Annons

Att fotografera Bilar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Max Gennel

Aktiv medlem
Halloj...

Sommaren smyger sig på och man blir ju mer o mer sugen på foto...

en sak som jag alltid gillat är att fotografera bilar.

Tänkte höra om lite tips och ideèr...

Jag har rekat lite och hittat mycket trevliga platser runt om i Örebro som kan passa väldigt bra. Både klassiska bilar som nya, med elr utan krom.
Men även vad man ska tänka på när man fotar på bilmässor utomhus? ljusättning, solens läge jämmfört med bilen, filter?
Man ser väldigt snygga bilder i bilsport mm.
Är det någon som vill dela med sig av tips när det gäller detta ämne???

Kolla gärna lite på mina bil bilder och säg vad som kan göras bättre. Än så länge har jag inte lagt upp så mycket.
Mera kommer...


Mvh
MaxG
 
hmmmm

109 visningar och ingen kan ta bra bil-bilder på denna sida...

Kanske dax att sluta vara medlem...

mvh
Max
 
Nää varför ska du det?
Tycker du har bra bilbilder...
Att tänka på är väl att ta bilder där himmlen inte blir utfrätt, lika så lacken , ett cirk Polfilter fixar till tråkiga moln och lyfter färgerna.

Att bilar inte står för tight(som dom brukar göra på tex Power Meet etc), renodla bakgrunderna så inga flanörer hamnar i bakgrunden.

Fråga bilägarna om du får fotografera deras bilar mot en fin bakgrund , dom brukar sällan vara svårövertalade om dom får ett par bilder i A4 format.
 
man tackar o bockar...

halloj...

O tack för dom tips jag fått, mera tips är välkommna. Om någon i Örebro har samma intresse nu till våren eller till sommaren så mejla gärna,

Ska köpa en blixt och lite reflexskärmar och ev mera ljussättnings tilb.

men kom gärna med tips om uppställningar av ev blixtar mm...

Mvh
MaxG
 
små tips

Hejsan!
Jag tycker att dina bilder är sevärda. Egentligen är det bara att fortsätta på samma linje, och ha med fantasin. Men tänk på att det är lätt att huv, bagagelucka och tak blir utfrätta om himlen är ljus och du mäter bara allmänljuset. Ser tråkigt ut. Kanske det räcker med några alternativexponeringar för att komma till rätta med detta. Tänk alltid på bakgrunden. Särskilt så att stolpar och liknande inte "sticker upp" ur den snygga bilen...Att söka inspiration i biltidningar är helt rätt. Du nämner Bilsport, en tidning jag helt tappat kontakten med. Men för 10-15 år sedan hade de de överlägset bästa fotograferna och förhoppningsvis har de fortsatt med den trevliga inriktningen. Men kika gärna i amerikanska hot rod tidningar. Där finns gott om fantastiska bilder, troligen beroende på att marknaden är så pass stor att en del fotografer blivit superproffs på just bilar. Låt dig inspireras men gå gärna dina helt egna vägar också. Det är då det blir riktigt bra!!
 
ang... kamera...

Halloj...

tack för tipsen med smådetaljer...

Tanken är att börja utomhus att fotografera sedan framåt blir det ev en lokal där det går in bilar...

Är det lämpligt att belysa bilen med 2st vanliga bygglampor på 150w st, på ett lämpligt avstånd???

Kameran jag har är en minolta 7D.

Mvh
max
 
Skall själv ut och plåta bilar i sommar. Har märkt att om du vill ha mycket blänk i bilarna skall du vänta till eftermiddagen då solen är på väg ner, eller försöka ta bilderna i skugga.
Parkeringshus brukar funka bra för blänk.

Har provat att komprimera perspektivet mha tele då jag tog denna bild på bilparaden under Midningt sun meet i Gällivare.
http://www.megapixeln.net/4images/details.php?image_id=78

Tog denna bild på gammelaudin innan försäljningen. Hukade för att få rätt vinkel.
http://www.megapixeln.net/Audifrontleft.jpg

Tycker själv det är kul att se bilarna i olika vinklar och annorlunda miljöer. Här är en länk till enl. mitt tyckande kreativa bilder.

http://www.garaget.org/?car=5671
 
bra tips...

Halloj...

tack för tipsen, ska ge mig ut och fota lite om 2 helger så får vi se vad det kan bli.

Ska försöka att eka lite bra bakrunder så man kan frilägga bilen elr bågen lite...

återkommer med mera bilder senare...

tar gärna emot flera tips

mvh
MaxG
 
Angående friläggningen; ska du göra det bör du nog passa dig för reflexer som i Audi-bilden ovan. Frigör du Audin kommer man undra vad det är för konstiga reflexer i huven sen.
Ytterligare en sak; försäkra dig om att du själv inte reflekteras i lacken! (Antar att du inte ska göra något självporträtt. ;) )
 
en fråga... oett svar...

halloj...

tack för tipsen. ang reflexer så är ju polfilter ganska bra för rutorna, man ser ganska ofta att fotografen finns med elr att reflexskärmen finns i bakrunden. sedan tycker jag attt man bör frächa upp däcken lite på bilen (svärta) och akta så det inte sticker uppp en massa träd o liknande i bakrunden. Med friläggningen menade jag att hittta en snygg estetisk bakrund som inte stjäl en massa blickar...


Ang ditt namn... har du en syrra som jobbat för Ving??? hon vet vem jag är isåfall, har då troligtvis jobbat med henne!!!

Måste fråga!!!

mvh
MaxG
 
Hej! Är inget proffs på att fota bilar men det har blivit några stycken i samband med försäljning. Här är ett exempel som jag tycker blev spännande med de korsande prespektivlinjerna. (svårt att få bilderna att se snygga ut i 400pixlar, blir ju såå litet...)
 

Bilagor

  • sidan_1-liten.jpg
    sidan_1-liten.jpg
    55.7 KB · Visningar: 1,489
Mysig och trevlig etta med sjöutsikt!

En annan kul idé jag fick var att plåta bilder innuti bilden med en trevlig utsikt. Jag skulle ju egentligen parkerat bilen lite bättre så att jag fått en rak kustlinje och vridit ratten rätt, men bortsätt från det så blev det inte så dumt... Vidnikel kan vara trevlig när man plåtar bilar, det här är 24mm (analog kamera).
 

Bilagor

  • inne-liten.jpg
    inne-liten.jpg
    54 KB · Visningar: 1,467
Jag fotar i stort sätt bara Bilar. streetrace dragrace enskilda bilar (poträtt) (action) u name it.
det viktiga i poträtt är igentligen inte miljön. då jag anser de flesta miljöer passar. Bilen som gör bilden.

Däremot kan man ju föröska passa ihop pimp bilar i pimpiga miljöer osv. sport/japanska bilar. i lite tuffare miljöer kanske.
jag brukar ej använda Pol filter då jag oftast fota natt bilder. tycker de blir häftigare,om du fotar natt Se till at ha 1 ljuskälla nära bilen iaf. sen gå runt med en blixt och tryck på där du tycker det är för mörkt emot andra delar. men aldrig rakt emot lacken.
Brukar funka bra för mig mina bilde rfinner du här = www.westaroze.se

mina små tipps iaf =)
 
Hej,

det jag kan rekomendera är att när du är ute å fotar en bil, knäpp MÅNGA kort i MASSA olika vinklar, det är alltid nån som blir extra bra, vrid på kameran, ta inte bara raka bilder
andvänd spännande och udda miljöer

vill du ha mer info om bilfoto så gå in på forumet på www.JTuned.com där finns det experter på området

här är några bilder jag är nöjd över

finns mer på www.JEriksson.com

http://www.thelowandslowbug.com/galleri/albums/userpics/10001/IMG_0826_kopiera.jpg

http://www.thelowandslowbug.com/galleri/albums/userpics/10001/IMG_0870.jpg

http://www.thelowandslowbug.com/galleri/albums/userpics/10001/IMG_1032.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.