Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att börja med storformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag börjar bli sugen på storformat.. Går det köpa en riktigt smidig 4x5 tummare som går att handhålla? `
Ingår optik och allt man behöver när man köper en storformatare ny?

Vad är det för närgräns på 150mm optik?

/D
 
Jag börjar bli sugen på storformat.. Går det köpa en riktigt smidig 4x5 tummare som går att handhålla? `
Ingår optik och allt man behöver när man köper en storformatare ny?

/D

Den smidigaste 4x5 är väl den gamla presskameran Speed Graphic, gjord för handhållet bruk. Men storformat är roligare med stativ, man får ingen större nytta av förställningsmöjligheterna med en handhållen kamera.

Om du ska köpa en begagnad storformatare så köp av en entusiast som kan förklara allt och se till att du får med dig allt du behöver.

Sen får du ställa in dig på att det tar TID. Med storformat blir foto en hobby att räkna med! Jag körde med en rätt liten o smidig Linhof Technica 9x12 några år. För familjens del var det som om jag hade spelat golf...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.