Annons

Att ha nytta av kelvin

Produkter
(logga in för att koppla)

TheQuo

Aktiv medlem
Jag funderar lite över det här med färgtempraturer. Om jag te.x belyser ett objekt med en eller flera lampor, låt säga 5500 Kelvin hur ska jag tänka då som fotograf? Hur använder jag praktiskt min vetskap om en ljuskällas färgtemperatur till att ta bra bilder?

Rättare sagt; få färger som är neutrala (som om de vore dagsljusbelysta). Det är inte nödvändigtvis samma sak som "rätt" färger, eftersom det beror på vad man vill åt.

Så om ljuskällan är på 5500 Kelvin så ska vitbalansen i kameran ställas in på 5500 kelvin. Gäller det här också när man är ute? Solljus mitt på dagen verkar också ligga kring 5500 Kelvin.

Så om ljuskällan är på 5500 Kelvin så ska vitbalansen i kameran ställas in på 5500 kelvin. Gäller det här också när man är ute? Solljus mitt på dagen verkar också ligga kring 5500 Kelvin.

Ja

Du kan läsa om de olika inställningarna och Kelvingrader i handboken till din kamera.

Automatisk vitbalansering fungerar ofta bra.
Problem uppstår när olika ljuskällor belyser motiven. Dagsljus genom ett fönster blandat med lysrör eller glödlampor ställer ofta till det.
Däremot går blixtljus och dagsljus bra ihop eftersom färgtemperaturen är ungefär densamma hos bägge källorna.

Så om ljuskällan är på 5500 Kelvin så ska vitbalansen i kameran ställas in på 5500 kelvin. Gäller det här också när man är ute?
Ja, OM du vill att ljuset i bilden ska se helt neutralt ut. Det brukar se ganska otrevligt ut tycker jag personligen.

Solljus mitt på dagen verkar också ligga kring 5500 Kelvin.
Det beror på att solens yttertemperatur är just 5500 Kelvin:)

Överkurs, som ändå kan ge viss förståelse över vad vitbalansen egentligen är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Svartkropp

Ett annat fint exempel är glödtråden i en gammal (riktig) glödlampa. Den är ungefär 2500 grader Celsius, alltså ~2800 Kelvin. Följdaktligen kompenserar vitbalansen för detta och färgerna i bilden blir neutral om man ställer kameran till just 2800 K.

Tillägg: Bättre förklaring: http://sv.wikipedia.org/wiki/Färgtemperatur

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar