Annons

Att bära kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Maua

Aktiv medlem
Skulle vilja ha tips på färdiga produkter eller hemmafix för att fästa kameran på ryggsäckens axelremmar för att slippa ha remmen runt nacken. Vill även kunna fixera kameran på något sätt så att den inte pendlar fram och tillbaka som den gör när man har den runt halsen. Det ska även gå fort att få upp kameran till shoot mode s.a.s Det finns säkert massor av prylar för detta men jag har inte hittat något ännu!

Jag går med kameraremmen virad runt handleden, då sitter den fast och får upp den lätt! Kanske inte lika säkert dock, menmen...

En liten varning bara, jag hade min blackrapid kopplad till Manfrottos PL200 kameraplatta.

Inte det smartaste, d-dringen gick av och min nästan nya d300s med blixt åkte i backen från midjehöj.

Kanske bäst att använda backrapids orginal infästning, den verkar ju både blivit en hel del bättre och snyggare.

/Bruno-Lundh

En liten varning bara, jag hade min blackrapid kopplad till Manfrottos PL200 kameraplatta.

Inte det smartaste, d-dringen gick av och min nästan nya d300s med blixt åkte i backen från midjehöj.
/Bruno-Lundh

Var det ringen på PL200-plattan som gick av?? Blev lite orolig, för jag har min D80+70-200/2.8 dinglandes där ganska ofta på min hemmagjorda variant av black rapid.

Illa, den känns ju så pass robust. Får väl tänka om nu då kanske...eller byta platta lite oftare.

jag vet inte om den gick av eller om den böjdes och hoppade ur sina hål. de är nämligen inte så djupa, max 1.5 - 2 mm

Jag brukade kolla ofta att skruven va iskruvad för jag har vart med om att den har lossat. Skulle göra samma sak nu och när jag tog i kameran för att kolla så åkte den i backen.

Lite synd hade precis haft en aha upplevelse med blixt innan efter haft en extern i över ett år... Nu har jag ingen :p

jag vet inte om den gick av eller om den böjdes och hoppade ur sina hål. de är nämligen inte så djupa, max 1.5 - 2 mm

Jag brukade kolla ofta att skruven va iskruvad för jag har vart med om att den har lossat. Skulle göra samma sak nu och när jag tog i kameran för att kolla så åkte den i backen.

Lite synd hade precis haft en aha upplevelse med blixt innan efter haft en extern i över ett år... Nu har jag ingen :p

Det hände mig med med min BR-rem, Manfrottoplattan gängade upp sig den gången o kameran föll handlöst till backen. Numera går jag skruvar åt den flera gånger i minuten när jag bär kameran, oavsett om jag använder Manfrottoplattan (mycket sällan) eller originalkopplingen. 1,5 - 2 mm låter vanskligt med ett 70-200, brrr...

Kanske bäst att använda backrapids orginal infästning, den verkar ju både blivit en hel del bättre och snyggare.

/Bruno-Lundh

Om man är orolig för detta kan har ju Black Rapid kommit med en ny produkt för att lösa det. En egen d-ring som är starkare och säkrare än Manfrottos egna:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FastenR2

Om man är orolig för detta kan har ju Black Rapid kommit med en ny produkt för att lösa det. En egen d-ring som är starkare och säkrare än Manfrottos egna
En sådan skruv speciellt för Manfrotto lär vara på gång -- men finns inte att köpa ännu. Produkten du länkar till är det vanliga standardfästet för Blackrapid-remmen.

Jag hade faktiskt glömt av att jag startat denna tråden, Ganska lustigt!

Skulle varit lite tydligare när jag ställde min fråga tror jag :)

Jag vill alltså ha en lösning för att fästa kameran i min vandringssäcks bärremmar. Har man stor rygga så går det inte att ha kameran hängades vid sidan utan man måste ha den på magen. Jag vill avlasta nacken samt kunna stabilisera kameran så att den inte pendlar fram och tillbaka när man går.

Hej!

Jag har ingen bild, men jag satte två karbinhakar i ryggans axelremmar. På kameraremmarna satte jag två "nyckelringar" som sedan kunde hakas i karbinhakarna. Med lite tur och rätt längd på grejorna så hängde kamera på bröstet med belastningen på axelremmarna OCH kunde användas utan att kopllas loss från karbinhakarna. Det gick dock inte att fota vertikalt men det är egentligen endast att förlänga kopplingen med ytterligare nyckelringar eller motsvarande rem.Det blev rätt mycket bekvämare än att ha kameran slängande på bröstet eller sidan genom att den fria längden för kameran blev ganska kort. Jag använde detta på vandringar i alperna. Kameran var en Canon 40D.

. I dessa kunde jag sedan hänga kameran
Jag hade faktiskt glömt av att jag startat denna tråden, Ganska lustigt!

Skulle varit lite tydligare när jag ställde min fråga tror jag :)

Jag vill alltså ha en lösning för att fästa kameran i min vandringssäcks bärremmar. Har man stor rygga så går det inte att ha kameran hängades vid sidan utan man måste ha den på magen. Jag vill avlasta nacken samt kunna stabilisera kameran så att den inte pendlar fram och tillbaka när man går.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar