Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Asien, reseblogg...

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger Sjödin

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag tänkte skriva en kort rad här om att ikväll åker jag på en resa till Asien och blir borta en längre stund. Jag tänkte inte skriva nått här om resan mer än detta inlägget.

Jag startade upp en reseblogg inför den här resan för jag vill kunna dela med mig av upplevelser och bilder. Jag har inte nått företag eller nått sånt utan om det är folk som har intresse av att följa mig så finns jag på http://www.rogersjodin.com

Kommer åka från Bangkok till Manilla, Kambodja är en stor del av resan...

Som sagt, ett tips om ni gillar att följa bloggar!

ps. kommer ju inte kunna uppdatera den så otroligt ofta eftersom Kambodja är kanske inte det internet tätaste landet ;)

Ha så skön höst här i Sverige och ta mycket bilder! :)

Hej på er!

Jag tänkte skriva en kort rad här om att ikväll åker jag på en resa till Asien och blir borta en längre stund. Jag tänkte inte skriva nått här om resan mer än detta inlägget.

Jag startade upp en reseblogg inför den här resan för jag vill kunna dela med mig av upplevelser och bilder. Jag har inte nått företag eller nått sånt utan om det är folk som har intresse av att följa mig så finns jag på http://www.rogersjodin.com

Kommer åka från Bangkok till Manilla, Kambodja är en stor del av resan...

Som sagt, ett tips om ni gillar att följa bloggar!

ps. kommer ju inte kunna uppdatera den så otroligt ofta eftersom Kambodja är kanske inte det internet tätaste landet ;)

Ha så skön höst här i Sverige och ta mycket bilder! :)
Önskar trevlig resa.Vilka platser är planerade på Filippinerna?
Mvh Thomas

Det har varit lite ojämnt med uppdatering på bloggen men det händer lite saker då och då där... Nu har vi kommit ifrån Thailands turistställen, dock är vi på Kambodjas största turistställe just nu, dock rätt milt i förhållande till Thailand. Kambodja kan inte annat än rekomenderas, vilket land! <3

Trevligt med lite tips, tack tack! Gärna fler om det är någon som har nått på lager man inte bör missa i Kambodja, Vietnam (södra) och Filippinerna :)

Ja, i Kambodja så måste (!) man ju besöka S-21 Tuol Sleng i Phnom Penh. Deprimerande som fan, men ett måste (För annars är man ingen riktig människa, Skorpan, utan bara en liten lort...). Om ni åker förbi Skuon, så hugg en spindel från mig, det hann jag inte med när jag var i Kambodja... Försök ta er upp i Tonle Saps floddelta. Det är riktigt häftigt att se folk leva sitt vardagliga liv på vattnet.

Om ni åker från PP till HCMC i Vietnam så kan väl en tur runtom i Mekongdeltat vara väl värt. Om ni tar er kustvägen via Sihanoukville så kommer ni ju till HCMC via deltat. Passa på att kolla in någon av öarna i Thailändska Gulfen i så fall. Jag skulle även försöka att ta mig upp i bergen nordost om HCMC. Finns mycket spännande byar med minoritetsbefolkningar, samt nationalparkerna Cat Tien och eventuellt Yok Don (om man gillar vilda elefanter, och det gör man ju). Kanske kombinera med Nha Trang om ni börjar bli badsugna (men bränn inte för mycket krut på detta om ni ska till Filippinerna sen...). Finns fina möjligheter att bada i Sydkinesiska sjön även på Filippinerna.

Ett sådant ställe är 100 islands i Lingayengolfen en halvdags resa norr om Manila. Vattnet är dock långt ifrån kristallklart (eftersom ni är i en stor bukt) men öarna är coola och fina rev finns längs kusten utanför golfen. Det är kul att kolla in området kring Banaue på centrala Luzon.

I Manila trivdes jag bäst i området Malate/Ermita. Gott om restauranger och inte alltför obehaglig stämning runt Adriatico och Mabini street från Remedios circle och norrut. Meeen det var ungefär när Dackefejden härjade som värst som jag var där (dvs 1999-2001). Malate pensione var riktigt trevlig på den tiden... REKOMMENDERAR att ni bokar hämtning från Ninoy Aquino NAIA till förbokat hotell! (Klassisk rånrisk: flygplanstaxi...) Ni kan gott ta en promenad till Intramuros och även kolla in Mabini park (tror jag det hette) samt hamnen. Ni kommer att ramla på gatubarn och tiggare i Manila men det är på sätt och vis något som man inte kan blunda för (se S-21 tidigare)

Sen måste man ju ta sig ut på de mindre öarna på ett eller annat sätt. Den som har tid och pengar blundar och pekar på kartan. Visayas har massor av sevärt, jag gillade norra Palawan men har hört andra som tyckte det var lite obehagligtlängre söderut mot Puerto Princessa. Vill man inte öluffa finns det "snabbalternativ". Att ta sig ner till Batangas och Puerto Galera är ju ganska smärtfritt och där ska det vara gott om fina stränder och rev...

Ni MÅSTE äta Chicken Bacolod/Insal samt Bicolano-food (bicolano express är stark men härligt syrligt stingig).

reviderad...

Hej!

Ber att få revidera mitt tips om Puerto Galera. Tydligen gott om "titty-bars" numera. Det var länge sen jag var på Filippinerna, tydligen... Men det finns gott om fina stränder och rev kort restid från Lake Taal.

@graylingman: Ja, Banaue är riktigt coolt för hiking. Och fantastisk träsnidarkonst för den intresserade. Finns hängande kistor i bergväggarna inte långt därifrån också. Vill minnas att vi även kikade på mumier... Åksjuketabletter för den känslige...

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar