Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Att börja med storformat
- Trådstartare marcuspajp
- Start datum
marcuspajp
Aktiv medlem
Xtol och Fujidol E är såvitt jag vet väldigt lika i sammansättning. Och Xtol är billigare.
marcuspajp
Aktiv medlem
marcuspajp
Aktiv medlem
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Oexponerade sparas i en orginalask i en försluten plastpåse i frysen. Alternativt liggandes i filmhållaren i kameralådan i väntan på exponering.paco skrev:
Lite OT: Ni som har 4x5 negativ; hur förvarar ni dom?
Exponerad förvarar jag i filmhållaren.
Framkallade förvarar jag i därtill avsedda pergamyntblad för 4st 4x5" neg inhandlade från photax (100-pack är minsta dom säljer i)
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Markus det där ser ut som äldre typen av hållare antingen för film eller glasplåtar (min gissning). De passar antagligen inte i "moderna" s.k. internationella/graflock bakstycken.
marcuspajp
Aktiv medlem
Jaså, de låg väl på samma hylla som kameran och kom med därför. Det låg film i dem också som jag använder för att träna mig på att ladda mina andra hållare. Väldigt praktiskt.
ThomasC
Aktiv medlem
marcuspajp skrev:
Här kommer en bild på hållarna
Om din kamera har springback: Släng dom pronto!!..och skaffa dubbelsidiga i plast!! Dom kostar inte många kronor begagnade idag.....och är flera klasser bättre.
marcuspajp
Aktiv medlem
Jag fick med vanliga Lisco och Fidelity-hållare också. Jag ville mest veta vad de där andra hållarna är till för eftersom de inte verkar passa i kameran.
marcuspajp
Aktiv medlem
Nu har jag lämnat in slutaren, han sa att det skulle gå på 1200-1500 och att det inte va helt säkert att den gick att fixa.
Jag har också kommit fram till att objektivet och därmed också förmodligen kameran är från 1961 och att det är DB-mount på min objektivplatta. Sånna objektiv verkar vara lite billigare ifall jag blir tvungen att köpa ett nytt eller så..
Jag har också kommit fram till att objektivet och därmed också förmodligen kameran är från 1961 och att det är DB-mount på min objektivplatta. Sånna objektiv verkar vara lite billigare ifall jag blir tvungen att köpa ett nytt eller så..
timeUnit
Aktiv medlem
Normal brännvidd på 4x5 tum är 160 mm. Normal på 35 mm är 43 mm. En 50 mm-optik i småbild motsvaras ungefär av en 180 mm i 4x5 tum. Allt detta gäller då diagonal bildvinkel. Men pga de olika förhållandena mellan sidorna på 4x5 tum och småbildsformatet, upplever många att 150 mm optik på 4x5-tumskameror är mer likt 50 mm på småbild.
Sen är det bara procenträkning som gäller. Rökna ut den procentuella skillnaden mellan en 50 och 80 mm glugg och lägg på den siffran på 150 mm så får du motsvarigheten.
Sen är det bara procenträkning som gäller. Rökna ut den procentuella skillnaden mellan en 50 och 80 mm glugg och lägg på den siffran på 150 mm så får du motsvarigheten.
marcuspajp
Aktiv medlem
Wow, min gamla tråd är uppe igen
Jag hade själv en liten svacka med storformat för att jag ogillade att slabba med negativen i totalt mörker i en halvtimme, men jag har köpt en Jobo 2500 nu med spiral för 6 blad så att jag kan framkalla i dagsljus. Har inte provat den ännu bara.
Det är rätt så svårt att räkna om exakt bildvinkel pga att proportionerna är annorlunda. Vissa räknar med diagonalen som Henning och får då 160 för 4x5. Andra tycker att det känns mer naturligt att räkna på längden och då blir en normal lite kortare, runt 150.
Själv har jag 75 (motsv. 20mm), 121 (motsv. 35mm) och 210mm (motsv. 85mm) för 9x12cm. Jag har inget behov av fler brännvidder, möjligtvis nått "kul" gammalt softfokusobjektiv eller så men det har ju inte med brännvidd att göra
Edit: Det kan vara lite omständigt om repro-claronen inte har slutare, jag skulle kolla upp det. Men det beror helt klart på vad du ska fota med den.
Jag hade själv en liten svacka med storformat för att jag ogillade att slabba med negativen i totalt mörker i en halvtimme, men jag har köpt en Jobo 2500 nu med spiral för 6 blad så att jag kan framkalla i dagsljus. Har inte provat den ännu bara.
Det är rätt så svårt att räkna om exakt bildvinkel pga att proportionerna är annorlunda. Vissa räknar med diagonalen som Henning och får då 160 för 4x5. Andra tycker att det känns mer naturligt att räkna på längden och då blir en normal lite kortare, runt 150.
Själv har jag 75 (motsv. 20mm), 121 (motsv. 35mm) och 210mm (motsv. 85mm) för 9x12cm. Jag har inget behov av fler brännvidder, möjligtvis nått "kul" gammalt softfokusobjektiv eller så men det har ju inte med brännvidd att göra
Edit: Det kan vara lite omständigt om repro-claronen inte har slutare, jag skulle kolla upp det. Men det beror helt klart på vad du ska fota med den.
jrydberg
Aktiv medlem
Ännu en nybörjare
Så till slut fick jag tummen ur och införskaffade en 4x5"a. Har beställt kasetter från USA och de borde dyka upp när som helst.
Jag har också tänkt lite på det här med framkallnin.
Min tanke var att framkalla i skålar, men hur stor är risken för repor? Vilka andra sätt finns det att framkalla på?
Så till slut fick jag tummen ur och införskaffade en 4x5"a. Har beställt kasetter från USA och de borde dyka upp när som helst.
Jag har också tänkt lite på det här med framkallnin.
Min tanke var att framkalla i skålar, men hur stor är risken för repor? Vilka andra sätt finns det att framkalla på?
timeUnit
Aktiv medlem
Det finns massor av sätt, men några är ite enklare än andra. T ex CombiPlan-tanken. Den är dyr, läcker vätska och om man gör fel kan man få bladen att lossna i tanken och då blir det en jefla röra, men i övrigt är den bra.
Jag lade ner skålframkallning tidigt, det var så mycket meck och blev så kass att det inte var värt det. Jag är övertygad om att man kan lära sig skålframkallning och få perfekta resultat, men det var inte min grej i alla fall. Mörkt är det också, till skillnad från med CombiPlan.
Sen kan du skaffa dig en Jobo och framkalla i den, mer eller mindre automatiserat. Jättepraktiskt, men ganska dyrt i inköp, och frågan är om det är värt det för den som inte plåtar 8 blad om dagen...
Jag lade ner skålframkallning tidigt, det var så mycket meck och blev så kass att det inte var värt det. Jag är övertygad om att man kan lära sig skålframkallning och få perfekta resultat, men det var inte min grej i alla fall. Mörkt är det också, till skillnad från med CombiPlan.
Sen kan du skaffa dig en Jobo och framkalla i den, mer eller mindre automatiserat. Jättepraktiskt, men ganska dyrt i inköp, och frågan är om det är värt det för den som inte plåtar 8 blad om dagen...
Lasse Mellberg
Aktiv medlem
Framkallning
Kolla om du kan hitta en framkallningsskål som Paterson tillverkade som hette orbital Egentlingen en framkallningsskål för cibachrome eller motsv. Fungerar väldigt bra för 9X12. 4X5" och 13X18 tar fyra niotolv blad. Och förbrukar lite kemi.
mvh
Lasse
http://www.retrophotographic.com/shop/70/index.htm
Kolla om du kan hitta en framkallningsskål som Paterson tillverkade som hette orbital Egentlingen en framkallningsskål för cibachrome eller motsv. Fungerar väldigt bra för 9X12. 4X5" och 13X18 tar fyra niotolv blad. Och förbrukar lite kemi.
mvh
Lasse
http://www.retrophotographic.com/shop/70/index.htm