Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att handla på B&H Photo (New york)

Bara goda erfarenheter från nämnda butik. Både beställt via internet samt varit i butiken i New York.

Dock ska sägas att dom inte alltid är billigaste alternativet. Finns ju en hel del bra butiker man kan söka på ebay beroende på vad man är ute efter.

Är man i New York finns massor av små fotobutiker med bättre priser. Dock får man passa sig så man inte blir lurad. Grejerna kan vara billigare och säljas som nya fast dom egentligen är reparerade.

Funkar men är ju inte så roligt att köpa något i tron den är helt ny och sedan upptäcka att så inte var fallet.

Annars kan man ju importera från hong kong med via butiker som finns på Ebay.Funkar det med.

Jag har handlat mycket från B&H - däremot enbart på postorder och har enbart goda erfarenheter.

Ett exempel på god service var när en blixt jag köpt gick sönder och tillverkaren inte hanterade garantin något vidare. Jag mailade då till B&H mest som ett påpekande att de hade en leverantör som inte skötte sig. Fick snabbt ett mail tillbaks från B&H postorderchef med info att deras inköpare fått i uppdrag att "tala med" tillverkaren. 5 dagar senare fick jag en ny blixt.

Som sagt helt superba och hederliga - enda nackdelen är att de har stängt under en massa religiösa helger. Och på lördagar förstås.

Några råd till den som shoppar på plats i B&H-butiken på Manhattan:

Tänk ut i förväg exakt vad du vill ha. Gör en shoppinglista. Vissa av B&H-säljarna har 0% tålamod och tappar intresset direkt om du står och velar vid disken. Köp ALLT du ska ha hos EN säljare som ger dig bra service. Det finns såna också.

B&H har inte demoprylar bakom disk på hela sitt stora sortiment. Vill du klämma på någon mer ovanlig pryl så måste den beställas upp från lagret. En del säljare suckar och stönar om du ber om den tjänsten.

Om du tycker att säljaren ger dig dålig service, avbryt hela köpet, lämna disken, ställ dig i kön och vänta på en ny säljare.

acke skrev:

Om du tycker att säljaren ger dig dålig service, avbryt hela köpet, lämna disken, ställ dig i kön och vänta på en ny säljare.

Har du fått dålig service på B&H?
Jag har inte råkat ut för någon som varit otrevlig eller gett dålig service. tvärtom dom jag pratat med har varit väldigt hjälpsamma.

B&H har både bra och dåliga säljare. Senaste gången jag var där (nov-07) fick jag avbryta "köpprocessen" två gånger på grund av att säljarna inte ville beställa upp prylar till påseende från lagret. Deras argument var typ "Vi har 190000 varor i lager, vi kan faktiskt inte ta upp alla hit till disken. Bestäm dig vad du vill ha!"

Den tredje säljaren jag fick var däremot kanonbra! Perfekt service, inga problem alls.

Hej

Efter att ha läst denna tråd gjorde jag en liten test.har tänkt att köpa ett EF70-200/2,8 L IS samt en 580EX II, priset i Sverige
EF 70-200/2.8 L IS = 18895:-
580EX II = 4795:- totalt 23690:- priset är från scandinavianphoto

tog och kollade in B&H ock fick fram följande
EF70-200/2.8 L IS =1569 USD = 9823 Sek
580EX II =395,95 USD = 2480 Sek
Frakt via UPS 74 USD = 464 Sek
Moms 3262.50 Sek
Totalt från B&H blev det ca 16029,50 Sek

Nu har B&h 125 USD i rabatt på objektivet samt 50 USD i rabatt på blixten.skulle man slå till och handla så blev det ju ca 7600:- billigare om jag inte har räknat helt åt pipsvängen,ni som har handlat av B&H tidigare kanske kan kolla så att jag inte har missat något.

MVH Per

Jag får totalpriset (inkl frakt) till 2003 USD. Lägger man på moms (25 procent) och tull (cirka 7 procent) blir det 2680 USD.

Dollarkursen är just nu 6,36 SEK, vilket gör 17050 SEK. Sen lägger din bank förmodligen på 1,5 procent (om du inte har mc-kort från Icabanken) och UPS ska ha nån hundring för att tulla paketet. Räkna med 17500 SEK -- om dollarkursen ligger still.

Hos Cyberphoto skulle paketet kosta 23785 plus 200 kr i frakt, dvs ungefär samma som hos Scand. Fotokungen är nån tusenlapp billigare.

Vad jag kan se finns det inte så mycket att tveka om, va? Och glöm inte att beställa uv-filter och sånt när du ändå håller på. Kanke en ny väska? ;-)

Det enda skälet att tveka är möjligen garantin. Grejer köpta i USA/Canada måste garantirepareras i USA/Canada, såsom jag har förstått saken. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag skulle inte tveka. :)

Om du är orolig för garantin kan du köpa till en 3-års world wide garanti som också täcker drulleskador, frakter mm.

Jag köpte mitt Nikkor 17-55 för drygt 8.600 inkl. den garantin när vi var över för några veckor sedan. I sverige kosstar samma glugg drygt 13' och då "bara" med vanliga garanti.

Bara positivt att säga om B&H i övrigt. Enda nackdelen är väl att eftersom både utbud och priser/dollarkurs är bra så blir det inte billigare iaf. Bara mer prylar :)

acke skrev:
Det enda skälet att tveka är möjligen garantin. Grejer köpta i USA/Canada måste garantirepareras i USA/Canada, såsom jag har förstått saken. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag skulle inte tveka. :)
Japp, då rättar vi. Canon och Nikon har världsgaranti på sina objektiv så länge man köper officiellt importerade grejer, dvs märkt "USA" hos B&H. På kamerahus gäller andra regler med kontinentgaranti istället. Ett kamerahus köpt i USA måste alltså sändas tillbaka till B&H för garantireparation.

Hur det är med andra märken vet jag inte men här gällde det ju Canon.

Än sak som man kanske ska ta i beaktning är att köper man över nätet, ser man inte produkten innan den kommer hit. Svärt med reklamationer mm. Jag har 2 st Nikkor objektiv, det köpt från UK och det andra köpt här i Sverige på Tradera.

Dessa Nikkor gluggar har inget tillverkningsnummer någonstans????????

Talade med Intervision i malmö om importerade kameror. Enligt dem, dvs canon så utför de en reparation på goodwill under garantitiden även om man importerat kameran ifrån utlandet.

dudek53 skrev:
Talade med Intervision i malmö om importerade kameror. Enligt dem, dvs canon så utför de en reparation på goodwill under garantitiden även om man importerat kameran ifrån utlandet.
Stämmer men gäller vad jag förstår endast semipro/pro-modellerna.....skulle gissa gränsen..om det finns en sådan skulle vara 40D. Hörde du efter om detta även gällde den nya 450D??
Mvh Thomas

chiyoda skrev:
Dessa Nikkor gluggar har inget tillverkningsnummer någonstans????????

Jorå. Men det sitter på lite olika ställen på samtliga mina. Så om du letar lite borde du hitta ett serienummer. På det jag köpt i USA börjar det med US och sedan är det numeriskt.

Emil-G skrev:
Japp, då rättar vi. Canon och Nikon har världsgaranti på sina objektiv så länge man köper officiellt importerade grejer, dvs märkt "USA" hos B&H. På kamerahus gäller andra regler med kontinentgaranti istället. Ett kamerahus köpt i USA måste alltså sändas tillbaka till B&H för garantireparation.

OK, intressant. Jag har inte reflekterat över att garantireglerna är olika för objektiv och andra fotoprylar.

Det skulle vara intressant att höra om någon har utnyttjat världsgarantin på Canonobjektiv köpta i USA. Har det gått bra att lämna in gluggen i Sverige och få kostnadsfri service?

Jag tittar just nu på garantidokumentet, "Canon International Warranty", för ett "USA"-märkt objektiv inköpt på B&H i nov 2007. Jag hittar ingen uttrycklig info om att garantireparation tillåts utanför USA/Canada. Det står däremot att:

"This limited warranty set forth below is given by Canon USA...when purchased and used in the United States and Canada."

Hur tolkar ni det?

Hej,

Jag hade min kamerautrustning inlämnad för justering utav autofokus på Intervision i Stockholm för att par veckor sedan. Dom sa inget, lyfte inte ens på ögonbrynen över att mitt 70-200/2,8 IS var köpt från B&H. Samtliga objektiv justerades på garantin, även ett som är ett par år gammalt, så det var inga problem med världsgarantin.

/ Peter

acke skrev:
"This limited warranty set forth below is given by Canon USA...when purchased and used in the United States and Canada."

Hur tolkar ni det?

I USA/Can så gäller fem års garanti på objektiv (speciell garanti för bosatta i USÁ/Can), men här hemma så gäller bara Världsgarantin (den gula) i ett år.

/kent

Stämmer det här?

Jag surfade in till B&H och kikade på Canons 70-200/2,8L IS som jag bestämt mig för att köpa. Jag tittade på USA-varianten som ju skall erbjuda världsgaranti. Efter lite kalkyler och samtal med post och tull kommer jag fram till följande kalkyl. Jag räknade med en dollarkurs på 6.50, men just nu är den ju lägre än så.

Objektivet pris: $1569 = ca 10 198 kr
Canon UV-filter: $35 = ca 227 kr
LowePro Lens-case: $25 = ca 163 kr
Frakt UPS: $69 = 445 kr
Netto ink frakt: 11 773 kr
Moms på rubbet: 2 943 kr

Totaltsumma: 14 716 kr

Nu har jag räknat med för hög dollar, avrundat de flesta decimaltal uppåt till hel krona, men sannolikt tillkommer avgifter från UPS för att de hanterar tull och sån't. Det kan handla om några hundra.

Hur som helst, en snabb koll på prisjakt.se ger att den billigaste svenska internetbutiken säljer samma optik för över 18.000 kronor och då ingår inget filter och inget lenscase vad jag kan se.

Det är en anmärkningsvärd skillnad i mina ögon. Har jag räknat fel? Har jag glömt något? Ni som har erfarenhet av att handla från B&H (eller annat ställe) får gärna säga om det är ytterligare påslag som skall göras?

Vad gäller för regler om jag flyger dit och köper ett objektiv och använder det där? Prisskillnaden mellan 11.000 och 18.000 gör ju att en långweekend i NY känns lockande.

/Ludvig

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar