Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Att Kalla sig fotograf
- Trådstartare Tweedy
- Start datum
picturethis.se
Aktiv medlem
Framåt
Jag brukar säga att jag "jobbar med bilder".
Har F-skatt sedan 1993.
Har träffat folk som säger att de jobbat på reklambyrå. Deras uppgifgt har varit att koka kaffe.
Ingen lögn i sig. Personen var ju anställt och fick lön. Kaffe är viktigt i den kreativa processen!
Jag brukar säga att jag "jobbar med bilder".
Har F-skatt sedan 1993.
Har träffat folk som säger att de jobbat på reklambyrå. Deras uppgifgt har varit att koka kaffe.
Ingen lögn i sig. Personen var ju anställt och fick lön. Kaffe är viktigt i den kreativa processen!
Benganbus
Aktiv medlem
Tweedy skrev:
Hej på er!
Jag är rätt ny på det här med att vara "fotograf" & dessutom ta betalt för mina uppdrag, har nyligen fått F-Skatt och hela den biten, men när kan man kalla sig fotograf med gott samvete?
Jag brukar kalla mig hobbyfotograf.
Mvh Emma
Om du fotograferar,
tycker jag du kan kalla dig fotograf...
Om du vill!?
Sedan om du lever av det till 3% eller till 100%,
och då vitt eller svart
Tycker alltså ändå Fotograf låter Ok för en som Fotograferar....
Vad är det som ordet fotograf betyder...?
Måla med ljus,
eller nåt liknande...?
Sedan kan man väl..
om man vill..
ev lägga till Amatör eller Yrkes eller Sport eller Porträtt eller Fågel eller Skate,
eller Gatufotograf
B)
Senast ändrad:
adamhaglund
Aktiv medlem
Tweedy skrev:
Hej på er!
Jag är rätt ny på det här med att vara "fotograf" & dessutom ta betalt för mina uppdrag, har nyligen fått F-Skatt och hela den biten, men när kan man kalla sig fotograf med gott samvete?
...
Du kan/bör kalla dig fotograf.
Görre
Ny medlem
Att kalla sig fotograf bara för man fotograferar och äger en kamera kan man väl alltid göra...har du körkort och äger en bil kan du titulera dig som chaufför, har du dessutom fått betalt för att skjutsat folk kan du kalla dig yrkeschaufför och gå med i transportarbetarnas fackförbund...annars kan du köpa en påse med sockerkaksmix och kalla dig för konditor..etc.
jag tror att titeln fotograf ligger på ett annat plan än att söka vad som är rätt eller fel att kalla sig fotograf
/Göran
jag tror att titeln fotograf ligger på ett annat plan än att söka vad som är rätt eller fel att kalla sig fotograf
/Göran
Tweedy
Aktiv medlem
Tack för svar!!
Det jag tänkte mest på var väl "vanligt" folk som är mina kunder (har F skatt), Jag har inte fotat så jätte länge, vill ju inte kalla mig hobbyfotograf då jag har en verksamhet där jag tar lite betalt, men fotograf låter som nån som har fotat i 100 år och är proffs, vill inte att folk ska få fel uppfattning och tro att jag är något jätteproffs, förstår ni hur jag menar?
Mvh EMma
Det jag tänkte mest på var väl "vanligt" folk som är mina kunder (har F skatt), Jag har inte fotat så jätte länge, vill ju inte kalla mig hobbyfotograf då jag har en verksamhet där jag tar lite betalt, men fotograf låter som nån som har fotat i 100 år och är proffs, vill inte att folk ska få fel uppfattning och tro att jag är något jätteproffs, förstår ni hur jag menar?
Mvh EMma
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Helt OK Emma!
Du har presemterad 90 goda fotos på Fotosidan.
Definitivt en god fotograf!!
Antagligen är du en god älskare....prov på det, behövs inte.
Stå på du, fotografen!
Gott Nytt År.
/Erik J
Du har presemterad 90 goda fotos på Fotosidan.
Definitivt en god fotograf!!
Stå på du, fotografen!
Gott Nytt År.
/Erik J
Jesper K
Aktiv medlem
Re: Helt OK Emma!
Say what???
fujicanon skrev:
/Erik J
Say what???
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Re: Re: Helt OK Emma!
Do you need prove? I don't.......Jesper K skrev:
Say what???
P-E Claesson
Aktiv medlem
Tänk så här. Det är inte bara om en titel, det är en roll. När du fotar åt en kund så måste du vara "fotografen". Det är din roll just då. Att vara "fotografen" gör arbetet lättare. Kunden ska kunna ha förtroende för dig, det är ju du som är fotografen!
HåGe
Aktiv medlem
Så länge man fotograferar som amatör brukar man inte behöva ha behov av någon titel. Fotograferar man yrkesmässigt så är det förstås lämpligt med "Fotograf" på visitkortet eller så talar företagsnamnet om vad man sysslar med.
Och Erik! Egendomliga kommentarer du kommer med. Förstår ingenting. Vad missar jag?
Och Erik! Egendomliga kommentarer du kommer med. Förstår ingenting. Vad missar jag?
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
HåGe skrev:
Så länge man fotograferar som amatör brukar man inte behöva ha behov av någon titel. Fotograferar man yrkesmässigt så är det förstås lämpligt med "Fotograf" på visitkortet eller så talar företagsnamnet om vad man sysslar med.
Inte vet jag HåGe(?) Fotograf på visitkort, tar ingen bild; fotograf med bild kann man bedömma....
...skall du ha det inn med sked?
EditS. Du missar att tänka med eget huvud DS: