Annons

Argh! Kromatisk aberation! *ist DS

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där skulle lika gärna kunna vara blooming såsom kromatiskt aberation, alltså att några av sensorns pixlar är mättade och spiller över laddningen till närliggande pixlar. Vilket nästan enbart sker i högkontrasnt områden, även om objektivet i sig inte har speciellt mycket kromatisk aberation.

Just i den typen av saker är det lite knepigt då digitala sensorer har den konstruktion de har.

sagan skrev:
Om du tänker på http://www.technikdirekt.de så är de bara nån hundralapp billigare på just det objektivet.

Nej, jag tänker inte på Technikdirekt. Det gör jag aldrig som default när jag handlar från tyskland, för de har inte alltid bästa pris, och sen har de till 99% aldrig något i lager.

4.795:- + frakt från Cyber.
4.350(cirka):- inkl. frakt från AC-foto.

Det är en ganska hyffsad skillnad.

(5k cirka från B&H då allt är inkräknat)

Som jag sa så är det för mycket pengar för mig. Jag lägger inte 4500:- för ett objektiv som har samma spann som det jag har (ok, det har väl mkt bättre kvalité) men SÅÅÅ dedikerad är jag inte. 4500:- är halva resan till något fint resmål där jag kan fota. :)

snysop skrev:
Som jag sa så är det för mycket pengar för mig. Jag lägger inte 4500:- för ett objektiv som har samma spann som det jag har (ok, det har väl mkt bättre kvalité) men SÅÅÅ dedikerad är jag inte. 4500:- är halva resan till något fint resmål där jag kan fota. :)

Visst det är ju ditt val. MEN; det är jäkligt stor skillnad på de objektiven. Sigmas 18-50/2.8a är ett *riktigt* bra objektiv, till skillnad mot eventuellet kitobjektiv, som kan tyckas verka samma 'spann'.. Min syrra upptäckte detta när hon bytte sitt Canon 18-55-kitobjektiv mot mitt Sigma 18-50. *Extrem* skillnad får man säga att det är. I alla avseende. Så även om det kan tyckas vara "samma objektiv" är det stor skillnad. Till det bättre.

Men visst, det är ju en ekonomisk sak också.

Hej Karin!

Som Peter Werner även har påpekat, så är det inte frågan om det som folk brukar kalla för "kromatisk abberation". I detta fall har himlen blivit överexponerad. Då uppträder fenomenet som på enbgelska brukar kallas för "blooming", ung. att de delar av sensorn för helt fel färger invid överexponerade delar av bilden . Jag har dock inte själv kunnat helt första de fysiska principerna för fenomenet, men skulle gärna läsa på lite mer om det. Du skulle kunna prova att ta om samma eller ett liknande motiv, med mörkare exponering (kortare slutartid eller mindre bländaröppning). Kolla då också histogrammet så att inga delar av bilden blir överexponerade. Om du kollar histogrammet på den tagna bilden så ser du att du längst till höger har nivå, vilket betyder att den blå himlen istället blivit vit eftersom alla färgkanalerna blivit fullt utstyrda = vitt.

Och jag tycker inte att du nödvändigtvis ska behöva känna dig missnöjd med kameran eller objektivet, och spring inte och köp ett nytt objektiv än. Gör först några experiment så att du lär dig hantera kamerans egenskaper och förstå hur den vanligtvis exponerar. Lär dig hur histogrammet fungerar, viktigt. Lär dig använda exponeringskompensationen som finn inbyggd i kameran.

Jag kan tillägga att jag själv är lockad av att skaffa en *ist Ds för jag gillar det sköna kompakta formatet och att den tar vanliga batterier. Med "pannkaksgluggen" till så blir det en väldigt lätthanterlig och kompakt systemkamera.

Motljusskydd används för att undvika oönskade reflektioner (flare) i bilden.
Ljus som riktas på objektivet kan även förstöra kontrasterna i bilden, så att bilden blir kontrastlöst med bleka färger.

Senast ändrad:
Hej och stort tack Johan för ditt utförliga svar! Man lär sig verkligen något nytt varje dag. Idag har jag just förstått vad man har "histogrammet" till! :) Hade jag vetat vad det var när jag tog bilden så tror jag inte att det där lila hade uppkommit.

Och som du säger, jag skall inte vara missnöjd med kameran eller objektivet - ännu. Jag är alldeles för grön på detta för att kunna skylla allt på kameran. Jag lär mig något nytt varje dag och tillslut så kommer jag känna min kamera såpass väl att jag kan förebygga sådant som den är mindre bra på etc. Först då kan jag avgöra om jag vill satsa på ett nytt objektiv eller inte. Ingen kamera är ju totalt felfri, hur mycket man än vill det. :)

*ist DS'en är väldigt behändig och jag är egentligen jättenöjd med den. Med hjälp av er här på Fotosidan och ett par böcker så börjar jag sakta men säkert förstå det här med Foto samt lära känna min kamera. Det enda som är lite svårt är att få grepp om de olika benämningarna på svenska, engelska och på kamerans inställningar etc, men det kommer. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar