Annons

Att fixa ett trögfokuserat objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har ett Micro-Nikkor 55/2,8 hemma på prov inför ett eventuellt köp. Allt är ok utom att fokuseringen är förbaskat trög. En vän till mig har helicoidfett i sina gömmor, och har mekat lite med sina objektiv. Är det något man ska passa sig för innan man ger sig på just det här objektivet? Jag tänker att om jag kan få det riktigt billigt är det värt en chansning på att få det att fungera ordentligt. Någon som kan dela med sig av allmänna erfarenheter av att smörja upp gamla objektiv?

det är absolut inget man ska göra om man inte vet exakt vad man håller på med. Ibland kan det var så att motljusskyddet fått sig en törn och klämmer till objektivet så att det blir trögt.

Jag ska skruva isär min Nikkor 28-85 macro inom kort, jag är inte rädd för att skruva.

Det viktigaste är att ha rent och organiserat runt sig. Att inte slarva med grejerna. Och att ha mycket små verktyg hemma ;-)

/A

Jag vet inte exakt vad jag håller på med, men min kompis kan hjälpa till. Motljusskydd har jag inget, förutom att frontlinsen sitter som i en inbyggd lång tratt. Är det det du menar?

Jag har renoverat ett Mickro NIKOOR 55 2,8.
Då jag har en viss vana, kan jag ändå säga att det är klurigt.
Det helicoidfett du talar om har jag använt.
Men dt är den mellanröga sorten, (mellan viskositet) Vilket är för trögt för dett aobjektiv.
Jag rekommenderar att man använder det fett med minsta viskositeten.
Att få isär att få ihop, att justera det så att det stämmer är ett ganska avncerat pyssel.
En enda liten skruv som blir sönderskruvad och allt åt helvete.
Så rätt verktyg är absolut viktigt.
dessutom att inte forcera utan skaffa rätt verktyg innan du försöker med kniv o gaffel.
Mitt renoverade går lite väl segt, men är ändå brukbart, jag har ju fått bort allt gammmalt torkat fett och vet att det funkar i 20 år till.
Får du det för 200 kronor är det värt även om du misslyckas.
Renoverat är det ju värt mer än en tusenlapp.
Försök inte med vaselin eller vanligt bilfett, det flyter och snart finns det på linserna. Och bländaren.
Mät upp allt och dokumentera noga vid isärtagningen. De tgäller att få rätt gäng även om helixgängorna har tre ingångar.
Att dra runt ringarna kan vara svårt utan specialverktyg, mankan göra ett sådant av hårdträ i vilket man borrar ett hål, exvis 55 mm och sågar en slits så att man kan klämma åt och dra runt. Försök med polygrip ger dig bara fula märken.

Oj, tackar! Det var en bra beskrivning...kanske ska jag ändå leta vidare efter ett välfungerande ex...om jag inte får det jättebilligt.

Ja jag tycker att ett par hundra är lagom för ett sådant som behöver genomgång.
Det lär kosta tusenlappen att lämna in det för åtgärden.
Men ett sådant objektiv är verkligen gediget och ger bra resultat.
Tungt och stabilt och vrider sig inte när du fokuserar. Men just det gör att det blir komplicerat.
Sen vill man väl ha andra objetiv på moderna kameror som D200 etc.
På en D7 går det, men man kan inte mäta ljus genom det. Så det blir cut and try.

Ännu värre är de sk CRC objektiven. Close Range Correction
Det är då en extra grupp med helixgängor som rör de bakre linserna separat. Och med en annan stigning..... Phuuu för att renovera ett sådant...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto