ANNONS
Annons

Asahi Pentax Spotmatic - värt något?

Produkter
(logga in för att koppla)

F.Kurtson

Aktiv medlem
Fick av svärmor i samband med deras flytt nu en Asahi Pentax Spotmatic
Super Takumar 1.4/50 + 3.5/135

allt är använt, men verkar vara i väldigt gott skick (min d80 ser snart värre ut)

Har sökt lite och spotmaticen tycks ha funnits i många versioner, är lite osäker på vilken version detta är.

Finns det något värde i denna?

pentax1.jpg

Nostalgi

Usch vad nostalgisk jag blir, jag hade en spotmatic II som jag köpte 72, och sedan gjorde mig av med när jag köpte ny kamera 96, hur kunde jag vara så dum? Bilder med den har jag i albumet "barn i sydamerika". Tror inte det är något större ekonomiskt värde dock. Min pentax från 96 med normalzoom och 100-300 tele, fick jag 1500;- för 2005 när jag köpte min eos 20D.
Arne

Alltså EN TILL kamera att lägga på hyllan för barnen att ha när de kanske skall labba i skolan...
Har en Canon A1 också... och någon minolta 300

det roliga med pentaxen att det fortfarande finns en film I... undrar vad det är på den....

Vad är det för fattning på 50 1.4?

Jag vet inte om den versionen är så himlans bra men jag är eventuellt intresserad av att köpa den för en liten peng (är på väg att bli fattig student vid årsskiftet).

Spotmatic är eftertraktade modeller på begagnatmarknaden och speciellt för samlare. Det du har kan säkert ge bortåt 1500-2000 spänn med rätt köpare, speciellt när den är svart och i fint fungerande skick, vilket den ser ut att vara. Sälj den inte billigt, om du inte tänker behålla den själv.

Av bilden är det ursprungsmodellen du har.
Spotmatic II och senare har nämligen fast tillbehörssko. Kameran har standardgäng M42. (= tar lite tid att byta optik).
Ljusmätaren mäter vid arbetsbländare. och är mycket bra eftersom den går att driva även med 1,5 V batterier.
Spotmaticen är med tanke på sin ålder, andra hälften av 60-talet, en ganska bra brukskamera.
Optiken är fin, men har inte multicoating, då heter den Super Multicoated Takumar vill jag minnas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar