ANNONS
Annons

Era manuella objektivfavoriter

Produkter
(logga in för att koppla)
De jag använder relativt regelbundet är väl:

Vvitar 28mm f2.8 Close Focus (K)
http://www.pentaxforums.com/userreviews/vivitar-28mm-f-2-8-close-focus.html
http://foto.johanb.org/Lenses/Vivitar-28mm-f28-Close-Focu/i-MPBnh8s/0/L/IMGP0479-L.jpg

Lester Dine 105mm f2.8 macro (A)
http://www.pentaxforums.com/userreviews/kiron-lester-dine-105mm-f2-8-macro.html
IMGP7820-L.jpg

SMC Pentax A35-105mm f3.5 Zoom (A)
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-A-35-105mm-F3.5-Zoom-Lens.html
http://foto.johanb.org/photos/i-ttMZd7z/0/L/IMGP7272-L.jpg

KMZ Helios 44-2 58mm f2 (m42)
http://www.pentaxforums.com/userreviews/kmz-helios-44-2-58mm-f-2.html
http://foto.johanb.org/Lenses/Helios-44-2-58mm-f2/i-fCsGc38/0/L/IMGP1954_55 mm_ISO 250-L.jpg

SMC Takumar 105mm f2.8 (m42)
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/Super-Multi-Coated-TAKUMAR-Super-Takumar-105mm-F2.8.html
http://foto.johanb.org/Lenses/SMC-T...KmjR/0/L/IMGP1573_110306_100 mm_ISO 100-L.jpg

Hade en period då det köptes manuella på löpande band. Nu har det varit lugnt ett tag, men är lite sugen på en SMC 55mm f1.8 som någon nämnde tidigare.

Hans kamera och objektiv fanns kvar i huset när jag flyttade hemifrån. Kameran var då isärplockad för att far min försökte fixa ljusmätar-och-nedbländningsknappen som glappade. Han har inte plockat ihop kameran än, och det är många decennier sen. :)

Låter som min far. Han skruvade isär precis allt och fick ibland inte ihop det igen. Sen kunde man hitta grejorna i någon plastpåse bland hans tekniska avlagringar.

Pentax 6x7 105mm 2,4 är ju fantastiskt!

Använder den på en canon 1Ds mkII och den ger underbara bilder men på mina Pentax 6x7 och 67:eek:r är den ju rent magisk! :)

SMC 100mm/2,8, älskar det. Har haft det som 70-talet och det har inte gjort mig besviken när jag skruvat det på en NEX 7 heller. Tycker faktiskt det gör sig bättre på min NEX än det gjorde på min Pentax ME och skälet är att focus peaking med focusing aid (förstoringsläget) gör att man kan vara mycket säkrare trots snittbild och microprismor i ME att skärpan verkligen sitter där den ska.

Mitt SMC 100mm är kanske det vassaste jag har och jag tycker också om färgåtergivningen objektivet ger. Lite mer jordart än gamla klassiska Minolta AF eller Sonys objektiv. Jag föredrar det även framför den ton mina manuella Hexanon ger med min NEX även om jag är en stor fan av Hexanon också.

Glad att jag aldrig gjorde mig av med det :).

Håller helt med, blir imponerad varje gång jag använder mitt M 100/2.8. Lika skarpt som FA 85an, DA200 eller DA55.

Det var nu ett tag sedan jag startade den här tråden så jag tänkte själv uppdatera lite över egna erfarenheter.

Först av allt tänkte jag tipsa om att mflenses.com via Atila Fritz via facebook kör en fotogrupp som heter "MFLenses Gallery" där man enkelt postar och gillar andras manuellt tagna bilder vilket är en grym källa till inspiration och även ett ställe där man själv kan posta egna bilder för att inte flooda egna kretsen som kanske inte är lika intresserade :)

Här är några av mina ikke snabba 50:eek:r favoriter. Älskar ju fö alla helios, takumar 1.4 osv..

Vivitar 28 F2 (#28, komine) CF, snabb och A. och 49 filter, behändigt.
Meyer Lydith 30/3.5 (KÖP!)
Carl Zeiss Jena Flektogon 35/2.4 - fokuserar ned till 7 cm!
Super Macro Takumar 50/F4
S.M.C Takumar 105/2.8
SMC Pentax 135/2.5

Förr i tiden när Pentax var mitt huvudmärke så var jag mest glad för mitt smc-m 135/3,5.
Litet, skarpt som tusan, finfin boken och superp färgteckning.
Det finns fortfarande kvar bland mina gamla fotoutrustning Pentax MX med olika objektiv från Pentax

Vvitar 28mm f2.8 Close Focus (K)

Jag begriper inte vad som är så bra med Vivitar 28 F2 MC Close Focus. Jag köpte den som mitt första manuella objektiv för att prova på och jag tyckte att den var hemsk. Visst är den skarp, men den har dålig kontrast och tål inte motljus för fem öre.

Vivitar - Vad jag gillar är närfokuseringen och hur den renderar bakgrundsoskärpa och lite mörkare miljöer. Mestadels en walk around/all purpose med cityweekend där man kanske vill se lite av omgivningen i bilden.

Har inte haft så stora problem med ljuset, men har alltid haft huva på, och satt på en längre huva en original eftersom den sitter på en småbildssensor kommer den inte med i bilden men avskärmar ljuset mer effektivt.

Är det rena utomhusbilder med lanskaps eller fasadmotiv föredrar jag SMC Takumar 28/3.5.

Canon TS-E 90 superskarpt, juste närgräns och jäkligt najs med mellanringar.
Använder det till allt från arkitektur till mackro :)

Det var nu ett tag sedan jag startade den här tråden så jag tänkte själv uppdatera lite över egna erfarenheter.

Först av allt tänkte jag tipsa om att mflenses.com via Atila Fritz via facebook kör en fotogrupp som heter "MFLenses Gallery" där man enkelt postar och gillar andras manuellt tagna bilder vilket är en grym källa till inspiration och även ett ställe där man själv kan posta egna bilder för att inte flooda egna kretsen som kanske inte är lika intresserade :)

Här är några av mina ikke snabba 50:eek:r favoriter. Älskar ju fö alla helios, takumar 1.4 osv..

Meyer Lydith 30/3.5 (KÖP!)
Carl Zeiss Jena Flektogon 35/2.4 - fokuserar ned till 7 cm!
Super Macro Takumar 50/F4
S.M.C Takumar 105/2.8
SMC Pentax 135/2.5

"Meyer Lydith 30/3.5 (KÖP!)"

Detta förvånar mig. Har använt den på en analog exa och tyckte inte att den var speciellt märkvärdig.

Gamla godingar

På min Pentax S1 fådd 1959 sitter en nästan manuell lins, auto-takumar 55 mm f 2,2. Skruvfäste förståss.

"Auto" betyder att man kan precis som numera normalt komponerar bilden på full öppning och att den bländar ner till förinställt läge då man trycker av. Sen får man spänna upp spaken igen. Då det gäller skärpa tror jag inte att nåt positivt hänt sen 1959. Jag använde linsen även till reprojobb! Och då det gäller mekanisk kvalité har väl det mesta blivit mindre påkostat. Efter alla dessa år är det en fröjd att använda fokusringen och de graverade skalorna är tydliga.

En Takumar 24 mm 3,5 införskaffades då jag fick råd. Utmärkt lins.

Har använt båda på digital Pentax med adapter. Funkar bra. Man kan ställa in brännvidden för skakreduceringen manuellt i kamerahuset.

"Meyer Lydith 30/3.5 (KÖP!)"

Detta förvånar mig. Har använt den på en analog exa och tyckte inte att den var speciellt märkvärdig.

Egenskaperna jag uppskattar är : Swirly bokeh, närfokusering, center sharpness och meycket inom växt eller naturbilder ur ett artistiskt perspektiv.
(Priset på 200-300 kr tyker jag är billigt om man jämför med ett trioplan eller andra meyerobjektiv som går för alldeles för mycket pengar.)

Exempelbild
https://farm6.staticflickr.com/5610/15594195800_b4248e8516_b.jpg

Egenskaperna jag uppskattar är : Swirly bokeh, närfokusering, center sharpness och meycket inom växt eller naturbilder ur ett artistiskt perspektiv.
(Priset på 200-300 kr tyker jag är billigt om man jämför med ett trioplan eller andra meyerobjektiv som går för alldeles för mycket pengar.)

Exempelbild
https://farm6.staticflickr.com/5610/15594195800_b4248e8516_b.jpg

Tack för tipset, jag har 2-3 st sådana som följt med när jag köpt andra objektiv. Jag har aldrig testat dom, men det ser jag att jag måste göra.

Hexanon AR till Pentax K20D

Fick i helgen överta en av mina söners K20D med spräckt botten och trasigt glas på displayen på ovansidan. Testade med ett Sigmaobjektiv jag fick med och allt verkar fungera perfekt.

Jag har en Nikon D100 till vilken jag använder mina gamla Konica Hexanon AR-objektiv. Letade på nätet och såg att denna adapter även fanns till Pentax K.

Är det någon här som testat denna adapter och Hexanon AR och i så fall hur fungerar det?

Fick i helgen överta en av mina söners K20D med spräckt botten och trasigt glas på displayen på ovansidan. Testade med ett Sigmaobjektiv jag fick med och allt verkar fungera perfekt.

Jag har en Nikon D100 till vilken jag använder mina gamla Konica Hexanon AR-objektiv. Letade på nätet och såg att denna adapter även fanns till Pentax K.

Är det någon här som testat denna adapter och Hexanon AR och i så fall hur fungerar det?

Pentax kamerahus är byggda för att objektivet ska ha ett avstånd till sensorn mätt genom spegeln på 45,46 mm. De gamla minolta gluggarna har ett för kort avstånd 43,5 mm för att fungera. Om du däremot hittar t.ex äldre Nikonobjektiv kan du köra en adapter som både fungerar gör passform och som bygger ut så att avståndet till sensorn blir korrekt.

Tyvärr är det alltså inte så väldigt många märken andra märken av objektiv som passar just Pentax, bortsett från alla gamla Pentaxmärkta förstås (samma bajonett sedan 1975) i övrigt behöll Pentax samma registeravstånd som M42 (skruvgänga) vilket innebär en väldigt stor mängd universala objektiv med olik märken carl zeiss mm funkar utan att bygga ut. Du behöver då en pentax till m42 adapter. Du ändrar i inställningen så att kameran mäter ljuset automatiskt via blöndarring och skakreduceringen har du ju inbyggd i kamerahuset :D

Vill du kunna köra en uppsjö av objektiv så kan du köpa en speggelös kompakt kamera tex nej, fuji nya, etc. Då lam du köra nästan allt. Utan spegel blir avståndet till sensorn väldigt kort och då kan alla adaptrar bygga ut till rätt avstånd.

En liten länk med olika registeravstånd:

Adapter Hexanon AR till Pentax K

Pentax kamerahus är byggda för att objektivet ska ha ett avstånd till sensorn mätt genom spegeln på 45,46 mm. De gamla minolta gluggarna har ett för kort avstånd 43,5 mm för att fungera. Om du däremot hittar t.ex äldre Nikonobjektiv kan du köra en adapter som både fungerar gör passform och som bygger ut så att avståndet till sensorn blir korrekt.

Tyvärr är det alltså inte så väldigt många märken andra märken av objektiv som passar just Pentax, bortsett från alla gamla Pentaxmärkta förstås (samma bajonett sedan 1975) i övrigt behöll Pentax samma registeravstånd som M42 (skruvgänga) vilket innebär en väldigt stor mängd universala objektiv med olik märken carl zeiss mm funkar utan att bygga ut. Du behöver då en pentax till m42 adapter. Du ändrar i inställningen så att kameran mäter ljuset automatiskt via blöndarring och skakreduceringen har du ju inbyggd i kamerahuset :D

Vill du kunna köra en uppsjö av objektiv så kan du köpa en speggelös kompakt kamera tex nej, fuji nya, etc. Då lam du köra nästan allt. Utan spegel blir avståndet till sensorn väldigt kort och då kan alla adaptrar bygga ut till rätt avstånd.

En liten länk med olika registeravstånd:

Det var ungefär det svar jag fick när jag letade adapter så att jag skulle kunna använda Konika objektiven till Nikon D100. När jag kom hem gick jag ut på nätet och letade adaptrar till Pentax K20D och hittade ganska omgående adaptern Hexanon till Pentax K och dessuto en adapter Olympus OM till Pentax K.

Båda verkade ha testats och fungerat bra. De kostar runt 400 skr styck men jag är frestad att i alla fall köpa Hexanon till Pentax. Först ska jag köra ett tag med pentaxen för att se om den är helt ok.

Jag har ju använt Olympus OM manuella objektiv till Canon och det var väl det som fick mig biten.

Jag antar att många som köpt en Pentax DSLR hade ett förflutet med Pentax SLR och då behövs inga adaptrar.

Jag har i alla år använt i huvudsak Canon och Konica - därav min objektivsamling.

Jag återkommer....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar