MeTeX
Aktiv medlem
Jag var ner på staden igår för att införskaffa mig en "blixt" till nyårsfestligheterna, hade någon månad tidigare settut en blixt, i butiken som själv beskriver sig som "En riktig fotobutik i Dalarna." på en halvsida i senaste digitalfoto.
-Nej nu fanns tyvär inte blixten hemma till sony pga det var ju en lite udda produkt till sony så den var slutsåld, lät lite motsägelsefullt.
Så jag började fundera hur viktigt/påverkande är det om ett märke "hamnar" till försäljning via stormarknadselektronikjättarna eller hos dem småskaliga detaljisterna typ "ortens lilla fotobutiken"?
Jag tycker småbutikerna visat ganska svalt intresse för sonys dslr medans dom finns på nästan var stormarknad,hur konservativa är småbutikerna (dess kunder).
det positiva är väl att stormarknadena kränger sony i stora volymer, förmodligen fler än småbutikerna orkat med,och priserna blir låga.
Men till vem!!, jag tror stormarknadens kunder sällan gynnar försäljningen av andra delar i systemet än just kameror+kitobj. vilket leder till att tillgängligheten på systemets delar blir lidande och priserna blir högre tyvär, skulle kundkretsen visa något intresse så är det för billigast möjliga utrustning med rätt undermålig kvalitet/pestanda, det är något för marknadsavdelningarna att ta i tu med.
Smådetalgistenskunder däremot är nog beredda att satsa lite mer på hela systemet och det gynnar försäljningen av lite finare objektiv m.m
men här sitter många redan på ett stort dyrt system och kan/vill inte byta ut hela det för att prova någon ny dslr-kamera.
Det slog mig att vilken komplicerad branch det är!! inte som att kränga platt-tv till svensson som slänger en 2-4år gammal CRT för den nya ska va platt.
Jag befara att sony kommer bli stor innom kompakter och instegs-dslr:er men ha svårt med pro segmentet och äve tappa "systemanhängare" som byterupp sig efter instegsmodellen om det fortsätter som idag.
Vore mycket intresant att se försälningen av övriga systemkomponenter till sony från dom stora internethandlarna, kanske "övriga" systemkomponenter tar den vägen?
Lite synd för dem som föredrar fysiska butiker,där ibland jag.
-Nej nu fanns tyvär inte blixten hemma till sony pga det var ju en lite udda produkt till sony så den var slutsåld, lät lite motsägelsefullt.
Så jag började fundera hur viktigt/påverkande är det om ett märke "hamnar" till försäljning via stormarknadselektronikjättarna eller hos dem småskaliga detaljisterna typ "ortens lilla fotobutiken"?
Jag tycker småbutikerna visat ganska svalt intresse för sonys dslr medans dom finns på nästan var stormarknad,hur konservativa är småbutikerna (dess kunder).
det positiva är väl att stormarknadena kränger sony i stora volymer, förmodligen fler än småbutikerna orkat med,och priserna blir låga.
Men till vem!!, jag tror stormarknadens kunder sällan gynnar försäljningen av andra delar i systemet än just kameror+kitobj. vilket leder till att tillgängligheten på systemets delar blir lidande och priserna blir högre tyvär, skulle kundkretsen visa något intresse så är det för billigast möjliga utrustning med rätt undermålig kvalitet/pestanda, det är något för marknadsavdelningarna att ta i tu med.
Smådetalgistenskunder däremot är nog beredda att satsa lite mer på hela systemet och det gynnar försäljningen av lite finare objektiv m.m
men här sitter många redan på ett stort dyrt system och kan/vill inte byta ut hela det för att prova någon ny dslr-kamera.
Det slog mig att vilken komplicerad branch det är!! inte som att kränga platt-tv till svensson som slänger en 2-4år gammal CRT för den nya ska va platt.
Jag befara att sony kommer bli stor innom kompakter och instegs-dslr:er men ha svårt med pro segmentet och äve tappa "systemanhängare" som byterupp sig efter instegsmodellen om det fortsätter som idag.
Vore mycket intresant att se försälningen av övriga systemkomponenter till sony från dom stora internethandlarna, kanske "övriga" systemkomponenter tar den vägen?
Lite synd för dem som föredrar fysiska butiker,där ibland jag.
Senast ändrad: