Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att byta fattning

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Nu är jag igång och sneglar på objektiv som ligger oanvända igen...
Har en Zuiko 35-70/3,5-4,5 till ingen nytta, och det är ett fantastiskt trevligt objektiv. Om man skulle få för sig att byta till Nikonfattning, skulle det vara möjligt? Det finns ju många Canon TS35:eek:r som byggts om till nikonfattning.

Allt är naturligtvis möjligt med tillräckligt mycket silvertejp.

Det är dock inte möjligt att använda adapter och bibehålla oändlighetsfokus. Även om det var möjligt skulle det tvinga dig till manuell nedbländning.

Canons TS-objektiv har ju ingen bländarkoppling att förlora så där är modifieringen inte lika svår. Men jag har för mig att den ombyggnaden innebär att man fräser ner objektivet en bit, även om jag inte är säker.

Giullar du 35-70 tycker jag du skall kasta ett öga på Nikons 35-70/2.8. Skarpt, ljusstarkt och gediget. Något tungt förvisso jämfört med ditt ljussvaga Zuiko.

Tja, egentligen är jag inte så sugen på 35-70. Det var mest att jag hade ett olympusobjektiv som jag gillar liggande, men inget hus. Jag misstänkte att det skulle bli knepigt med nedbländningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar