Annons

Att förbereda sin bild för Fotosidan.se

Produkter
(logga in för att koppla)
Hummm...funkar det i PDF-dokument..jag hade för mig att det blev helt kaiko om man skalade upp i PDF-dokument.....Tack för infon Mikael. Trodde att dpin ändå hade lite med att göra om kvaliten när man förstorade upp den för tryckning...får nog läsa din artikel igen ;)
 
När jag tar bort damm och repor brukar jag använda en liten klonstämpel, med mjuka kanter och opacitet ca 50%. Man får dutta 2-3 gånger för att helt få bort ett dammkorn, men det går att få bort dammkorn på de svåraste ställen. Man kan till och med klona från flera närliggande ställen för att få rätt färg och mönster.
 
Trodde att dpin ändå hade lite med att göra om kvaliten när man förstorade upp den för tryckning...

Visst har ppi med kvaliteten att göra när du trycker.

Men, om du har 600 pixlar i bredd på bilden kan du välja att fördela dem på olika sätt.
Du kan klämma ihop 300 av dem på en längd av en tum, då får du en bild som blir två tum bred i tryck. Vilket blir ungefär 5 centimeter.

Eller du kan klämma in 72 av dem per tum, då blir bilden cirka åtta tum bred och trycks med rätt ”pixligt” utseende.

Men bilden är lika stor på webbsidan eftersom den är 600 pixlar bred.

Pixlarna har ingen storlek i filen, det är först när du anger hur många av dem som skall finnas per tum och du skriver ut filen som pixlarna får en storlek!

Du kan töja dem och göra dem enormt stora eller pyttesmå men det finns fortfarande 600 av dem i bildens bredd.

På webben bestäms pixlarnas storlek av hur stora skärmpunkterna är för din skärm med den storlek du ställt in, till exempel 800x600.
 
Ja precis Mikael. Det var nåt sånt jag menade. Alltså om man sparar i 72 dpi so kan man inte göra allt för stora bilder utan att förlora väldigt mycket i kvalité. Fortfarande så tror jag inte man kan förstora hur som helst i ett PDF utan att få pixlighet...Så om man sparar sina bilder i 300 dpi på fotosidan så måste det bli lättare att göra större tryckta bilder....?
 
Jeppe skrev:
Alltså om man sparar i 72 dpi so kan man inte göra allt för stora bilder utan att förlora väldigt mycket i kvalité
Jo, om bilderna är stora. Dpin är bara en informationssnutt i filens header och påverkar inte storleken på minsta sätt. Bara hanteringen.

Jeppe skrev:
Fortfarande så tror jag inte man kan förstora hur som helst i ett PDF utan att få pixlighet...
Jorå, man anger när man PDFar huruvida man vill skala ner bilder eller inte. Det går alldeles utmärkt att lagra monstruösa bilder i PDF-filer. Zoomar man in dem på skärmen blir de fina. Ett tips för att göra fina kopior av PDF-filer om man inte har ett program som kan montera dem direkt är att zooma in max, markera allt och kopiera. Då har man en högupplöst bild av sidan i minnet.

Nästan alla print-on-demand-tryckerier har PDF som standardformat för leverans av filer och många offsettryckare accepterar dem också.
 
Ja men alltså... om orginalbilden inte är mer än 600 pixlar i 72 dpi menar jag..då kan man väl inte göra några mästerverk....??
 
Man kan inte göra några mästerverk med en bild som är 600 pixlar bred om den är i 2820 dpi heller :)
 
Du kan göra mästerverk i en reklambroschyr om du nöjer dig med bilder som är cirka 5x5 centimeter!

Förutsättningen är förstås att det inte rör sig om GIF-bilder eller hårt komprimerade JPEG eller dåligt inskannade bilder.

Men då hjälper inga pixlar i världen. ;-)
 
Tjaaa... själv har jag PS 7.0 på jobbet så jag kör "reparations verktyget" på mina bilder där för o få bort damm och liknande... då behöver man inte bry sig så mycket om hur den "ersättande" bildytan ser ut eftersom ps ändå justerar färgen på bilden så att den blir rätt =)
 
Det reparationsverktyget gör är att den tar bildinfo precis som klonverktyget men sedan anpassar den färgen till omkringliggande bild (alltså om du vill ta bort ett dammkorn och väljer att ta info från en annan del av bilden så anpassar den färgen från på det du "klistar in" till det som ligger runt dammkornet. så i stort sett blir det så att det enda du kopierar är strukturen på skuggor osv... så du behöver inte tänka på villken färg det är på ytan som du klonar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.