Spidertime
Avslutat medlemskap
Jag köpte mitt från amazon.de för ca 50 euro. Utan huvud!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag köpte mitt från amazon.de för ca 50 euro. Utan huvud!
Jo tack, jag har tittat på 16-85:an och lagt det med i min "väska" på kommande köp av objektiv, men nu är ju frågan vilken av de 3 ovannämnda är lämpligast!?
Sen är jag såklart fundersam när det kommer till fasta macro objektiv, som har en närgräns på 1:1 men vilken som är bäst lämpad för blommor och insekter?
All hjälp är välkommen!
Tamron SP 90 är ju en klassiker i macrosammanhang.
Jag köpte Nikons 105:a för några veckor sedan, vilket jag är nöjd med. (Stor & tung dock)
Sigma 150mm verkar vara något lite utöver det vanliga också.
Under 90 gör nog att man behöver komma väldigt nära och över 150 gör det svårt att handhålla.
Fast jag är långt från duktig på macro, så någon annan har säkert vettigare input
Men numera finns det bättre och billigare alternativ. Se det stora makroobjektivtestet i FOTOs senaste nummer.Tamron SP 90 är ju en klassiker i macrosammanhang.
Sigmas makroobjektiv 70/2.8, 150/2.8 och 180/2.8 är bland de allra bästa makroobjektiv som finns att köpa. Väldigt få, om ens några, andra makroobjektiv är bättre.Sigma 150mm verkar vara något lite utöver det vanliga också.
Observera att det finns två versioner av Tamron SP 90mm f/2.8 Macro. Det äldre ("klassikern") saknar bildstabilisering. Den senare versionen, med bildstabilisering är helt klart att föredra (även om man bortser från fördelen med bildstabilisering).Det är lugnt, ditt svar var tydlig nog när det gäller macro.
Läste lite hastigt på SweClockers forumet om samma rekommendation gällande macro-objektiv, att Tamron SP 90 är väldigt bra och händig för närbilder till skillnad från Nikons egna eller dom andra utan bildstabilisator.
Avbildningsskalan beror inte på brännvidden, utan på hur nära man kan fokusera. I stort sett alla objektiv som betecknas "macro" kan fokuseras till skala 1:1 (zoom-objektiv med (fusk)makro-funktion räknas inte).Det blir inte, som de nämnde, "1:1 bilder" om man använder sig av större objektiv då "90" är passande för sånt bruk.
Observera att det finns två versioner av Tamron SP 90mm f/2.8 Macro. Det äldre ("klassikern") saknar bildstabilisering. Den senare versionen, med bildstabilisering är helt klart att föredra (även om man bortser från fördelen med bildstabilisering).
Avbildningsskalan beror inte på brännvidden, utan på hur nära man kan fokusera. I stort sett alla objektiv som betecknas "macro" kan fokuseras till skala 1:1 (zoom-objektiv med (fusk)makro-funktion räknas inte).
Tackar tackar! Lär mig mycket mer nu av allt detta och det uppskattas sannerligen!
Duger dessa två för min resa, tro, inkl standardobjektivet som medföljde från början?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2350327&view=m
Det lär det ju göra, du täcker 16-300mm. Skulle tippa att 16-85 lär sitta på 95% av tiden om du inte sticker ut och skjuter fåglar
Har använt både 18-200 och 16-85 för att fotografera bron från norrsidan. Du kommer nog välja ca 20-30 mm för att få överblicken och "vyn" med molnen som rullar in över/under bron. Det brukar inte vara brist på ljus så något stativ behövs inte. Inne i stan är det ofta trångt men det kan också ges tillfällen att hitta detaljer med ett teleobjektiv. Med ett hus skulle jag övervägt 18-200. Har du två hus så är 16-85 och 70-300(tror jag har inget själv) snäppet bättre. Sedan är ju 85mm på ett D-hus ganska OK tele det också.
Jag tar aldrig med mig macrot på resor, för stort och tungt att släpa på. De jag har med är 16-85 (80+% av bilderna med det), 18-200, 8-16 och 35/1.8. Man kan få ganska kul bilder med ett 8mm raktecknande.
Vilken macro föreslås det som är "bäst just nu" ?
Som sagt, titta i senaste numret av FOTO. Där finns ett makroobjektivtest med över 20 objektiv.
Alla är bra, men några är bäst.