Annons

Att fota: svart labrador

Produkter
(logga in för att koppla)

BigHair

Aktiv medlem
Jag ska fota en svart labrador (narkotikahund) för tidningen Hundsport och undrar hur jag ska bära mig åt på ett bra sätt. Har funderat rätt mycket själv, men har inte riktigt något bra objekt att träna på.
Är det någon som har något tips? Kan vara allt från exponering till vinklar och omgivning (hunden ska fotograferas i sin "naturliga" miljö, alltså inte i studio).

/lasse

Svarta hundar.. ajaj.. har en svart bullmastif/labb som är jättesöt men omöjlig att fota.. se till att det inte är för ljust ute blir svårare så.. Bra tips va ;) dubbelexponeringar kanske en ljusare och en mörkare?

/satu

Jadu.
Jag har också en svart hund och jag är inte avundsjuk på ditt uppdrag ;-)
Skämt åsido, som Satu sa, försök hålla dig till skugga om möjligt. Starkt ljus är jättesvårt. Om det ändå måste göras får du förbereda dig på att du får ljusmäta på hunden med utfrätta områden runt om . Lättare blir det väl i så fall ju större del av bildytan som täcks av hunden. Men mitt stalltips blir som sagt som Satu sa, försök hoppas på mulet eller sök upp skugga.
Men nog måste du kunna hitta en svart hund att öva lite på någonstans? Såg nu att du bodde i Norrland, annars hade du gärna fått låna min hund :)

Jag har haft svart hund o känner igen problemet.
Försök med upplättningsljus på hunden, skärmar är bättre än blixt som bara ger vita ögon.
Alternativexponera plus/minus ett par steg och ev slå ihop bilderna.
Miljöbilder tycker jag ska visa hur jäkligt det kan vara, dvs bråte och stökigt, en hund på ett rent golv med en låda är inte så imponerande.

Bilagor

• peprad4.jpg
    peprad4.jpg
    30.7 KB · Visningar: 439
tips! skicka ett mess till Hobbe Lundahl, medlem har pa fotosidan, han e duktig pa hundar!

Du fotar väl i råformat? Med mycket "fill light" och sänkt lågdagerkontrast i RawShooter är man en bit på väg mot en räddad labradorbild.

Funkar det inte med reflektorer placerade på ett sådant sätt att de ger glans i pälsen och gör att det blir lite teckning i det svarta?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar