Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att handla på B&H Photo (New york)

Jag trodde att överföringar med fax var säkert, eller är det att personalen skulle kunna missbruka uppgifterna som kan vara problemet med kortuppgifterna?
 
studioljus

Nån som köpt nåt större fotogrejs typ Blixtpaket (studio) från B&H el. US (i allmänhet)?
 
Lisa C skrev:
Hej,

Fick ett snabbt svar från ngn slags chef där som bedyrade att faxet hamnade i en paper shredder så fort de verifierat att kortet var äkta. Jag kände mig lite lugnad, eller tillräckligt tror jag. Det blev ändå så pass mkt billigare...


Jag har handlat från B&H och har informationen att man spar uppgifterna till nästa gång man handlar. Allt för att det skall gå lite smidigare då ;-)

Ingen som såg Plus-programmet för något halvår sedan beträffande e-handel-kort-säkerhet.

Bankernas e-handelsexpert jämnställde att lämna ut kortuppgifter med att om vi skulle godkänna någon främmande att plocka det han önskade ur din plånbok.

Nej! Jag gillar inte heller den något udda företeelsen att kräva kopia på kortet.
 
Jag har handlat några gånger på Adorama just för att dom accepterar sk e-kort, Swedbanks virtuella visa-kort, där man genererar ett kort med ett tillälligt kontonummer som blir knutet till en viss mottagare och är tidsbegränsat. Väldigt smidigt och så säkert det kan bli tror jag. Vet inte om andra banker har motsvarande.
 
PMD skrev:
Hur informationen överförs är en annan fråga.

Jag undrade om det är värre att en bild av kortet kommer i orätta händer än om kortnummer + CVV kommer i orätta händer. Jag kan inte komma på varför det skulle vara värre.
Nej, det är naturligtvis lika illa, det är ju kortnumret och cvv-värdet som syns på bilden.

Används inte en krypterad förbindelse när man skickar bilden till B&H? I så fall är det ju ingen skillnad.
När jag handlade från Beards & Hats för några år sedan krävde de att jag antingen faxade eller mailade in en bild kreditkortets båda sidor. Varken fax eller mail är krypterat i normalfallet, till skillnad från t.ex. SSL-krypterade websidor.
 
Ja de är väl samma sak att ha bilder på båda sidorna av ett VISA kort som att ha en lapp med kort siffrorna nedskrivna på.

Pratade med en anställd på B&H Photo som lovade att uppgifterna sparas i en säker databank. (Just för att du ska kunna handla fler gånger och då slippa skicka in bilder på VISA kortet igen).

Så frågan är vad dom gör med bilderna på våra kontokort. Papershredder eller sparade i en säker databank?!
 
Min bror bor i staterna, så den skeppas till honom och så får jag den till jul när han kommer hem.
Men det var ett jäkla meck att få dem att godkänna ett svenskt visakort, man kom tillbaka till den där sidan att de inte skeppar till sverige hela tiden.

mvh Lisa
 
Sabud skrev:
Jag har handlat från B&H och har informationen att man spar uppgifterna till nästa gång man handlar. Allt för att det skall gå lite smidigare då ;-)
Nånting sparar de, eftersom man inte behöver skicka en bild på kortet nästa gång man handlar.

Det räcker dock med en notering i deras databas att ett kort är verifierat. Själva bilden behöver de ju inte spara.

Ingen som såg Plus-programmet för något halvår sedan beträffande e-handel-kort-säkerhet.

Bankernas e-handelsexpert jämnställde att lämna ut kortuppgifter med att om vi skulle godkänna någon främmande att plocka det han önskade ur din plånbok.
Man bör aldrig handla över nätet med ett kort som är kopplat till ett bankkonto. Använd bara riktiga kreditkort som man får räkning på i slutet av varje månad. Då blir det mycket mindre besvärligt om någon har använt ens kort i bedrägligt syfte.

Ett annat bra sätt att handla på nätet är att använda elektroniska engångskort, som vissa banker erbjuder. Dessa kan bara användas för en enda transaktion. Sen blir de ogiltiga.

Nej! Jag gillar inte heller den något udda företeelsen att kräva kopia på kortet.
Hm, det blir förstås svårt att skicka en bild på ett virtuellt elektroniskt engångskort. :)
 
Emil-G skrev:
När jag handlade från Beards & Hats för några år sedan krävde de att jag antingen faxade eller mailade in en bild kreditkortets båda sidor. Varken fax eller mail är krypterat i normalfallet, till skillnad från t.ex. SSL-krypterade websidor.
Men nu handlade det om B&H Photo. Använder de en krypterad förbindelse när man skickar över bilden på kortet? Jag minns inte.
 
En butik som verkar trevlig, inte behöver faxade kort och ligger bra i pris (och som så långt som jag kunnat testa utan att verkställa verkar kunna skicka D300) är Abe´s of Maine, www.abesofmaine.com
Men jag har aldrig handlat därifrån, bara kollat priser och villkor. De tar t ex 120 dollar - 780 kr - för frakten till Sverige för normalstora grejer, även om man lägger med flera saker.

Nu blir ju priset för t ex D300 i princip samma som här med moms och frakt, och jag får min på onsdag här hemma, men jag funderade på att beställa Nikkor 17-55/2,8, det blir 4 000 billigare efter koll med Tullverkets utmärkta snurra. Fast jag törs nog inte... ;-)

Någon som hört talas om eller testat den gode Abe?
 
Leo S skrev:
En butik som verkar trevlig, inte behöver faxade kort och ligger bra i pris (och som så långt som jag kunnat testa utan att verkställa verkar kunna skicka D300) är Abe´s of Maine, www.abesofmaine.com
Men jag har aldrig handlat därifrån, bara kollat priser och villkor. De tar t ex 120 dollar - 780 kr - för frakten till Sverige för normalstora grejer, även om man lägger med flera saker.

Nu blir ju priset för t ex D300 i princip samma som här med moms och frakt, och jag får min på onsdag här hemma, men jag funderade på att beställa Nikkor 17-55/2,8, det blir 4 000 billigare efter koll med Tullverkets utmärkta snurra. Fast jag törs nog inte... ;-)

Någon som hört talas om eller testat den gode Abe?

Vilken snurra på tullverket menar du?
 
PMD skrev:
Men nu handlade det om B&H Photo. Använder de en krypterad förbindelse när man skickar över bilden på kortet? Jag minns inte.
Har du läst vad jag skrivit? Jag skrev ju att jag blev ombedd att maila eller faxa in bilder på mitt kreditkort när jag skulle handla från B&H. Båda är helt oskyddade överföringsmetoder som är lätta att avlyssna för den som skulle vilja det.

Beards & Hats är en travesti på företagets namn eftersom det drivs av ortodoxa judar, ett folk som är känt för att bära skägg och hatt.
 
Jag har köpt mycket foto grejor från B&H under flera års tid. Har även mailat bilder på olika kontokort många gånger utan problem. Senast i förra veckan....

Det är ganska vanligt och jag har mailat bilder på kontokort även till andra ställe.
 
Emil-G skrev:
Jag skrev ju att jag blev ombedd att maila eller faxa in bilder på mitt kreditkort när jag skulle handla från B&H. Båda är helt oskyddade överföringsmetoder som är lätta att avlyssna för den som skulle vilja det.
Hur länge sen var detta? När jag handlade av B&H i september i år så hade de en webbaserad överföring av bilden på kortet.
 
1½ vecka sen
Ja man laddar upp bilderna i deras länk och sen skickar dem.
Man får ett mail hem drån deras verification avdelning med en länk dit
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.