Annons

Arca Swiss kulleder ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taiga

Aktiv medlem
Hejsan
Det har blivit dags att inhandla en ny kulled, någon med erfarenhet av Arcas kulleder, och vilken är återförsäljare i Sverige, eller har ni andra tips på en rejäl kulled med kvalité ?

B1 är äckligt stabil. Enligt spec. är den dimensionerad för dryga 45kg belastning.
B2 (storebror) är ännu värre och är dimensionerad för dryga 75kg.

Med en B1 kommer du långt. Lättarbetad. Låses resp öppnas med fingerspetskraft.

ÅF för sverige är kameradoktorn. Vet inte om någon annan säljer dem. Du sparar minst ett par tusen om du beställer hem den från utlandet. Kameradoktorn tar kring 7000 för kulan och därefter en femhundring per snabbplatta.

Arca B1 kostar 400$ hos B&H i New York.

Det blir typ 4700:- inkl frakt, moms och tull..

Plattan kostar 40$ eller 440:- ungefär.

Finns även en modell som heter B1E som kostar 90$ mindre

Lite märkligt att det skiljer så mycket i pris mellan Sverige och USA. Det brukar annars inte löna sig att köpa Europatillverkade prylar från USA. I varje fall inte om man måste betala svensk moms och tull.

Försök hitta kulleden hos någon internetbutik inom EU. Det borde bli billigare än hos B&H.

Olle

Dollarn är ju ganska billig nu så det mesta verkar löna sig att köpa från staterna.
Vet inte hur det är med t ex Rollei. Men deras kompakter får man till halva priset, fraktat, monsat, tullat och klart.

Här är annars en länk till en engelsk handlare som verkar ha bra priser.

Hasselblad med 350mm och Canon med 300 2,8.Manfrotto har en Proball Super nr 469 kan det vara nåt tro ?

Vad är prisskillnaden mellan Manfrottos Proball och en egenimporterad Arca?

Arcan är mäktig. Står på önskelistan. Framförallt iom att den verkligen orkar hålla tunga storformatare.

På Manfrottos hemsida hittar jag ingen 469, men väl en 468. Den verkar hålla för mellan 9 och 15kg och borde ju räcka för bladare med 350mm.

Taiga skrev:
Ok, har ni några andra alternativ när det gäller kulleder ?

Manfrottos stora kula, den heter 468/469. Men jag tror det är den gamla beteckningen. Finns naturligtvis även med RC.

469 Kostar hos SF 2400:-
468 finns med två olika snabbfästen 2300:- resp 2200:- utan RC kostar 468 2200:-

469:an håller enligt manfrottos broschyr för 13 Kg.

468:an håller för 10 Kg.

Kanske ska tas med en liten nypa salt, för mitt gamla 308 RC ska enligt manfrotto hålla för 4 kg, men jag upplever det som om kulan glider redan vid 3 kg.

Min nästa investering blir förmodligen en av de ovanstående.

Tror inte det skiljer många kronor mellan Sverige och utlandet.

Jesper har helt rätt.
Jämförde för skojs skull Adorama med Scandinavian på Manfrottoprodukterna och det är i stort samma pris.
Märkligt när Arcan kan vara så "billig"?

Inte vet jag om Arca-Swiss B1 är särskilt billig hos B&H. Det är väl snarare så att den är extremt dyr hos Kameradoktorn, om dom tar 7000:- för den. Men det finns flera olika modeller av B1, som skiljer ganska mycket i pris. Kanske jämför vi äpplen med päron?

Robert White tar 215 pund + VAT för B1 utan snabbplatta. Det blir ungefär 3285:- inkl den brittiska momsen (17,5%), om jag räknat rätt.
Kanske kan man få den ännu billigare hos någon tysk internetbutik.

http://www.robertwhite.co.uk/tripods.htm#LabelArcaSwissMonoball

Olle

Såg nu att Johan har en länk till Robert White. Ursäkta upprepningen!

Senast ändrad:
Olle skrev:
Men det finns flera olika modeller av B1, som skiljer ganska mycket i pris.
B1e har inte panorering (det vill man ha...), den är billigare. Sedan B1g, som är större och halvvägs till B2, om man nu tänker sig ha tyngre grejer än 45 kg. Sedan finns alla modeller med eller utan snabbkoppling.

Tydligen kan kulleden fastna, verkar ovanligt men händer tydligen. Då gör man tydligen Så här

B1 review

mvh Staffan

Taiga skrev:
Ok, har ni några andra alternativ när det gäller kulleder ?

Jag använde tidigare en B1E, en helt suverän kulled. Ruskigt stabil och mekaniskt mycket bra byggd. Hadde inga som helst problem med min 300/2.8 med konverter på denna kulled. Dock så saknar B1E panorama inställning, vilket gjorde att jag sålde den och köpte en Kirk BH1 istället (Kirks produkter säljs i Europa av Warehouse Express).

Vid en jämförelse mellan Kirk BH1 och Arca Swiss B1, har B1 en bättre finnish. En stor fördel med B1 är den aspheriska kullan, vilket medför att det blir bara trögare och trögare att vinkla kameran från 0 till 90 grader. Mycket bra för att förhindra att objetivet slår i ett stativben om man skulle råka att glöma att låsa kulleden.

Yfo har en demo Arca Kulled för 4000 (exkl moms), om du vill köpa kulleden i sverige.

Även Foba säljer bra kulleder (säljs i sveriga av Molanders, men köps nog billigare av Speed Graphic i UK. Jag har den lilla Foba kulleden Ballu, det klarar att hålla en 300/2.8, men det är på gränsen. Foba har dock större kulleder också. Fobas kulleder med snabbfäste använder samma plattor som Kirk och Arca Swiss, Foba säljer även lösa snabbfästen som du kan montera på vilken kulled som helst för att få tillgång till Arca Swiss systemets plattor.

Om du köper en B1 (eller en annan kulled med samma plattsystem, se till att du köper plattor av Kirk eller av RRS, då dessa fungerar mycket bättre än de som Arca Swiss säljer. RRS plattor har något bättre finnish än Kirk.

En annan kulled som jag själv inte har testat är Burzynski .

De Manfrotto kulleder jag har testat, 168 och 268, har bara varit en besvikelse.

-- Nicke

Senast ändrad:
Det är en i min klubb som har en sån där Acratech och han är väldigt fäst vid den. Så fäst att han skulle köpa en till till sitt andra stativ.

Personligen vet jag inte. Den verkar inte ha någon tröghet i kulan, varken ställbar eller fast. Jag skulle förvänta mig det i den prisklassen. Visst har väl Arca och Kirk det?

Med reservation för att jag inte pillade på leden utan bara tittade när han hanterade den förstås.

jimh skrev:
Personligen vet jag inte. Den verkar inte ha någon tröghet i kulan, varken ställbar eller fast. Jag skulle förvänta mig det i den prisklassen. Visst har väl Arca och Kirk det?

Jepp, både Kirk och Arca har inställningsbar tröghet.

-- Nicke

Tack för din väldokumenterade genomgång av kulleder Niklas!

Kirkkulan verkar till utseendet vara ett Arcaplagiat. Den saknade alltså Arcans "tröghet" mot 90 grader? Vilket isf gör den mindre intressant om det ska sitta tunga prylar på den.

Men om den däremot har tröghet så är ju priset klart lägre... i staterna iaf.

Någon hade ju här räknat på Robert White och vad det skulle bli i slutändan..

(frågan var visst redan ställd och bwsvarade medan jag formulerade mitt inlägg.. =)

Johan Okker skrev:
Tack för din väldokumenterade genomgång av kulleder Niklas!

:)

Johan Okker skrev:
Kirkkulan verkar till utseendet vara ett Arcaplagiat. Den saknade alltså Arcans "tröghet" mot 90 grader? Vilket isf gör den mindre intressant om det ska sitta tunga prylar på den.

Men om den däremot har tröghet så är ju priset klart lägre... i staterna iaf.

Det stämmer, Kirks kulled löper lika lätt från 0 till 90 grader, till skillnad från Arca som har stigande tröghet. Även Fobas kulleder saknar denna funktion.

-- Nicke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar