Annons

ateljébilder, vem äger bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fotograferar i atlejé och har tänkt att ställa ut ateljébilderna i reklamsyfte i min butik. Måste jag fråga personen på bilden eller är det jag som äger bilden och får göra "vad som helst med den"?

Tänkte även på en sak till... vad säger lagen om detta:

Jag fotograferar en kund i ateljén hon köper en bild av mig men får inga negativ. Hon går till en annan fotobutik och framkallar fler av de bilder jag har fotograferat och gör även några förstoringar. Får hon göra så? Är det inte jag som äger negativen? Måste hon inte vända sig till fotografen om hon ska ha ytterligare kopior eller förstoringar?

Tacksam för svar!

Du får inte använda någons bild i marknadsföring utan personens samtycke enligt lagen om namn och bild i reklam. Dessutom finns en specialregel i 27 § upphovsrättslagen:

"I fråga om beställd porträttbild äger upphovsmannen dock icke utöva sin rätt utan tillstånd av beställaren eller, efter dennes död, av hans efterlevande make och arvingar."

Man får göra kopior av exemplar för privat bruk, så din kund gör inget olagligt.

therese_eriksson_kenttä skrev:
Jag fotograferar en kund i ateljén hon köper en bild av mig men får inga negativ. Hon går till en annan fotobutik och framkallar fler av de bilder jag har fotograferat och gör även några förstoringar. Får hon göra så? Är det inte jag som äger negativen? Måste hon inte vända sig till fotografen om hon ska ha ytterligare kopior eller förstoringar?

Tacksam för svar!

Dessa regler har nyligen skärpts så att det utryckligen inte tillåts att man gör hur många kopior som helst. Det ska vara till den privata sfären och lagstiftaren menar att detta innebär att det rör sig om ensiffriga antal. Fför mig innebär det max 9 exemplar.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar