Advertisement

Annons

Att betala modeller

Produkter
(logga in för att koppla)

seamonster

Aktiv medlem
Jag har tänkt börja använda modeller i mina fotomanipulationer. Att hitta vad jag söker är inga problem, men jag vet inte hur jag ska göra med betalningen?

Jag försörjer mig inte på mina manipulationer utan jobbar lite här och där eller går på utbildning hos Af. Min ekonomi är alltså inte direkt stabil. Ibland har jag mer än vad jag behöver, ibland är det pasta månaden ut. Jag har ingen möjlighet att betala en modell.

Hur kan man lösa detta?

Jag har tänkt följande:

Jag hittar en intressant modell och frågar om hon/han vill medverka i en fotomanipulation. Självklart förklarar jag att bilden kommer hamna i en bildbyrå så att han/hon godkänner detta.
Sedan fotograferar jag och använder modellen i min fotomanipulation, och skickar över den till bildbyrån. Om en licens blir såld ger jag modellen 20% av vad jag får, och det gör jag för varje licens som blir såld.

Låter det vettigt och seriöst? Finns det några problem med att göra så?

/Marcus

Nupp, det rimmliga är att modellen får 50% av vad du får. Varför det? Därför att hon/han ger dig en ospecifierad kredit på ett antal tusen som det skulle kostat att hyra en modell proffesionellt. Eller rent av tar risken att inte få betalt alls.

/maverick

Självklart skriver man ett avtal, så att det finns garantier, men jag förstår tanken. Fast 50%. Är inte det lite högt? Någon som vet vad det kostar att hyra en modell för en dag om man ska fota en bild som hamnar på en bildbyrå? Ska modellen även ha provision om bilden senare säljs?

/Marcus

det rimmliga är att modellen får 50% av vad du får

50% är för högt. 20% är en mer rimlig siffra.Men det är alltid billigare att betala modellen kontanta pengar och INTE ge %. Detta då en bild kan säljas om och om igen med goda förtjänster.

/ N.

Som modell skulle jag aldrig gå med på 20%. Som i verkligheten är 10% eller mindre, beroende på om man kör med svarta eller vita pengar, eftersom det är enbart är halva beloppet som det räknas på.

En bild kan förvisso bli såld flera gånger men mer troligt bara en gång om man inte tar väldigt generella bilder, men så låter det ju inte här direkt.

Så om vi gör ett räkneexempel. Säg att bildbyrån säljer din bild för 6k, du får 3k minus skatt vilket avrundat blir dryg 2k och då skulle modellen alltså få 400:- för en dags arbete? Om bilden säljs två gånger så 800:- vilket då ska jämföras med att modellen hos en agentur kostar typ 500:-/tim?

Möjligen skulle man räkna av kostnader först och sedan splitta 50%. Men det beror väl på hur mycket man uppskattar den kredit man får av modellen antar jag.

/Maverick

Det är väl samtidigt beroende på hur många modeller du har. Ge 20% till varje modell och du har fem stycken modeller. Vad ska du själv betala dina omkostnader med då?

/M

Gjorde ett modelljobb genom Mikas åt butikskedjan MQ för ett par år sedan. Tror att jag fick 1750:- brutto för 4 timmar. Det finns ju dessutom flera prisklasser/katergorier av modeller.

mago skrev:
Det är väl samtidigt beroende på hur många modeller du har. Ge 20% till varje modell och du har fem stycken modeller. Vad ska du själv betala dina omkostnader med då?

/M

Så blir det naturligtvis. Men rimligtvis tycker jag att man delar lika då med tills man kommit upp i skälig ersättning för modellerna.

Mvh
Maverick

Sen är det ju intressant med nedlagd tid. Nu jobbar jag ju inte åt kund, men själva fotosessionen kan ju ta max 3 timmar, men sen kan det ju med lätthet vara 30 timmar jobb efter det. Och då jobbar jag ju inte ens åt någon kund, vilket skulle öka tidsåtgången avsevärt.

Maverick skrev:
Så blir det naturligtvis. Men rimligtvis tycker jag att man delar lika då med tills man kommit upp i skälig ersättning för modellerna.

Mvh
Maverick

Håller med dig där. Dock anser jag att man ska lägga till arbetet bakom det slutgiltiga resultatet ska räknas in. Kan vara så att det är mer än bara modeller som är involverade. Exempelvis stylister, frisörer, sminköser, assistenter you name it. Om man ser till arbetet en modell gör och det en sminkös gör så är min erfarenhet att det brukar vara så att sminkösen har utlägg för exempelvis smink med mera. Modellen har som oftast inga utlägg inför en plåtning. Samma sak med fotografen som har sin utrustning som "slits".

Därför anser jag att det är dumt att diskutera procentsatser. Men klart att alla involverade ska få vara med att dela på kakan. Sedan hur stor bit var och en får är en bedömning från fall till fall.

Håller med i era synpunkter men jag resonerar ändå som jag gör när det kommer till att betala folk på krita. Kan man inte betala folk för deras arbete på direkten så får man se till att betala ordentligt när man kan. De ska inte lida för att jag har dåligt med pengar. Gör dom det så får man nog snabbt dåligt rykte iaf. De flesta modeller har rätt bra kontakt med varandra.

Mvh
Maverick

Mmm, det är svårt det här. Jag behöver inte en modell en hel dag, kanske bara några timmar. Däremot kan det övriga jobbet med bilden i extrema fall ta upp till 3 arbetsdar. Då känns det konstigt att modellen ska ha 50% av royaltyn. Men jag förstår vad Fredrik menar, och 50 % är kanske nödvändigt till en början. Jag menar, om bilden inte blir såld, blir det ju inga pengar. Då måste man kanske erbjuda en större summa om bilden skulle bli såld för att verka mer seriös och för att locka. Har lite att fundera på här…

/Marcus

50% till modellen låter mycket. Det kan ju vara lite arbete med smink och hitta rätt kläder för modellen men fotografen lägger ju oftast lite tid på förberedelserna och har en hel del efterjobb efteråt. Fotografen är ju framför allt ansvarig för den färdiga bilden.

Hänger väl också lite på om det är en erfaren modell eller bara en tjej med karisma som modellar?

Men ärligt, är det inte det vanliga tillgång och efterfrågan? Finns säkert en drös med tjejer som nöjer sig med 20%... och ett gäng som aldrig skulle modella för mindre än 50%.

Rent generellt så tycker jag det känns som att fotografen är en form av regisör, och således har ansvar för väldigt mycket mer än modellen som egentligen mest ansvarar för ett moment.

Några ören från en som egentligen inte vet något, bara reflekterar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar