Annons

Arkivera för 300 år med 24k guld!

Produkter
(logga in för att koppla)
tveksam

Jag är ytterst tveksam till att de håller i 300 år. Om man är ute efter bättre lagringstid så borde det ju rimligtvis vara bättre med ett format där man har högre effekt på lasern så att man kan göra mindre känslig 'dye' som inte påverkas av omgivningen lika kraftigt som vanliga CD-R. Då borde många problem försvinna. Men att använda guld ser jag inte som någon större fördel jämfört med silver eller andra metaller, mer ett försäljningstrick.
 
Kul att skivan håller 300år. Men finns det någon CD-läsare som kan läsa den?
Medier som är 30år idag (8" floppy) är i princip omöjlig att läsa, för det finns inga läsare.
 
De flesta länder sparar på minst ett exemplar av sånna prylar som kan komma att behövas. Jag vet att staterna har ett gigantisk förråd där alla möjliga datorprylar sparas för att enkelt komma åt sånt som blir föråldrad. Hur det är i sverige, vet jag inget om.
 
Jo men till vilken kostnad kan vi använda sådat till?
Jag tror att vi måste acceptera att vi får lagra om våra alster i intervall om kanske 5-10 år, tills det blir någon mer hållbar standard.
Jag tror att CD skivor är på väg att passera kulmen av sin omfattning. Och DVDn blir tyvärr bara ett tillfälligt medium som kommer att ersättas när HD-tv introduceras och kravet på högre lagrings kapacitet krävs.
Den standard som faktist hållt längst är IDE-interfacet. En gamal HD från 80-talet går faktiskt att skrämma liv i dagens datorer. Men även IDE är på väg ut nu när SATA kommer.
 
Jag har också svårt och se att man kan få en hållbar standard nånsin som räcker i så mycket som ens 30 år. Precis som du säger, i takt med att kvallan på bilder, filmer, etc blir bättre så utvecklas även nya lagringsmöjligheter. Förutom utvecklingen så finns alltid den störande delen av att olika jättar kan inte komma överrens.
 
Nome Nescio skrev:
Kul att skivan håller 300år. Men finns det någon CD-läsare som kan läsa den?
Medier som är 30år idag (8" floppy) är i princip omöjlig att läsa, för det finns inga läsare.

Enkelt! Det kommer ju en cd-läsare i guld också... :-D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.