fotograf.

Själv tänkte jag titulera mig konstnär, om jag inte lyckas lära mig fotografera. :cool:

Att kalla sig fotograf bara för man fotograferar och äger en kamera kan man väl alltid göra...har du körkort och äger en bil kan du titulera dig som chaufför, har du dessutom fått betalt för att skjutsat folk kan du kalla dig yrkeschaufför och gå med i transportarbetarnas fackförbund...annars kan du köpa en påse med sockerkaksmix och kalla dig för konditor..etc.

jag tror att titeln fotograf ligger på ett annat plan än att söka vad som är rätt eller fel att kalla sig fotograf
/Göran

Tack för svar!!

Det jag tänkte mest på var väl "vanligt" folk som är mina kunder (har F skatt), Jag har inte fotat så jätte länge, vill ju inte kalla mig hobbyfotograf då jag har en verksamhet där jag tar lite betalt, men fotograf låter som nån som har fotat i 100 år och är proffs, vill inte att folk ska få fel uppfattning och tro att jag är något jätteproffs, förstår ni hur jag menar?

Mvh EMma

Om man har egen firma och tar betalda uppdrag och inte kallar sig fotograf så börjar nog kunderna undra vem/vad de har anlitat.
Klart att Du ska "kalla" Dig fotograf!

Jesper

Jag hari nte behövt kalla mig fotograf ännu riktigt hittils har jag sagt "hobby" fotograf har ju inte haft F-skatt så länge!
Jag har ju inte gått nån riktig utbildnign egentligen, mest lärt mig själv det är ju lite luddigt det här med titlar.

Helt OK Emma!

Du har presemterad 90 goda fotos på Fotosidan.
Definitivt en god fotograf!!
Antagligen är du en god älskare....prov på det, behövs inte.

Stå på du, fotografen!
Gott Nytt År.
/Erik J

Tänk så här. Det är inte bara om en titel, det är en roll. När du fotar åt en kund så måste du vara "fotografen". Det är din roll just då. Att vara "fotografen" gör arbetet lättare. Kunden ska kunna ha förtroende för dig, det är ju du som är fotografen!

Så länge man fotograferar som amatör brukar man inte behöva ha behov av någon titel. Fotograferar man yrkesmässigt så är det förstås lämpligt med "Fotograf" på visitkortet eller så talar företagsnamnet om vad man sysslar med.

Och Erik! Egendomliga kommentarer du kommer med. Förstår ingenting. Vad missar jag?

HåGe skrev:
Så länge man fotograferar som amatör brukar man inte behöva ha behov av någon titel. Fotograferar man yrkesmässigt så är det förstås lämpligt med "Fotograf" på visitkortet eller så talar företagsnamnet om vad man sysslar med.

Och Erik! Egendomliga kommentarer du kommer med. Förstår ingenting. Vad missar jag?

Inte vet jag HåGe(?) Fotograf på visitkort, tar ingen bild; fotograf med bild kann man bedömma....
...skall du ha det inn med sked?

Edit:pS. Du missar att tänka med eget huvud DS:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar