Annons

arkivsystem???

Produkter
(logga in för att koppla)

judas

Aktiv medlem
hej!
jag skulle vilja ha tips på bra sätt att arkivera bilder i datorn, alltså hur man ska döpa dom (eller kanske finns det nåt bra program för detta??).

krav:
- det ska inte vara allt för krångligt.
- datum ska framgå i form av år och månad el dyl.
- varje bild ska ha ett EGET specifikt nummer.
- det ska finnas plats för nyckelord/sökord.

tipsa om allt även om de inte kanske precis stämmer överens med kraven.

Dödsenkelt

Lägg bilderna i en ny mapp och döp den till "040709(Badstranden)".
(Om det inte regnar som f-n!):)
Sen kan man döpa bilderna i mappen om man vill men jag brukar låta dom heta det som kameran döpte dom till. (t.ex:IMG_0726.JPG)

jonas: njae. först och främst är det inte alltid man kommer ihåg datumen så exakt om man sorterar bilderna några månader efter. jag vill också ha mer specifiktnamn med nyckelord, om man på badstranden till exempel tagit en bild på en badring i havet ska man kunna hitta den bilden om man söker på badring, bad, hav (det kan man ju i och för sig göra i ditt system). dessutom vill jag att varje bild ska ha ett specifikt nummer som ingen annan bild i hela arkivet har.

så här vill jag att det ska se ut ungefär:

2004-07-????-badring, hav, strand

frågetecknena måste ersättas med ett nummer som gör varje bild unik med sitt namn, men vad för nummer???

curt: tack, ska kolla upp det.

Som jag tidigare skrivit tycker jag att ett bra nummersystem är i formen ÅÅÅÅMMDD-###.jpg. ### är löpnummer för denna dag och jag tror inte jag kommer att ta mer än 999 bilder på en dag, alltså räcker ett tresiffrigt löpnummer. Det går ju att bygga ut med extra sökord efter löpnumret avgränsade med t ex bindestreck eller underline.
För arkivering kan du ju kolla Fotostation. Den går att få i provversion med begränsad användningstid.

Photoshop Album 2.0!

Tidningen "Allt om digitalfoto" hade i nr 2 2004 ett test om bästa arkiveringsprogram. Adobe Photoshop Album 2.0 vann överlägset. Har inte själv testat något annat och har därför inget att jämföra med, men kan ändå varmt rekommendera denna produkt.

/Johan

Är det scannade bilder eller digitala bilder. Datum stämplas ju på dom digitala alternativen när dom skapas, dom scannade den dagen dom scannades.

Personligen rekomenderar jag ACDSEE 6.03 vilken är betydligt snabbare och lättare att ha och göra med än Photoshop album 2, samt att den kan läsa in redan brända skivor till databasen så du kan leta bland tumnaglar bland alla bilder som ligger på skivor. Tror dom har en 30 dagars bara att tanka hem och testa.

det är både digitala och scannade bilder. jag har massor av diabilder som jag inte vet det exakta datumet på men jag tycker heller inte det behöver vara mer precist än månad och år.

ska kolla in programmen så fort jag får tid...tack

ANNONS