Hej Karin!
Som Peter Werner även har påpekat, så är det inte frågan om det som folk brukar kalla för "kromatisk abberation". I detta fall har himlen blivit överexponerad. Då uppträder fenomenet som på enbgelska brukar kallas för "blooming", ung. att de delar av sensorn för helt fel färger invid överexponerade delar av bilden . Jag har dock inte själv kunnat helt första de fysiska principerna för fenomenet, men skulle gärna läsa på lite mer om det. Du skulle kunna prova att ta om samma eller ett liknande motiv, med mörkare exponering (kortare slutartid eller mindre bländaröppning). Kolla då också histogrammet så att inga delar av bilden blir överexponerade. Om du kollar histogrammet på den tagna bilden så ser du att du längst till höger har nivå, vilket betyder att den blå himlen istället blivit vit eftersom alla färgkanalerna blivit fullt utstyrda = vitt.
Och jag tycker inte att du nödvändigtvis ska behöva känna dig missnöjd med kameran eller objektivet, och spring inte och köp ett nytt objektiv än. Gör först några experiment så att du lär dig hantera kamerans egenskaper och förstå hur den vanligtvis exponerar. Lär dig hur histogrammet fungerar, viktigt. Lär dig använda exponeringskompensationen som finn inbyggd i kameran.
Jag kan tillägga att jag själv är lockad av att skaffa en *ist Ds för jag gillar det sköna kompakta formatet och att den tar vanliga batterier. Med "pannkaksgluggen" till så blir det en väldigt lätthanterlig och kompakt systemkamera.