ANNONS
Annons

Att hamna i det ena eller andra försäljningsledet,

Produkter
(logga in för att koppla)

MeTeX

Aktiv medlem
Jag var ner på staden igår för att införskaffa mig en "blixt" till nyårsfestligheterna, hade någon månad tidigare settut en blixt, i butiken som själv beskriver sig som "En riktig fotobutik i Dalarna." på en halvsida i senaste digitalfoto.

-Nej nu fanns tyvär inte blixten hemma till sony pga det var ju en lite udda produkt till sony så den var slutsåld, lät lite motsägelsefullt.


Så jag började fundera hur viktigt/påverkande är det om ett märke "hamnar" till försäljning via stormarknadselektronikjättarna eller hos dem småskaliga detaljisterna typ "ortens lilla fotobutiken"?

Jag tycker småbutikerna visat ganska svalt intresse för sonys dslr medans dom finns på nästan var stormarknad,hur konservativa är småbutikerna (dess kunder).
det positiva är väl att stormarknadena kränger sony i stora volymer, förmodligen fler än småbutikerna orkat med,och priserna blir låga.

Men till vem!!, jag tror stormarknadens kunder sällan gynnar försäljningen av andra delar i systemet än just kameror+kitobj. vilket leder till att tillgängligheten på systemets delar blir lidande och priserna blir högre tyvär, skulle kundkretsen visa något intresse så är det för billigast möjliga utrustning med rätt undermålig kvalitet/pestanda, det är något för marknadsavdelningarna att ta i tu med.

Smådetalgistenskunder däremot är nog beredda att satsa lite mer på hela systemet och det gynnar försäljningen av lite finare objektiv m.m
men här sitter många redan på ett stort dyrt system och kan/vill inte byta ut hela det för att prova någon ny dslr-kamera.

Det slog mig att vilken komplicerad branch det är!! inte som att kränga platt-tv till svensson som slänger en 2-4år gammal CRT för den nya ska va platt.
Jag befara att sony kommer bli stor innom kompakter och instegs-dslr:er men ha svårt med pro segmentet och äve tappa "systemanhängare" som byterupp sig efter instegsmodellen om det fortsätter som idag.

Vore mycket intresant att se försälningen av övriga systemkomponenter till sony från dom stora internethandlarna, kanske "övriga" systemkomponenter tar den vägen?

Lite synd för dem som föredrar fysiska butiker,där ibland jag.
 
Senast ändrad:
Är Du uppriktigt förvånad - eller bara ute och agiterar?

Jag håller i princip med Dig, men ser en ganska snabb död framför mig - döden för fotohandlare av den typ Du beskriver. De kan inte konkurrera med massmarknadsförsäljarna och inte med nätförsäljarna, för att de måste hålla högre priser.

Den enda strategi som återstår är att tillhandahålla kunskap och sortiment, dvs. satsa på en ganska långsiktig strategi.
Om man inte vill/kan/vågar göra det, utan låter den "korthorisontiga räknenissen" i styrelsen, sköta sortimentplanering och/eller marknadsföring, så är företagets frånfälle ofrånkomligt. Med lite ekonomisk buffert går det att skjuta upp det ofrånkomliga slutet - inte att undvika det.
 
Du har alldeles rätt, så här kommer det att bli, det är redan på denna väg år 2009:

De små fotobutikerna dör ut, runt hörnet, med stamkunder, stormarknader tar över, kunderna måste i framtiden vara kunniga i sina val, av produkter.

Men, Sony, Canon och Nikon har redan speciella center för sina produkter, där finns kunnig personal, det är väl bra, allt blir just då mycket lättare för säljarna, - de blir specialister på sina egna märken, mindre på konkurrenternas.

Försök fråga om en ny bil av märket SAAB hos Bilia, som säljer nya bilar av märket VOLVO?
Konstigt, att inte fotomarknaden långt tidigare har fungerat på samma sätt, en detaljist mot ett märke.
 
Hmm Fotomarknaden har väl just fungerat så att småhandlarna har kunnat sina två märken Nikon samt Canon utan samt innentill.. rest på resor och fått poång..egna små kit med det nyaste.. o gudars allt sånna där marketingdealar kan innehålla....

Och dom har totalt skitit i dom andra tillverkarna liksom tidningar o testare gjort.. Canikon har det varit för hela slanten oavsett dom varit bäst eller ej...Canikon..yeeeee...Rätt märke innebär bra recention..

Då till slut är det givet andra tillverkar går andra vägar för komma ut då handeln själva skapar en omöjlig situation där dom kapar benen på sig själva...Samt biasen till slut gör att man boxat in sig i ett hörn och nu börjar se man inte kan längre leva på bara två märken då andra börjar ta marknadsandelar...Då till slut börjar man snacka med typ Sony osv för få in dom i sortimenten.. och då får man inte så stora avanser då Sony redan säljer bra på andra platser...

och marknaden tappar till Sony.. och handlarna får än mindre andel osv osv osv.. För till sist dö sotdöden pga egen korkad dumhet samt girighet att enkelt sälja PGA märkesbias i stället för kundvård och konsumeninfo..För folk handlar ju ÄVEN nu Canikon på stormarknaderna givetvis för billigare pengar därför småhandlarna inte jobbat med alla märken så priserna kunnat hållas nere via mindre marginal på varje kamera då man sålt till alla märkesanhängare oavsett vad man gillat bäst.. Sälja opartiskt betyder det i klarspråk. Hålla sortiment från alla samt föra fram fördelar för alla objektivt.....med detta har man inte gjort..

Alla monopol då dom rasar ställer det tidigare monopolet i skuggan...

och handeln med bias säljare samt deras stuk av testgubbs är över nu..

Bara att detta har inte folk förstått riktigt ännu..

Utan man saknar sin lokale säljare.. Men så ungefär som jag skriver här tror jag detta gått till i stora drag...

Och detta är bara början.. Företag som Sony kan i stort sett be varenda handlare sticka o brinna och bara sälja via sina vanliga storköpskanaler där deras tv steroe mm säljs pallvis av....

Vem behöver handlare då man ändå säljer pallvis via stormarknaderna.. Och för varje kamera som säljs har en Canikon satts ur spel.. Fördyrar Canikons tillverkning då serierna sjunker.. Samt Sony ökar sina samanslagna vinster med så mycke under eget hur i foto o bild...

NU klockan ""fem över tolv"" som man brukar säga börjar folk fatta att marknaden aldrig igen blir som den varit..

Canon samt Nikons saga är slut som den varit.. Bara att Nikon är mitt i en stigande kurva tack vare man jobbat stenhårt mot Canon.Så dom hade sitt reklammaskineri påslaget med turbo..Detta gör dom bromsas saktare just nu... Canon är i dalen tack vare man är trötta samt tappat till Nikon.. Och där dyker muskelberget Sony upp och vill va med..

I "träningsläger" ligger bakom muskelberget Sony pentax samsung oly och nya kompisen pannasonic i träning...Och dom alla vill spöa dom ledande.. och tro mig dom kommer ge Canikon hårda smällar framöver...

"trabant o skoda krängandet alla östmonopol är slut" Canikoner kan framöver minnas den gamla goda tiden,,, men den är borta nu...Ihop med den lilla handlaren på hörnet..

Dom borde tänkt sig för innan man själva deltog och skapade detta som nu sker snabbare än det annars hade skett...

men att det skett till slut var ju inget dom kunnat stoppa...

Sedan vad skall man med en dyr handlare på hörnet till då nätet erbjuder flera tusen användare att fråga om råd o hjälp--
 
Varför gnälla om butikerna och deras gamla försäljningsmetoder när ni ändå handlar på nätet och dessutom från utlandet. Verkar lite patetiskt måste jag säga! Om våra butiker hade haft fullt sortiment av alla märken så hade det inte betytt ett svatt. Näthandeln som inte har så stora omkostnader i varken personal eller annan overhead slår man ju inte hur man än bryter armar och ben av sig. Det är ju så det är, inte sant? Inte hade ni rusat ner i affärn runt hörnet och handlat om de hade haft det ni ville ha! Ni hade klämt och känt och frågat en massa och uppehållit expiditen en halvtimme och gått hem och beställt från USA.
 
Inte jag om priset varit hyfsat lika.Jag handlar gärna i Sverige helst...Jag är sur som fasiken över att ev behöva beställa utomlands..

Men då man talar 3000 kr billigare eller runt dom pengarna så är givet England där man handlar. 1000 kr mer kan man ge för handla i Sverige.. men runt 3000 mer för samma sak" verkar snudd larvigt...Då skulle man hellre ge tre tusingar till en behövande uteliggare än skicka dom i tomma luften för ingenting.. För det är ju det man får för dom dyrare Sverigepriserna. Jo föresten. Man har väl två års garanti i Sverige föresten..Stämmer inte det..
 
...Man har väl två års garanti i Sverige föresten..Stämmer inte det..

Nej det stämmer inte. Det är upp till tillverkaren att bestämma garantitiden (minimum 6 månader). Däremot har du tre års reklamationsrätt... Kan tänka mig att det är lika i hela EU, eller?
 
Varför gnälla om butikerna och deras gamla försäljningsmetoder när ni ändå handlar på nätet och dessutom från utlandet. Verkar lite patetiskt måste jag säga! Om våra butiker hade haft fullt sortiment av alla märken så hade det inte betytt ett svatt. Näthandeln som inte har så stora omkostnader i varken personal eller annan overhead slår man ju inte hur man än bryter armar och ben av sig. Det är ju så det är, inte sant? Inte hade ni rusat ner i affärn runt hörnet och handlat om de hade haft det ni ville ha! Ni hade klämt och känt och frågat en massa och uppehållit expiditen en halvtimme och gått hem och beställt från USA.

... Ni hade klämt och känt och frågat en massa och uppehållit expiditen en halvtimme och gått hem och beställt från USA.

Varför inte?
Expediten kunde ju vara riktigt läcker, hon skulle lätt kunnat bli hembjuden till mig, även om kamerapriserna var höga!

USA?
Priserna på nätet, i Sverige, börjar även hamna mycket lägre, än över disk!
...
 
Jag har börjat handla hos min lokala fotohandlare igen. Mycket har hänt på elektronikmarknaden och jättarna har nu vuxit fram under ett antal år. På gott och ont!
Det har lett till priskonkurrens vilket gör att småhandlare får svårt att hänga med. Volym ger rabatter, så är det ju bara...

Jag har många drar iväg till dessa stormarknader, för de tror att priset är bäst där. Men, är det så? Och vilken kunskap och service får man? Nu säger jag inte att kunskap och service är värt hur mycket som helst men...

Har du "testat" din lokala handlare?? Har du sagt, det här och det här vill jag ha, men till ett bättre pris?? Har du ställt frågan? Jag har och har fått ett bra bemötande oftast. Och överpriser har jag inte betalat. Jag tycker att pricerunner, prisjakt är bra instrument. Sedan kan man ju ställa frågan (pruta). Du vet vad du vill ha. Handlaren behöver lägga minimalt med tid på ditt inköp och borde därför kunna ge dig ett lite bättre pris. Och är man inte ute i sista sekunden, så kan man ju faktiskt ställa frågan innan han ev. beställer hem varan....

Så, det är kanske värt att kolla priset utöver prislappen!! ;-)

Gott Nytt Fotoår!!
 
Alldeles riktigt!
Testa att gå till en lokal handlare och säg vad du vill ha och vad det skall kosta och du får ett nytt pris garanterat.
 
problemet är att den lokale handlaren för inte alla märken oftast. Utan endast Canon samt Nikon
 
Varför gnälla om butikerna och deras gamla försäljningsmetoder när ni ändå handlar på nätet och dessutom från utlandet. Verkar lite patetiskt måste jag säga! Om våra butiker hade haft fullt sortiment av alla märken så hade det inte betytt ett svatt. Näthandeln som inte har så stora omkostnader i varken personal eller annan overhead slår man ju inte hur man än bryter armar och ben av sig. Det är ju så det är, inte sant? Inte hade ni rusat ner i affärn runt hörnet och handlat om de hade haft det ni ville ha! Ni hade klämt och känt och frågat en massa och uppehållit expiditen en halvtimme och gått hem och beställt från USA.
Vad f-n vet Du om var jag handlar? Gör Dig inte bred med Dina fördomar - fundera i stället över vilka alternativ alla som inte är massmarknadskanaler har och i vilken utsträckning de faktiskt utnyttjar de möjligheter till nischning som finns. Vi är några som hävdar att lite för många av "småhandlarna på hörnan", sågar i den gren de sitter på, därför att de inte ser vilken strategi de måste anta för att överleva på marknaden.

Marknaden är skoningslös och ingen av de små aktörerna kan agera "price setters", utan får nöja sig med att vara "price getters". Därmed måste de även anpassa sin strategi till marknadskrafterna.
 
Hmm Fotomarknaden har väl just fungerat så att småhandlarna har kunnat sina två märken Nikon samt Canon utan samt innentill.. rest på resor och fått poång..egna små kit med det nyaste.. o gudars allt sånna där marketingdealar kan innehålla....

Och dom har totalt skitit i dom andra tillverkarna liksom tidningar o testare gjort.. Canikon har det varit för hela slanten oavsett dom varit bäst eller ej...Canikon..yeeeee...Rätt märke innebär bra recention..

Torbjörn, du anklagar ofta, gärna och högljutt "tidningar o testare" för att fuska och ljuga, och jag har tidigare bett dig komma med exempel på detta. Jag provar en gång till: Peka gärna ut ett eller gärna flera test som du tycker framhåller Canon/Nikon på felaktiga grunder.
 
Torbjörn, du anklagar ofta, gärna och högljutt "tidningar o testare" för att fuska och ljuga, och jag har tidigare bett dig komma med exempel på detta. Jag provar en gång till: Peka gärna ut ett eller gärna flera test som du tycker framhåller Canon/Nikon på felaktiga grunder.


Anklaga?? Fuska o ljuga"??.. Har du dåligt samvete eller eftersom du lägger in egen tolkning hur du tar åt dig..?? Jag har inte skrivit så..

Jag anser dom aggerar med bias.... Och sedan behöver jag inte deklarera ett skit för någon tidningssnubbe i världen för jag anser som jag gör..

va tror du? Att vi konsumenter har anmälningsplikt på sina åsikter?? Skärp dig... Dummaste jag sett på oerhört länge detta du skrev här...
 
Mitt inlägg är så otroligt generellt att det borde gälla för de flesta. Om det nu inte skulle gälla för Lennart Sjöberg så får jag bara gratulera till att vi är fler som handlar i sverige och ser till att våra småhandlare kan fortleva. Om man påtalar något som gäller för över 50% av en grupp så är det nog inga fördomar utan fakta.
 
Anklaga?? Fuska o ljuga"??.. Har du dåligt samvete eller eftersom du lägger in egen tolkning hur du tar åt dig..?? Jag har inte skrivit så..

Ordagrannt citerat från ditt första inlägg i tråden:

"Och dom har totalt skitit i dom andra tillverkarna liksom tidningar o testare gjort.. Canikon har det varit för hela slanten oavsett dom varit bäst eller ej...Canikon..yeeeee...Rätt märke innebär bra recention.."

Om inte det är en anklagelse om att fuska och ljuga, vad är det då? Mycket väl inlindat beröm? :)

Jag anser dom aggerar med bias....

Aha, så vi ljuger inte, vi agerar med bias ... vad är skillnaden? :)

Och sedan behöver inte deklarera ett skit för någon tidningssnubbe i världen för jag anser som jag gör..
va tror du? Att vi konsumenter har anmälningsplikt på sina åsikter?? Skärp dig... Dummaste jag sett på oerhört länge detta du skrev här...

Nej, men jag blir faktiskt lite trött på att någon upprepade gånger far ut i ganska aggresiva anklagelser mot mig och mina yrkeskollegor och inte anser sig behöva förklara varför.

Självklart har du rätt att tycka vad du vill. Självklart har du sätt att säga och skriva vad du vill. Men anklagar du kollektivt mig och andra i mitt yrke för att fuska ... förlåt, "agera med bias", så vill jag gärna veta vad du grundar det på. Hur skall jag annars kunna bli bättre på det jag tydligen gör så oerhört snedvridet idag.
 
... Om man påtalar något som gäller för över 50% av en grupp så är det nog inga fördomar utan fakta.
Inte en sekund - lösa antagande för en majoritet är alltid lösa antaganden, oavsett hur stor majoritet det är lösa antagande om. Det kallas fortfarande för förutfattade meningar, möjligen, om man är snäll, "löst underbyggda åsikter".

Jag kan med Ditt sätt att "bevisa" saker, verifiera att man faktiskt blir blind av att äta bananer. Har Du möjligen ätit bananer länge?
 
Vad f-n vet Du om var jag handlar? Gör Dig inte bred med Dina fördomar - fundera i stället över vilka alternativ alla som inte är massmarknadskanaler har och i vilken utsträckning de faktiskt utnyttjar de möjligheter till nischning som finns. Vi är några som hävdar att lite för många av "småhandlarna på hörnan", sågar i den gren de sitter på, därför att de inte ser vilken strategi de måste anta för att överleva på marknaden.

Marknaden är skoningslös och ingen av de små aktörerna kan agera "price setters", utan får nöja sig med att vara "price getters". Därmed måste de även anpassa sin strategi till marknadskrafterna.

Varför skulle marknaden vara skoningslös, för de mindre handlarna?

De som agerar med både nätförsäljning och över disk försäljning, har fattat hur marknadskrafterna fungerar idag och imorgon, - nämligen bra priser och tillgängligheten, det behöver inte vara gigantiska försäljningslador, som ger de bästa priserna, kan lika väl vara en liten firma, men med en mycket stor försäljningsvolym, faktiskt!

Näthandlarna, i Sverige, England och i US, är inte stora företag, vilket är idéen med hanteringen, små omkosnader = bra priser ut mot kund.

"... - fundera i stället över vilka alternativ alla som inte är massmarknadskanaler har och i vilken utsträckning de faktiskt utnyttjar de möjligheter till nischning som finns."

Vad menar du, med "massmarknadskanaler", jag fattar inte ett jota?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar