Annons

Att fota i kyrkor

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Jag har alltid velat prova att ta HDR-bilder inne i nån kyrka. Är inte religiös, men har sett fina exempel på såna bilder och det vore kul att prova själv.

Idag åkte vi förbi en liten kyrka ute på landet och jag stannade och frågade vaktmästaren om det var okej att fota därinne. Hon var väldigt osäker eftersom det har varit mycket inbrott och så var det det här om bilden hamnade på Internet. Alla kan ju se hur det ser ut då osv.
Jag förstår och respekterar absolut deras anledning så jag sa att vi struntar i det, så behöver hon inte ringa chefen och fråga.

Men jag började fundera lite. Har ju sett många bilder på insidan av kyrkor härinne. Hur vanligt är det att man får fota i kyrkor? Med stativ? Nån som vet?
 
Jag har hört att dom kan vara lite kinkiga när det gäller stativ, men i övrigt har jag aldrig stött på patrull när jag fotat i kyrkor.
 
Utan att veta hur det ligger till med detta kan ju kyrkor innehålla upphovsrättsskyddade konstverk, som ju då rimligen inte får avbildas och publiceras på nätet utan upphovsmannens medgivande. Men jag vet som sagt inte vad som gäller för foto i kyrkor och publicering av bilderna. Tycker också det vore intressant att få veta. Annars fotas det ju flitigt i kyrkor vid ceremonier av olika slag.
 
Då kanske det bara var i denna lilla landsortskyrkan de var lite misstänksamma. Får hoppas på det och att jag hittar en annan där det är okej.
 
Troligtvis, eller iaf förhoppningsvis, var denna kyrka ett undantag. Jag har hittills inte stött på patrull någon gång, men det händer att du undanbeds att använda blixt.

Lycka till i din kyrkjakt!
 
frågan är väl hur många kyrkor som har upphovsrättsskyddad konst där konstnären fortfarande är i livet... det känns inte som om det är direkt vanligt förekommande..
det känns konstigt om de stoppar en när man vill fota så, man kan ju fråga sig om det är "foto-förbud" i den kyrkan även under dop, bröllop och andra dylika arrangemang....

/Tobias
www.tobiasguldstrand.com
 
det känns konstigt om de stoppar en när man vill fota så, man kan ju fråga sig om det är "foto-förbud" i den kyrkan även under dop, bröllop och andra dylika arrangemang.
Förmodligen inte men då är ju det primära syftet inte att ta bilder av kyrkan utan på en händelse i kyrkan.
 
De verkade ha haft en väldigt massa inbrott i den här kyrkan också, så två snubbar som helt plötsligt kommer och frågar om det är okej att fota därinne kanske låter lite misstänksamt. Jag försökte berätta om HDR-tekniken, men jag är inte så bra på att förklara så det blev kanske lite virrigt, haha!
 
Madeleine

Oavset om du är troende eller ateist och trots att Svenska kyrkan skiljts från staten så tillhör byggnaderna vårt kulturarv. Om du blixtrar för mycket under en förrättning så kan jag förstå om de säger till men annars kan du plåta så mycket du vill, med eller utan stativ. Jag skulle inte ens komma på idén att fråga om lov.
 
Ett lovvärt initiativ, jag har själv funderat på samma sak.

Hör av dig till pastorsexpeditionen, presentera dig och vad du vill göra, fråga om det går att komma dig en dag då någon förrättning inte är planerad så borde det inte vara några problem med blixtar och stativ.
 
Oavset om du är troende eller ateist och trots att Svenska kyrkan skiljts från staten så tillhör byggnaderna vårt kulturarv. Om du blixtrar för mycket under en förrättning så kan jag förstå om de säger till men annars kan du plåta så mycket du vill, med eller utan stativ. Jag skulle inte ens komma på idén att fråga om lov.

Blixtra hade jag inte tänkt, med min lilla inbyggda blixt hade resultatet inte blivit så lyckat;) Och det behövs ju inte med HDR-bilder heller. Det förstår jag absolut om de inte vill att man fotar med blixt, med alla gamla målningar och så.
Hade tänkt försöka fota när kyrkan är tom, dels så jag inte stör nån och dels så det inte blir folk på korten. Nuförtiden är ju de flesta kyrkor låsta de tiderna så därför blir det nästan oundvikligt att fråga. Sen känns det bättre för mig också. Men om det är en stor kyrka, som nån av dem i Göteborg så är det kanske en annan sak kan jag tänka mig. Där borde de väl vara mer vana vid att folk tar bilder?
 
På tal om att plåta i kyrkan.

Kan berätta en sann historia. När vi fick den första färgfilmen var den så otroligt långsam att det tog en hel dag att plåta interriören i en kyrka. Fotografen ställde kameran på stativ uppe på orgelläktaren och öppnade slutaren tidigt på förmiddagen. Strax före solnedgången hämtade han sin kamera och kunde då göra en fin färgbild. Då hade en vigsel och två barndop förrättats i kyrkan men ingen människa syntes på bilden.
 
Ja, sånt är änna fascinerande! Tycker det är ganska otroligt att man kan "trolla bort" alla människor som passerat på det viset. Inte för att det är nåt konstigt, men ja... ändå!
Vi har ett sånt foto hängande på väggen. Tror det var min farfar som ställde kameran i fönstret och lät den stå ett bra tag under natten. Blev en vacker ödslig stadsbild av det.
 
Finns det några stöldbegärliga föremål kvar i kyrkorna?
Stöldligor har ju härjat ganska fritt i kyrkorna dom senaste decennierna.
Men dom som förhoppningsvis finns kvar är nog undanställda och tas fram vid speciella tillfällen.

Plåtade i Kölnerdomen -06, då kom en präst fram och sa att mitt enbensstativ inte var tillåtet, slog då på skakreduceringen men det blev väldigt långa tider pga allt sot på väggar och det var fullt med folk oxå...
 
Plåtade i Kölnerdomen -06, då kom en präst fram och sa att mitt enbensstativ inte var tillåtet, slog då på skakreduceringen men det blev väldigt långa tider pga allt sot på väggar och det var fullt med folk oxå...
Vad kan han ha haft för motiv för detta förbud månne? Antingen tycker man att du borde få fota eller inte. En liten nätt enbenare gör väl varken till eller från? Får man ha käpp i kyrkan?
 
Vad kan han ha haft för motiv för detta förbud månne? Antingen tycker man att du borde få fota eller inte. En liten nätt enbenare gör väl varken till eller från? Får man ha käpp i kyrkan?
Antingen eller? Men var går gränsen då? Ett ben, tre ben eller stativ med fem?

Han fick ta bilder men inte ha ett stativ. Varför skulle prästen behöva motivera sig?
 
Han fick ta bilder men inte ha ett stativ. Varför skulle prästen behöva motivera sig?

Människor runt ikring fotografen kan snubbla över trebensstativ i och med att de (stativbenen inte fotograferna) står ut lite (risken är liten, men ändå...). Däremot snubblar någon knappast över en en-benare. Därför tycker jag personligen att prästen borde ha kunnat motivera sig.


//L
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.