Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att bibehålla färg, komprimering och upplösning i photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

levve

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag undrar hur man gör för att bibehålla samma kvalité på bilderna i photoshop som innan man använde programet. Jag använder JPEG format från en digitalkamera. Hur vet jag att komprimering, upplösning och färger är det samma när jag sparat om bilden i photoshop. Många av dessa förändringar syns ju inte på skärmen!? utan upptäcks först när man väljer att "framkalla" bilderna på papper.

Det kommer upp en fråga om komprimeringsgraden när jag sparar om, vilket nummer ska jag välja för att inte förändra bilden? Jag har prövat lite olika, men storleken på filen ändras alltid.

Sammanfattningsvis: Jag vill inte ha några andra förändringar än de som jag medvetet gjort i photoshop vad gäller bildkvalitén. Hur gör jag då?

Vore tacksam för lite hjälp. :)

levve skrev:

Sammanfattningsvis: Jag vill inte ha några andra förändringar än de som jag medvetet gjort i photoshop vad gäller bildkvalitén. Hur gör jag då?

Vore tacksam för lite hjälp. :)

Det enklaste torde väl vara att spara i ett format med ickeförstörande komprimering, såsom TIFF?

För arkivering är tiff bättre eftersom det finns fler program som hantare det. Formatet är också relativt okomplicerat och publicerat vilket gör att det om 40 år går att programera ett program som kan öppna filerna. Kan kanske bli problem med Photoshop.

Däremot är det inget fel att också spara en PS-fil med alla redigeringslager och dyligt.

levve skrev:

Det gäller att förstå hur det hela fungerar. När du läser in en .jpg bild i ex. Photoshop packas bilden upp i en del av grafikminnet (som du ser på skärmen som en bild) och kan lätt vara 10Mb eller mer.
Om du sparar bilden i jpg igen, manipulerad eller inte, komprimeras bilden till en helt ny .jpg fil. Datorn struntar i om det varit en .jpg, .TIF, .GIF etc. innan.
Om du åter igen läser denna nya .jpg och sparar den som en ny .jpg igen har bilden försämrats ytterligare en aning.
Alltså måste bilden sparas i ett icke-förstörande format som .jpg eller .psp om du vill undvika denna förstämring. Enda nackdelen är att bildfilerna blir ganska stora.
Labben accepterar .tif om du vill ha riktiga förstoringar från detta.
Och...spara alltid .jpg-filen från kameran som ett "original"

berga skrev:
För arkivering är tiff bättre eftersom det finns fler program som hantare det. Formatet är också relativt okomplicerat och publicerat vilket gör att det om 40 år går att programera ett program som kan öppna filerna. Kan kanske bli problem med Photoshop.

Däremot är det inget fel att också spara en PS-fil med alla redigeringslager och dyligt.
Helt korrekt, Berga. Men observera att jag skrev kompromisslöst.

det verkar som om din monitor och printer inte ar kalibrerade ihop

ar det farger som sticker sa far du kolla din printer / monitor kalibrering...
jag brukar kora en auto levels, o en unsnharp mask for att fa det te o poppa battre sa att saga...

Timo

levve skrev:
Hur vet jag att komprimering, upplösning och färger är det samma när jag sparat om bilden i photoshop. Många av dessa förändringar syns ju inte på skärmen!? utan upptäcks först när man väljer att "framkalla" bilderna på papper.

Upplösning och färger ändras inte "av sig själv", oavsett vilket format du väljer. Det går bra att spara en .jpg fil med 300 pixlar/tums upplösning.

Men som tidigare sagts försämras kvalitén varje gång du sparar om som .jpg, denna försämring är dock knappast märkbar om du sparar om med högsta komprimering (12 på skalan) ett fåtal gånger.

Att spara som.tiff för lagring är ett bra tips, men jag tycker .jpg funkar bra för detta också och det tar inte lika stor plats.

Re: Re: Re: Att bibehålla färg, komprimering och upplösning i photoshop?

Linmajon skrev:

Alltså måste bilden sparas i ett icke-förstörande format som .jpg eller .psp

globaljuggler skrev:

Det här menar du egentligen inte väl? Och vad är .psp? Menar du .psd?

Linmajon skrev:
Oj...jo visst menar jag .psd...

Jag antar att Henrik syftade på att jpeg är en förstörande packningsalgoritm. (fast av resten av ditt inlägg att döma, så skrev du nog bara lite fel.... :)

Tack för alla svar!

Ni är ju grymma. Otroligt bra att det finns så många som vill svara på ens frågor:).

Mvh M Levin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar