Annons

Artikel om att "Handla kamerautrustning på eBay"

Produkter
(logga in för att koppla)
Att linda in saker för att någon får dåligt samvete, elller borde ha, tillför (som Du uttrycker det) väl inte diskusionen något. Det gör bara budskapet otydligt!

Jag har inte någonstans skrivit att du ska linda in din kritik. Jag skriver att det går att uttrycka sig på ett hövligt sätt även om du har kritik att framföra och att det hör till allmän hyfs att förklara vad kritiken gäller och inte bara slå någon på fingrarna genom ett plumpt uttalande.

Jag har inte någonstans skrivit att du ska linda in din kritik. Jag skriver att det går att uttrycka sig på ett hövligt sätt även om du har kritik att framföra och att det hör till allmän hyfs att förklara vad kritiken gäller och inte bara slå någon på fingrarna genom ett plumpt uttalande.
Jag skrev:
"Nej, men då begår Du ett brott!"

Det är inte ens kritik, även om jag hade god lust att vara kritisk. Det är en ren upplysning med en lite varnande ton möjligen.

Jag skrev:

Det är inte ens kritik, även om jag hade god lust att vara kritisk. Det är en ren upplysning med en lite varnande ton möjligen.

Det är väldigt lätt att ge kritik, men det krävs talang för att ge konstruktiv kritik. Jag är jätteglad att du upplyste mig om tull och moms. Men att sedan kalla mig för brottsling utan att ge någon närmare förklaring tycker jag är lite dåligt. Som sagt, tack för upplysningen men tänk gärna på vilka signaler du skickar ut innan du klickar på "Skicka svar" nästa gång ;-)

Jag skrev:

Jag såg vad du skrev och gör dig då uppmärksam på att ett väldigt kort uttalande följt av ett utropstecken ofta tolkas som ett aggresivt uttryckssätt på internet där nyanserna och responsen är mycket svårare att ta till sig än vid ett personligt möte. Det finns mer lämpliga sätt att uttrycka sig på och du kunde ha följt upp med att hänvisa till tullreglerna så att du istället tillför något till diskussionen och på så sätt hjälper trådskaparen och andra läsare av tråden.

Forumen är i mina ögon till för att hjälpa andra medlemmar att förstå och inte en plats att föra fram okonstruktiv kritik.

Senast ändrad:
Jag såg vad du skrev och gör dig då uppmärksam på att ett väldigt kort uttalande följt av ett utropstecken ofta tolkas som ett aggresivt uttryckssätt på internet där nyanserna och responsen är mycket svårare att ta till sig än vid ett personligt möte. Det finns mer lämpliga sätt att uttrycka sig på och du kunde ha följt upp med att hänvisa till tullreglerna så att du istället tillför något till diskussionen och på så sätt hjälper trådskaparen och andra läsare av tråden.

Forumen är i mina ögon till för att hjälpa andra medlemmar att förstå och inte en plats att föra fram okonstruktiv kritik.

Jag tycker faktiskt att "Nej, men då begår Du ett brott!"
är upplysande, men det är ju alltid fint med länkar eller att kanske
skriva en artikel som kan publiceras http://www.fotosidan.se/articles.htm

Jag undrar hur dessa personer som tolkar "ett aggresivt uttryckssätt"
har överlevt på nätet hittills.
Däremot om man skriver:
NEJ, MEN DÅ DU BEGÅR ETT BROTT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
är ett sätt att skrika och kan uppfattas som en länk.
Om Henry istället skrivit:
Din dumma skit, du har begått ett brott och passar du dig inte så
anmäler jag dig!
så tycker jag att det är aggressivt, även om jag hört betydligt
kraftigare uttalanden i verkliga livet och troligen även på nätet.

Jag tycker faktiskt att "Nej, men då begår Du ett brott!"
är upplysande, men det är ju alltid fint med länkar eller att kanske
skriva en artikel som kan publiceras http://www.fotosidan.se/articles.htm

Jag undrar hur dessa personer som tolkar "ett aggresivt uttryckssätt"
har överlevt på nätet hittills.
Däremot om man skriver:
NEJ, MEN DÅ DU BEGÅR ETT BROTT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
är ett sätt att skrika och kan uppfattas som en länk.
Om Henry istället skrivit:
Din dumma skit, du har begått ett brott och passar du dig inte så
anmäler jag dig!
så tycker jag att det är aggressivt, även om jag hört betydligt
kraftigare uttalanden i verkliga livet och troligen även på nätet.

Jag hävdar att om vi försöker hjälpa varann och dessutom vara hövliga får vi ett trevligare klimat på Fotosidan där vi alla har ett gemensamt intresse. Att komma med korta utrop utan vidare förklaring anser inte jag hjälper någon att förstå bättre.

Vi har ett gemensamt språk som heter svenska. För att vi ska ha en gemensam tolkning av detta i skrift finns "Svenka Språkrådet" som då och då ger ut "Svenska skrivregler". Den som skriver mycket, till den gruppen hör jag, har alltid ett exemplar av dessa regler i sin dator. Mitt exemplar är från 2008 och det har kommit en uppdatering 2010 men jag tvivlar på att användningen av utropstecken har ändrats.

Där står:

Bilagor

• Skrivregler.jpg
    Skrivregler.jpg
    9.8 KB · Visningar: 208
Det är väldigt lätt att ge kritik, men det krävs talang för att ge konstruktiv kritik. Jag är jätteglad att du upplyste mig om tull och moms. Men att sedan kalla mig för brottsling utan att ge någon närmare förklaring tycker jag är lite dåligt. Som sagt, tack för upplysningen men tänk gärna på vilka signaler du skickar ut innan du klickar på "Skicka svar" nästa gång ;-)

Svensk rätt (och alla annan rätt) förutsätter att var och en kan all lagstiftning och lever efter den. Personligen tycker jag det hade varit mer förnedrande att jag, utan att Du bett om det, hänvisat till lagstiftningen. Då om någonsin hade jag väl hängt ut Dig och antytt att Du skulle vara mindre vetande. Nu påpekade jag bara en sak som jag förmodade Du inte tänkt på men i grunden viste. Kan man påpeka det hela mer försynt utan att låta bli att nämna det?

Tror Ni övertolkar nu därför att Ni vet att ni försöker krypa runt lagen genom att köpa "oskattat och oförtullat" utomlands och att det är obehagligt att det påpekas.

Senast ändrad:
OT men är inte boken du kopierat ur upphovsrättsskyddad? Man får väl skriva av men inte kopiera?
Nu antar jag att jag kan skriva: du har begått ett brott!

Citera ja men får man direkt kopiera?

Samma fråga var upp gällande recept ur kokböcker och där framkom att man måste skriva av istället för copy/paste

Svensk rätt (och alla annan rätt) förutsätter att var och en kan all lagstiftning och lever efter den. Personligen tycker jag det hade varit mer förnedrande att jag, utan att Du bett om det, hänvisat till lagstiftningen. Då om någonsin hade jag väl hängt ut Dig och antytt att Du skulle vara mindre vetande. Nu påpekade jag bara en sak som jag förmodade Du inte tänkt på men i grunden viste. Kan man påpeka det hela mer försynt utan att låta bli att nämna det?

Jag finner inga ord för att förklara hur tråkigt liv jag nu inser att jag måste leva för att uppfylla de kraven du ställer på dina medmänniskor och jag är ytterst glad över att du bara är en människa bakom ett tangentbord och inte finns i min omedelbara närhet, för om så vore fallet så hade jag förmodligen emigrerat.

Tror Ni övertolkar nu därför att Ni vet att ni försöker krypa runt lagen genom att köpa "oskattat och oförtullat" utomlands och att det är obehagligt att det påpekas.

Har någon här på något sätt ifrågasatt lagen? Nu pratar du precis som om att alla som har en annan åsikt än din är lagförbrytare.

Vi har ett gemensamt språk som heter svenska. För att vi ska ha en gemensam tolkning av detta i skrift finns "Svenka Språkrådet" som då och då ger ut "Svenska skrivregler". Den som skriver mycket, till den gruppen hör jag, har alltid ett exemplar av dessa regler i sin dator. Mitt exemplar är från 2008 och det har kommit en uppdatering 2010 men jag tvivlar på att användningen av utropstecken har ändrats.

Där står:

Jag har inte ifrågasatt din språkliga förmåga Henry. Det jag försöker få dig att förstå är att på internet uppfattas ofta för kortfattade påpekanden med utropstecken som ohövliga även om de inte är menade så.

Det andra jag har påpekat är att det vore bra om du hade följt upp med en förklaring för att hjälpa trådskaparen och andra att förstå var felet ligger.

Så jag ställer därför följande frågor till dig:

Vill du hjälpa andra att lära sig något på ett trevligt sätt?
Är du med här som medlem i en grupp med ett gemensamt intresse och vill bidra med att skapa en god stämning?

Jag har inte ifrågasatt din språkliga förmåga Henry. Det jag försöker få dig att förstå är att på internet uppfattas ofta för kortfattade påpekanden med utropstecken som ohövliga även om de inte är menade så.

Det andra jag har påpekat är att det vore bra om du hade följt upp med en förklaring för att hjälpa trådskaparen och andra att förstå var felet ligger.

Så jag ställer därför följande frågor till dig:

Vill du hjälpa andra att lära sig något på ett trevligt sätt?
Är du med här som medlem i en grupp med ett gemensamt intresse och vill bidra med att skapa en god stämning?

Eftersom Du tycks mena att "vara trevlig" innebär att man inte får påpeka att något är olagligt och att man inte får skriva som "Språkrådet" rekommenderar så är svaret "Nej".

Eftersom Du tycks mena att "vara trevlig" innebär att man inte får påpeka att något är olagligt och att man inte får skriva som "Språkrådet" rekommenderar så är svaret "Nej".

Du fortsätter med att tolka det jag skrivit på det sätt du vill Henry.
Kan du någonstans i det jag skrivit visa på att du inte får påtala att något är olagligt?
Har jag någonstans skrivit att du inte får skriva enligt språkrådets rekommendationer?

Jag försöker få dig att förstå att det du skriver kan tolkas som otrevligt.
Jag ställer också ett par frågor till dig som du inte svarar på med annat än ett enda Nej.

Uppenbarligen vill du inte förstå.

Senast ändrad:
Samma fråga var upp gällande recept ur kokböcker och där framkom att man måste skriva av istället för copy/paste

Detta är en verkligt intressant fråga. Du får nog inte ens skriva av receptet i sin helhet för publicering med åberopande av citaträtten? Det ska vara ett utdrag så vitt jag förstår.

Recept är ju verkligen intressant. Kan Du visa att det är ett "allmänt känt" recept som publicerats många gånger tidigare ställer det sig nog i en annan dager. Då finns nog ingen upphovsrätt alls runt den texten?

ANNONS