ANNONS
Annons

Att ett tele objektiv har macro innebär..?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonaswahlin

Aktiv medlem
som rubriken säger.

Att ett tele objektiv har macro innebär..?

Att det är anpassat för att (också) kunna ta närbilder eller endast för att kunna ta närbilder.. tekniskt sett vad är det som skiljer ett tele 'macro' objektiv från vanliga?
 
Det betyder egentligen inget annat än att det har hyffsat kort närgräns.

Det finns massor med olika åsikter om vad "Makro" egentligen står för. Det som de flesta verkar vara hyffsat överrens om är att ett "äkta" makroobjektiv uppnår förstoringsgrad 1:1. 1 mm i verkligheten blir 1 mm på sensorn.

Det kommer ingen telezoom i närheten av.
 
Makro kommer från grekiskan och betyder stor dvs motivet ska bli stort på negativet/sensorn.

När det gäller zoomar/teleobjektiv och makro så är det lite olika mellan tillverkare när de tycker att det blir makro vanligen 1:4-1:3 i avbildningsskala.
Makro i ursprunglig betydelse är egentligen 1:1 och uppåt dvs när motivet blir lika stort eller större.
 
så om ett tele har macro kan man också använda det till 'vanlig' fotograferig? (dvs porträtt, längre avstånd och liknande utan problem)
 
Makro har ett pris...

Om objektivet inte har en knapp för att begränsa autofokusens arbetsområde kan det få jobba onödigt mycket tex vid "följande" AF. På mitt 70-200/4L är ca halva fokusskalan tillägnad 1.2-3m. Vid närgränsen krävs mycket arbete av autofokusen för fokusering.

Missar systemet att fokusera vid första försöket fortsätter AF förbi korrekt fokus tills närgränsen nås och vänder sedan. Eftersom det tar längre tid ju kortare närgräns objektivet har påverkar det AF-systemets snabbhet avsevärt. De telezoomar som sägs klara makro har som tidigare nämnts dessutom rätt långt kvar till 1:1, som enligt de flesta är den minsta grad av förstoring som kan kallas äkta makro.

Mats
 
Makrofotografering är ingen actionsport. Att försöka använda AF vid makro är tidsödande, så tidsödande att det blir härdande. Enda vettiga sättet imho är MF, X/Y-släde och stativ. Enda gången jag försöker använda AF är när jag jag jagar insekter som inte vill sitta still.

De objektiv som har "fusk-makro" borde döpas om till "Med närbildsmöjlighet", men det kolliderar begreppsmässigt kite grann med närbildslinser, som egentligen heter försättslinser.
 
Jag tror mats syftade på att "närbildsmöjligheten" i telezoomar påverkar den allmänna autofokusprestandan negativt, tack vare den utdragna avståndsskalan nära närgränsen.

Jag håller med om att makro och AF inte går särskilt bra ihop. De gånger jag har fotograferat makro med mitt EF 100/2.8 makro har jag enbart använt MF. AF'en är användbar när man använder den som porträttglugg, men inte som makroglugg.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.